Život, který jsi opustil
Stále si pamatuju den, kdy jsem viděl draka přeletět Times Square. Lidé o tom nemluví. Mluví o tom, že se Ryumyo objevil na obloze nad horou Fudži na Štědrý den 2011. Mluví o 12. lednu 2012, když se Dunkelzahn objevil v Denveru. Drek, v UCAS je to teď státní svátek. V čase, kdy jsem přišel na svět, bylo vidět draky běžné. Ryumyo, Dunkelzahn, Hestaby, Alamais, Nachtmeister, Lowfyr a další. Vyrostl jsem a znal jméno každého velkého draka, jako by to byly celebrity nebo sportovci. Dokonce jsem si kupoval jejich sběratelské kartičky.
Dnes uslyšíš jméno Johnnyho Spinrada na jeden nádech ve stejné větě spolu se jménem Lowfyra. I draci se stali obyčejnými, když přišly další velké věci. Chceš znát tajemství Šestého světa? Jsi zvláštní, dokud nepřijde někdo zvláštnější. Draci zůstali symbolem všeho, co se ve světě změnilo. Změna v Šestém světě (jméno, které jsme dali naší realitě, když do ní vstoupila magie) nemusí být nutně dobrá. Stará realita byla důležitá i po změně. Sledovali jsme stále stará tridea a žrali stejný kecy. Svět se vyvíjel pomalu – někteří říkají, že degradoval. Pro draky změna znamenala pád do přízemnosti tohoto světa. Tato kdysi mytická stvoření se ponořila do světského lidského hemžení. Ukázala se v televizi, otevřela bary – jeden dokonce kandidoval na prezidenta UCAS. A vyhrál.
Pak draci začali umírat. Jejich úmrtí byly považovány za největší světové katastrofy a tyto události změnily naše pocity ohledně těchto tvorů. Najednou byli smrtelní, tak jako my ostatní. Pokud je něco smrtelné, pak to můžeme zabít. Polovina draků, o kterých jsem slyšel, jsou mrtví nebo zmizeli. Každá taková smrt otřásla světem jako zemětřesení, které znova zamíchá kartami a zcela přeskupí síly. Čímž se dostáváme k nám. Tohle je způsob, jak si vyděláme na svůj denní chléb. Války nebyly vždy vybojovány na bojištích nebo dokonce v médiích. Vedou se ve stínech, kdy veřejnost spatří pouze výsledek, ne proces, který k němu vedl. A někdy ani to ne. Pokud víš, kde hledat a jak, můžeš začít rozkrývat pozadí stínů, nebo dokonce celé stínové války. Souvisí zpráva o požáru skladu v Rentonu s jinou o vniknutí do Centurionem zajištěné databanky a s nešťastným utonutím známého vědce od Mitsuhamy o několik dní později? Všichny tři byly součástí stejného shadowrunu, který měl odstranit veškeré stopy důkazů o tom, na čem Mitsuhama pracuje. O matrixovém útoku na Mitsuhamovo datové úložiště jsi určitě neslyšel, protože tuhle informaci drží pod pokličkou. Neslyšel jsi ani o bezpečnostní akci v Redmond Barrens k vysledování runnerů, kteří tu práci odvedli, protože lidé v Barrens jsou příliš chudí, než aby si jich všímala média. To jsou životy, které vedeme, definované anonymitou.
Věř mi, když ti řeknu, že lepší je být anonymní nežli slavný. Život v Šestém světě je jako hra King of the Hill, kde se všichni snaží vydrápat na vrchol a jakmile se tam dostaneš, ostatní se tě snaží srazit zase dolů. Při vedení těchto bitev začneš přicházet na to, kdo má jakou pozici v hierarchii. Největší borci se hýbou pomalu, zatímco malí hráči ej rychle zjistit, jak věci fungují. Jak vidíš, náš svět pohltil i draky, tak jakou máš opravdu šanci dostat se a zůstat na vrcholu? Tady to máš shrnuté, kámo. Jsi jen malá ryba a nemáš moc času na to přijít. Takže začni raději hned.
Zrozen do stínu
Existuje taková myšlenka, že lidé skončí právě tak, jak žijí, protože to je přesně to, co je pro ně dobré. Fajn výmluva pro všechny, kdo o ni stojí. Náš život ovlivňuje hodně faktorů, nejen vlastní schopnosti. Narození do nějaké sociální vrstvy tě postaví na start, tím je těžké otřást. Já se narodil do světa rozvíjejících se ras, měnící se demografie, vzestupu magie a moci a světovlády korporací. Můj svět byl definován přeplněnými ulicemi, nedostatkem potravin, nemocemi, chudobou a zločinem. Pokud tohle čteš, narodil ses do následků mého světa. Když se tak ale rozhlížím, začínám si ale myslet, že moje generace to měla vlastně ještě snadné. Byl to jen začátek. Lidé uvažovali o pravidlech a snažili si najít cestu tím vším. Snažili se pochopit, kam se vejdou. Hoši ze staré školy 40. a 50. let si vytvořili své vlastní způsoby. Uřízli si kousek koláče v době, kdy tu ještě byl koláč. Někteří z nich dokonce pověsili kabáty na hřebík a skočili do obleku, prodali se korporačním zájmům. Jiní šli opačným směrem – vyklouzli z korporačního života a vydali se do stínů.
Zbývá ti několik možností. Co nosit, co jíst, kde nakupovat. To je pořád ještě tvoje věc, alespoň dokud ti to tvoji korporační vládci dovolí. Podívej, postavili systém, který nás má zachovat oddělené, bezmocné a nevědomé. Všechno to je v pořádku, pokud nejsi dron, ale co se stane, když budeš chtít víc než speciální dlabanec každou středu? Jakou příležitost potřebuješ, abys získal více?
Hraj podle pravidel a zjistíš opravdu rychle, že svět je postaven tak, aby tě zaškatulkoval. Ten samý svět potřebuje, abys platil účty a kupoval drek, co ve skutečnosti nepotřebuješ. Jsi palivem společenské mašiny. Kde jsi v potravinovém řetězci záleží na tom, kde jsi začal. Přesto, že by korporace chtěly, abys tomu věřil, většina lidí se nenarodila do korporačního otroctví. Většina lidí přichází na svět s nezařazeným systémovým identifikačním číslem – SINem (System Identification Number, pozn. překl.) vydaným jim v nemocnici nebo certifikovanou porodní asistentkou.
Narodit se do systému znamená, že prvních asi patnáct let tvého života je již předem rozhodnuto. Jdeš do školy, budeš testován na magickou způsobilost kolem střední školy a na vysoké jsi veden k té správné kariéře. Je to stejné, ať už ses narodil jako občan korporace anebo fungujícího státu. Možnosti se zužují pro Probuzené. Ještě více se zužují pro ty z nás, kteří se narodili jako metalidé. Nejlepší z nás mohou doufat, že najdeme práci jako nádeníci předvádějící Arrogant Gargoyla na rohu Stuffer Shacku. Systém podporuje korporace a kriminalizuje všechny svobodomyslné, kteří ohrožují korporace třeba tím, že dělají nějakou dobrovolnou charitu, čímž berou zisky těm, kteří nabízejí tyto služby zaměstnancům ochotným platit. Změnit korporaci bez souhlasu odchozí korporace se stalo nezákonným. Takže, aby zlepšili své dosavadní životy, potřebují nádeníci provádět složitou řadu úkonů, aby se dostali za těmi z nás, kteří pracují ve stínech. Shadowrunneři jsou řešitelé problémů. A protože jsme mimo systém, je nás těžké najít.
Já oblafl svůj osud tím, že jsem s falešným SINem pronikl do soukromé školy a získal dost vzdělání, abych se stal slušným hackerem a vypadl ze systému. Ostatní, s nimiž jsem vyrostl, takové štěstí neměli – gangy se na školách chovají jako v náborové farmě. Je vzácné vidět městské dítě vyrůst, aniž by se připojilo k té či oné frakci. Obávám se, že dokonce i děti z korpů mají své gangy. Po nějaké době se z toho stal životní styl.
Ne každý má to štěstí, že narodí s těmito volbami. Hodně lidí se rodí tak chudých, že si ani nemohou dovolit jít do nemocnice a být řádně zaregistrováni. Stejně jako já nezískají formální vzdělání, pokud nenajdou způsob, jak zfalšovat své papíry. S neregistrovanými lidmi se zachází jako se spodinou společnosti, jsou přehlíženi a odsouváni do nejchudších částí každého městského sprawlu. Je pravdou, že tvoje hodnota je závislá na rozmarech korporací a vlád a na tom, zda se ti rozhodnou dát papíry. Úžasné, že? SINy se každopádně staly cestou k definici, kdo je a kdo není člověk. Ne každý se navíc může přihlásit. Korporační soud v roce 2072 uznal metadruhy homo sapiens, čímž současně definuje, které druhy mohou nebo nemohou získat SIN. My dole v ulicích víme, že skutečným testem jsou peníze. Ve své poslední vůli drak Dunkelzahn použil své dračí bohatství k poskytnutí tisíců SINů vyloučeným osobám. Pomohl lidem dostat se do systému, ale leckdo se nepřestal ptát, jestli je to systémové a dobrý nápad, nebo zda bychom neměli pokračovat v přežívání a v některých případech i prosperovat mimo systém.
Shadowrun je mechanismus přežití. Je nemožné pracovat ve Stuffer Shacku, natož někde u stolu, bez SINu. Ale na naší straně ulice SIN ztěžuje život. Lapnou tě a hned vědí, kdo jsi. Okamžitě zjistí tvou historii a adresu, pokud nejsi opatrný. Proto používáme pouliční jména. Je to jako druhý život, způsob, jak podnikat, aniž bys riskoval tu trochu života, kterou sis pro sebe naškrábal. Bez nějaké identity – své osobní značky – nemáš moc možností. Tak určitě, stále se můžeš zvednout z pustiny a jít to zkoušet na fotbalové nebo urban brawlové nábory, ale většina z nás se nikdy nedostane ani patnáct bloků od místa, kde jsme vyrostli. Po čase přestaneme hledat způsoby, jak se dostat ven. To je pravdou pro většinu z nás, ale jak jsem řekl, věci jsou jiné, pokud jsi nějak zvláštní.
Takže se pojďme mrknout na způsoby, jak být zvláštní.
Probuzení
Debata o tom, co magie vlastně je, se stále vede. Kouzelníci směrují magii jinými cestami než šamani nebo adepti. Všechny tyto cesty jsou spojeny s pojmy, které nazýváme mana a esence, což jsou jednoduché štítky pro spojení věcí a sil, kterým nerozumíme. Ve dvaadvacátém jeden e-magazín jménem Data poprvé použil termín "Probuzený". Narodit se Probuzeným znamená mít schopnost manipulovat s manou. S touto mocí můžeš vyvolat ducha ze vzduchu, vykouzlit ohnivou kouli a poslat ji kutálet se ulicí, nebo dokonce nechat své maso za sebou a cestovat přes stínovou říši známou jako astrální prostor. Někteří lidé mohou směrovat manu skrze svá vlastní těla, což jim dává úžasné schopnosti, jako třeba předběhnout auto nebo prorazit rukou cihlovou zeď.
Magie otevřela nové dveře. Najednou tu byla další cesta z pustiny mimo sport a sex. Děti narozené se schopnostmi měly na výběr. MIT přidalo další T (jako že Thaumaturgy), stalo se tak MIT & T a nabídlo stipendia, která mohla vytáhnout děti z chudoby. Ale nemám jen dobré zprávy a hřejivé pocity. Lidé nemluví o tom, co se děje na středních školách. Mágové, šamani, adepti, ti všichni čelili všemožnému výsměchu a zneužívání, dokud nepřišli na to, jak by mohli efektivně využít své schopnosti. Stíny jsou plné příběhů, jako je ten o Rebecce, která byla celý život šikanovaná, až se naučila, jak vyčarovat silovou kouli. Jakmile Probuzení začnou ubližovat lidem, zákon není na jejich straně. Způsob, kterým se věci zhoršily, byl jiný v každé zemi. Mnoho Probuzených dětí bylo v raných dnech zlynčováno nenávistnými davy. V některých náboženštěji založených zemích označili uživatele magie za démony a podle toho je trestali.
vají opravdu cennou komoditou. Závody ve zbrojení se změnily. Nakonec se korporace pokusily zmocnit se každé magické věci, ke které se dokázaly dostat, aby měly kontrolu nad tím, po čemž všichni ostatní touží. Korpy pasou po Probuzených lidech a věcech do té míry, že když se narodíš jako normální světský člověk (i když jde o drtivou většinu společnosti), jsi znevýhodněný. Klasický zákon nabídky a poptávky. Probuzení žijí v jiném světě než my, v takovém, který je doslovně magický. Pokud ses narodil jako Probuzený a zoubková víla se objevila v nohou tvé postele poté, co jsi ztratil první zub, je pravděpodobné, že to nebyl sen. Pravděpodobně byla nějakým magickým spojencem a přišla tě zkontrolovat a potenciálně i naverbovat na svou stranu.
Magie a technologie spolu moc nevycházejí. Ve skutečnosti mají sklon fungovat jako opačné konce spektra. Pokud jsi jedním z Probuzených, pak jakákoli technologie připojená k tvému tělu narušuje tok many. Čím více toho v sobě máš, tím slabší je tvoje spojení s magií. Než jsme to opravdu pochopili, nebo měli přístup k jiným protiopatřením, vězeňská zařízení začala používat invazivní operace, jako jsou instalace sledovacího kyberwaru zločineckým kouzelníkům, jako způsob, jak jim efektivně odepřít přístup k jejich schopnostem. Protože čím více možností lidstvo získává, tím kreativnější jsou způsoby mučení a tresty, které mají tyto možnosti zase potlačit.
Ale když už mluvíme o technologii, pojďme se do ní ponořit trochu hlouběji.
Připojit se a odpojit
Jakmile nová vůně magie ustoupila, technologie se opět vyškrábala do světla reflektorů. V roce 2024 se zrodil simsens. Tato virtuální realita se vyvíjela a umožnila ti zcela se ponořit do digitálně realizované reality nerozeznatelné od skutečného života. Simsens pracuje na základě technologie senzorické indukce – ASISTu (Artificial Sensory Induction System Technology, pozn. překl.), která umožňuje osobě, jež se odpojí od svých vlastních fyzických smyslů, skutečně cítit (a chutnat a čichat) smyslové vjemy zaznamenané na čipu. Byla to snadná cesta z obyčejného světa, který ti nemohl slíbit vůbec nic. Na rozdíl od videoher ti simsens umožňuje opravdu cítit zaznamenané zkušenosti jednotlivců, jak je zažili. Místo sledování filmu ho můžeš opravdu prožít a to včetně pocitů pumpování srdce strachem, štěstím, hněvem, dokonce chtíčem. Můžeš prolétat skrze mraky ve stíhačce, zažít nával vzrušení při pronásledování zločince ulicemi Seattlu, nebo dokonce být zločincem, který běží o svůj život, když se k němu přibližují dusající bagančata příslušníků Lone Staru. Simsens dokáže zaznamenat úplně vše, co jiný člověk zažívá, a nakrmit tě stejnou zkušeností. Samozřejmě, technologie vytvořila černý trh s čipy BTL (Better Than Life, pozn. překl.), které nabízejí neomezené a zesílené zážitky a dokonce i šňupací čipy.
Technologie ASIST se sloučila s technologií přímého neurálního rozhraní (PNR), aby vytvořila základní technologický předpoklad pro vznik toho, čemu říkáme Matrix. Připojíš se do počítačové sítě a jsi v jiném světě. V závislosti na složitosti kódu ho můžeš cítit jako reálnou věc. Hackeři jdou ještě o krok dále, připojují se Hot-SIM (bez bezpečnostních filtrů), aby získali kratší dobu odezvy. To ale nese rizika. Běh v režimu Hot-SIM a biologická zpětná vazba může být smrtelná. ASIST zabíjí. Mezi lety 2064 a 2075 bylo zabito kvůli ASISTu více než 21 000 uživatelů Matrixu. A to jsou pouze úmrtí nahlášená korporacemi a vládou. My víme, že počty jsou daleko vyšší. Využívání ASISTu vedlo i k vývoji kontrolních rigů (KR). Tato technologie se stala páteří dopravního průmyslu. Umožňuje nám připojit se k dopravním prostředkům, dronům a dokonce i k bezpečnostním sítím a ovládat je pouhou myšlenkou.
Technologie se v těchto dnech pohybuje tak rychle kupředu, že je těžké uvěřit, že je moderní Matrix jen něco přes půl století starý. Od časů, kdy jsme se připojovali pomocí kyberdecků velikosti počítačové klávesnice jsme se posunuli k bezdrátovým komlinkům, které se synchronizují s místní mřížkou. Matrix býval věcí, do které jsi musel připojit. Teď se prolíná s fyzickým světem prostřednictvím rozšířené reality AR (Augmented Reality, pozn. překl.). Matrix dvakrát zcela spadl a vyhořel, ale vždy vystoupal z digitálního popela jako ještě robustnější verze svého dřívějšího já. V návaznosti na poslední Krach se korporační organizace spojily za účelem přetvoření Matrixu podle vize Danielle de la Marové – globální sítě sítí regulované jedinou autoritou zvanou GODi (Grid Overwatch Division, pozn. překl.). Žijeme v orichalkovém věku Matrixu, ale stále nerozumíme tajemstvím, která stráží.
Kybernetická revoluce
Jsou volby, které děláme sami, a také ty, které za nás činí ostatní. Tvoji rodiče byli nádeníci, nebo jsi byl možná dítě sprawlu. Narodil ses do konkrétní rasy, se všemi diskriminacemi, které s tím souvisí. Narodili ses jako Probuzený, nebo ne. A velmi malé množství z nás se narodilo jako technomanti se schopností připojit se do Matrixu pouhou silou své mysli. My ostatní máme už jen malý výběr. Technologie dává spoustu možností, pokud dokážeš koupit nebo ukrást cestu pod nůž.
Současný růst technologie vedle magie znamená, že stále existuje šance získat nějakou hodnotu, i když se nenarodíš jako Probuzený. Podstoupit operace je tak běžné, jako když si čistíš zuby. Staly se nezbytností, pokud chceš v tomto světě obstát.
Cesty úniku
Každodenní život ve sprawlu může být drsný. Všichni hledají šanci vyklouznout a najít nějaké vzrušení nebo život zajímavější než ho trávit od 9 do 9 za stolem. Většina lidí přitom netráví svůj volný čas ve fyzickém světě. Zrození technologie ASISTu znamená, že už nemusí. Navíc pokrok v biologii a drogách spolu s vytěžováním magických vlastností rostlin umožnil existenci i dalších cest úniku v závislosti na tom, jak velké je riziko, které jsi ochoten přijmout.
BTL čipy
Čipy "lepší než život" nabízejí zážitek nad rámec toho, co může průměrný člověk zažít. Připoj se s plně aktivovaným ASI-STem a můžeš cítit cokoliv, co bylo nahráno na čip. To není jen úlet, je to úplný smyslový skok do života mnohem lepšího, než je ten tvůj nebo kohokoliv. BTL nemají bezpečnostní protokoly zabudované do standardních simsensových čipů, takže cítíš přesně to, co cítil původní tvůrce, bez ohledu na to, zda to tvoje tělo zvládne. Úmrtí související s BTL jsou v globálních statistikách příčin úmrtí na druhém místě.
Prášky a pilule
V Šestém světě je užívání drog široce rozšířené, ale biotechnologický pokrok usnadnil uživatelům skrytí jejich závislosti. K tradičním eskapistickým drogám, jako jsou novokokain a psychedelický zen, se na trhu připojují i novější drogy derivované z magických látek. Nádeníci, co nedokáží držet krok s pracovním zatížením, zjistí, že se potřebují napěchovat krátkodobými amfetaminy, aby zvládli celý den. Mnoho korporací testuje své zaměstnance v souladu s rozhodnutími Korporačního soudu, kterými se řídí společnosti usilující o exteritoriální status. Výsledkem je prosperující trh doplňků a dalších věcí, které ti pomohou tyto testy zmást.
Videohry
Hraní her je dobrý způsob, jak vyklouznout z každodenního tlaku už od dob prvních počítačů. Od Zorka jsme ale došli mnohem dál. MMORPG nabízí všem uživatelům celou řadu zkušeností od příležitostných hráčů po hikikomori. Miracle Shooter zůstává nejlepší online hrou i přes působivou konkurenci díky vybalancování požadavků a volnému přístupu. Horizon v roce 2076 vydal V-World, což je jediná hra v top desítce, která není bojově zaměřená. Herní závislost je stále na vzestupu stejně jako virtuální traumatická porucha, což je stav podobný PTSD vyplývající ze stresujících setkání v herním světě.
Dronování
Od virtuálních prázdnin po průzkumy vesmíru nebo mořských hlubin můžeš za měsíční poplatek prozkoumávat svět očima dronů. Jsou tu drony pro každý vkus. Gagarin Prime od Eva ti umožní zažít prachové bouře na Marsu. Nejpopulárnější Crimewatch ti umožňuje sledovat policejní zásahy Lone Staru. Fly Guy ti umožní jako voyer pozorovat městský život v jakémkoli velkém městě, které bys chtěl vidět. Průvodcovské drony nahradily prohlídky památek a ruin s průvodcem v rámci školních výletů.
Je třeba téměř nemožné pracovat v kanceláři bez datajacku. "Čisté maso" je považováno za neefektivní. Pokud je war příliš drahý na nákup, existují i jiné možnosti. Shadowrunneři jsou skutečně originální high-tech žebráci. Najdi si war z druhé ruky. Udělej dohodu s dodavatelem nebo místním pouličním doktorem o poskytnutí ochrany výměnou za kyberware. Nabídni se jako laboratorní morče a získej experimentální war jako Grey brothers.
Kyberware se stal skvělým vyrovnávačem. Stal se způsobem, jak vyniknout ve světě, pokud to opravdu chceš. Můžeš se rozhodnout být hackerem a koupit implantáty, které zlepšují tvoje schopnosti interakce s Matrixem. Můžeš si vybrat, že budeš rigger, a vyměnit drahocenné maso páteře za kontrolní rig. Můžeš si nechat vložit balistické plátování pod svou kůži, což zvýší tvoje šance na přežití jako střelce. Můžeš si nechat namontovat vystřelovací pružinové zbraně do předloktí, takže se staneš neporazitelným v boji na blízko. Jsi ten typ, který chce kyberware nenápadný a vypadat jako člověk? Nebo jsi naopak ten, kdo chce vynikat masivními mechanickými částmi těla a rudýma očima? Vidíš své tělo jako umělecký kus, vytvořený z futuristicky vyhlížejících kybernetických končetin? Možná ses rozhodl úplně opustit lidské vzezření a vypadat jako arachnid s pažemi připomínajícími hinduistického boha. Kyberware a bioware byly určeny k vyrovnání podmínek na hřišti, ale místo toho vytvořily zcela nové cesty vyjádření sebe sama a také nové příležitosti.
Biologie se také posunula. Vědci se pro každý kybernetický pokrok pokusili najít biologický ekvivalent. Bioware se snaží udržovat s kyberwarem krok, ale nakonec je zřejmé, že kov maso pokaždé překoná. Kov však stojí i další nuyeny než jen ty, které položíš na stůl. Kyberware znamená žít s neustálými chirurgickými upgrady, abys zůstal nejmodernější. Pro některé se to může stát závislostí. Ve stínech koluje spousta storek o těch, kteří šli nad rámec toho, co tělo dokáže tolerovat. Stali se více stroji než lidmi a kov je učinil šílenými. Říkáme jim kyberzombie.
Promazání ozubených kol
Vším, co jsem dosud řekl, se prolíná jedna důležitá připomínka, totiž že pokrok se pohybuje tmou. Tato myšlenka je vždy přítomna v názvu, který jsme dostali: Shadowrunneři. Chceš-li si vypůjčit frázi, jsme odepsatelná aktiva. Máme hodně společného s různými protagonisty špionážních her, ale na rozdíl od špionů nesloužíme konkrétní vládě nebo agentuře. Shadowrunneři udržují ozubená kola v chodu. Pracujeme mimo zápis, což umožňuje systému, aby fungoval, jako kdyby všechno na světě bylo v pořádku.
Shadowrun není cesta ven. Nikdo nejde do tohohle života s myšlenkou, že se stane milionářem a bude mít jachtu pětadvacet metrů dlouhou. Což neznamená, že se to nemůže povést. Úspěch takhle hluboko ve stínu prostě vypadá jinak. Úspěch je zůstat naživu a udržet si střechu nad hlavou. Pro některé je úspěchem dělat opravdu dobré věci ve světě nebo přinejmenším alespoň něco změnit. Shadowrun není ušlechtilá práce, ale může jí být. Ti z nás, kteří si říkají pouliční samurajové, dodržují určitý kodex cti. To neznamená, že tě nestřelím do ksichtu, pokud budu muset, ale znamená to, že se ti podívám do očí dříve, než to udělám.
Rozhodnout se žít život shadowrunnera není snadné. Jakmile jsem se rozhodl a prošel určitými dveřmi, zúžila se mi cesta, kým bych mohl být. Ty máš stále na výběr a svět tě nedokáže řídit. Stále si můžeš vybrat snadnou cestu ven a být nádeníkem. Zapojovat se každý den a nechat je vést tě po zpevněné silnici. Nebo můžeš vykročit do světa a rozhlédnout se kolem. Jen si zapamatuj, že se musíš často ohlížet, protože v tomhle světě na tebe problémy nikdy nepřijdou ze směru, odkud jsi to očekával.
Pokud se chystáš na běh, je několik věcí, které potřebuješ vědět, než začneš. Prvním je zaměstnavatel. Konec konců jsme dělníci pracující pro nejnebezpečnější síly na téhle planetě. Muž, který nás najímá, má téměř vždy stejné jméno.
Setkání s panem Johnsonem
Běžná mylná představa je, že pracujeme pouze pro korporace nebo zločince. Povaha shadowrunnerů coby mimosystémových agentů chaosu ale znamená, že můžeme pracovat prakticky pro kohokoli. Korpy a podvodníci mohou být skupiny, které si hrají na trideu, ale shadowrunneři pracují pro každého, kdo je ochotný platit. Jde o to, že bychom ani neměli vědět, pro koho pracujeme. To je součást naší nabídky zaměstnavatelům. Většina shadowrunů se děje přes prostředníky všeobecně známé jako Pánové Johnsonové. Sexistické, vím, ale genderový termín pomáhá posilovat anonymitu. Nevědět, pro koho pracuješ, znamená možnost oboustranného popření. Funguje to tak, že tebe, nebo někoho, koho znáš, kontaktuje Pan Johnson. Zařídíte si počáteční schůzku, kde se dohodnou podmínky práce. Malá záloha je obvykle nabízena předem na zajištění tvých výloh, ale pak jdeš do práce.
Shánění informací
Shadowrun není jen o střílení a boji s IC, i když by si to někteří z nás i přáli. Být dobří v tom, co děláme, znamená udělat si průzkum terénu a kontaktovat různé lidi. Jakmile dostaneme práci, musíme si udělat naše domácí úkoly.
Nikdy nepředpokládej, že ti Pan Johnson řekl celý příběh. Získáš pouze tolik informací, kolik on si myslí, že jich potřebuješ znát. Každý runner, který jde na běh pouze na základě informací od Pana Johnsona, je pravděpodobným zákazníkem týmu DocWagon – pokud má kliku. Pomocí svých kontaktů zjistíš, o co vlastně jde, takže i to, co ti neřekl. Každý dobrý runner si dělá přátele v kruzích, kam se sám nemůže dostat. Pokud nejsi kouzelník, seznam se s nějakým. Poznej pašeráky. Najdi si kontakty v korporacích, kohokoliv, kdo ti může poskytnout informace, které potřebuješ k práci.
A především si najdi nějaké dohazovače. Jak už jméno napovídá, budou mít možnosti, které ty nemáš. Oni vědí, co je třeba udělat, a vynikají ve spojování jednotlivých runnerů do týmů na úkoly, které by sami nezvládli. A ty chceš být jedním z těch, kterým dohazovač důvěřuje.
Při běhu
Runy nemusejí být nutně jen o jednom druhu věci; proto budeš muset sestavit flexibilní tým, který dokáže reagovat na jakoukoli situaci, která se naskytne. Potřebuješ někoho dobrého na blízko a (nebo) se střelnými zbraněmi. Je důležité mít někoho, kdo umí mluvit. Budeš potřebovat někoho na řízení a únik, když mluvení nevyjde, nebo jen když se potřebuješ dostat z bodu A do bodu B opravdu rychle. Průniky, úniky a skrývání nevyhnutelně vyžadují matrixovou podporu, takže budeš potřebovat dobrého hackera. Uživatelé magie – kouzelníci, vyvolavači, alchymisti, ber cokoliv, co se naskytne – budou tvoje eso v rukávu, tedy když budeš mít kliku a někoho najdeš.
To, co shadowrunneři dělají, je často nezákonné, takže skrývej svou identitu, zejména pokud máš tu smůlu a máš SIN. Pamatuj si, co po tobě Pan Johnson chtěl, a co je možná ještě důležitější – co nechtěl. Shadowruny jsou jemné operace, které jen zřídka ponechávají prostor pro kolaterální poškození. Buď profesionální. Každý běh je konkurzem na další.
Vyber si prachy
Až příliš často je nejnebezpečnější částí všech běhů platba za odvedenou práci. Anonymita Pánů Johnsonů znamená, že nikdo neví, kdo jsou, pokud se rozhodnou, že tě natáhnou. Nebudeš schopen hnát je k soudu pro drobnou pohledávku nebo za cokoli jiného, pokud nezaplatí. Způsob, jakým ses rozhodl dostat zaplaceno, utváří další interakci. Runneři jsou tradičně placeni jedním ze tří způsobů: Nevystopovatelnými kreditními čipy, korporačními skripy, nebo vybavením. Předpokládá se, že by ti neplatili ve svých vlastních skripech – to znamená, že pokud ti zaplatí v Ares dolarech, jsou pravděpodobně od kohokoliv, ale určitě ne od Aresu. Běh za vybavení může být někdy jediným způsobem, jak získat přístup ke vzácnému a nelegálnímu zboží. Někteří Pánové Johnsonové rádi používají korporační skripy, aby zametli stopy po zaměstnavateli, ale nevýhodou je, že pak musíš najít způsob, jak to utratit, nebo rozměnit. Pokud máš na výběr, ber kreditní čip. Certifikované kreditní čipy obsahují prostředky kryté Zürich-Orbital Gemeinschaftsbank. Tyto fondy jsou dobré kdekoli. Řekl bych, že mají cenu zlata, ale měna není nic jiného než digitální šifra. Nemá žádnou váhu. Ale to odbočuji.
Jakmile byly stanoveny podmínky a místo pro výplatu, může být dobrý nápad chovat se stejnou opatrností jako při kterékoli jiné fázi runu. Určitě prozkoumej místo schůzky předem, udržuj maximální bezpečnost, pokud je to jen trochu možné, a vždy buď na stráži. Pan Johnson možná rád uzavírá všechny neuzavřené příběhy, takže mu nedej šanci uzavřít i tebe.
Pauza
Takže máš po práci. Udělal jsi všechno správně, vyřídil to a dostal zaplaceno. Co teď? Žijeme svůj život mezi stíny. To znamená víc než jen čistit naše zbraně, studovat kouzla a udržovat kontakty, které nám pomáhají přežít. Jinými slovy, běhy jsou jen práce. Každý z tvých zaměstnavatelů má svou agendu a důvod existence, takže v pauzách mezi prací by ses měl ptát, jaký je ten tvůj?
Dokud na to nepřijdeš, Šestý svět nabízí spoustu rozptýlení, abys mu mohl věnovat svůj čas. Jsou tu sportovní ligy pro každý vkus. Baseball, kopaná, americký fotbal, hokej a basket jsou stále populární, ale moderního sportovního znalce pravděpodobně více zajímají boj na motorkách nebo urban brawl. Díky trideu můžeš sledovat svůj oblíbený tým nebo hráče odkudkoli na planetě (nebo i mimo ni). Když už mluvíme o trideu, sledovat multi-smyslové pohlcující trideo je ta nejnávykovější věc, co můžeš dělat. Legálně. K dispozici jsou kanály pro každého a zpravodajské tridy pro každou politickou chuť.
Pokud nemáš rád flákání, pak není těžké najít děvče nebo kluka hladové po nových zkušenostech. Sex je stále nejstarší a nejoblíbenější zábavou. Šestý svět ti ho může přinést, ať už virtuálně, nebo nějak jinak. Jen měj na paměti, že vše, co se děje v Matrixu nebo i mimo něj, může skončit jako paydata někoho jiného. Některé části světa jsou dnes docela uvolněné ohledně toho, co všechno v sexu můžeš. Takže můžeš dělat cokoliv s tolika souhlasícími jedinci, s kolika chceš, a nikdo se o to nestará, pokud se tě tím někdo snaží vydírat. V ostatních částech ale stále existují různá tabu a omezení, takže buď opatrný v tom, kdo všechno by se mohl dívat, jak zrovna překračuješ jisté hranice.
Deset různých cest, co dělat ve stínech
Extrakce
Jakmile se cenný zaměstnanec rozhodne přejít k jiné korporaci, musí najít způsob, jak se dostat pryč od stávajícího zaměstnavatele k jinému. Extrakce ale nemusí být nutně přátelská. Korporace si často cílené zaměstnance unášejí. Ti s transferem nemusí souhlasit. Nebudou mít tušení, že přijdeš, a možná se budou celou dobu snažit vzdorovat. Navíc příkazy k extrakci ne vždy zahrnují rodinu cíle. Je běžné provádět extrakce pracovníků jen proto, aby si mohli dát rodinný oběd. Volbu, zda extrahovat i další cíle, nakonec vždy provádíš ty, ale v těchto situacích pracuješ bez odměny a mimo parametry toho, na co jsi byl najat. Mohou ti pak sami zaplatit z vděčnosti za to, že jsi je dostal ven, ale ujisti se, že je opravdu vedeš na lepší místo.
Hlídání
Často zaměňováno za práci bodyguardů, ale při této práci mají runneři za úkol chránit místo nebo osobu. Úkol je přímočarý – sedět na Principálovi, dokud tým nedorazí střídat. Korporace i další zaměstnavatelé mají sklon svěřovat tuto práci gangům. Ta je pak nejvhodnější pro lidi, kteří nepokládají otázky. Neví nebo se nestarají o to, proč byli najati, aby hlídali, kdo je najal, nebo dokonce co chrání. Posláním je zajistit, aby se k principálovi dostali pouze ti, kteří znají heslo.
Detailní ochrana
Páni Johnsonové a další přední zaměstnavatelé potřebují ochranu, když se setkávají s ostatními, aby dělali svou práci. Korporační oblekové potřebují ochranu, když pracují mimo hranice svých korporací nebo mimo záznam. Tato práce se liší od hlídání tím, že obecně chráníš zaměstnavatele, takže zranění zaměstnavatele znamená, že nedostaneš zaplaceno. Kromě toho se očekává se, že budeš vykazovat určitou úroveň profesionality vůči zaměstnavateli, o což se při hlídání nemusíš starat. Často je nejtěžší součástí detailní ochrany vypořádat se principálem. Shadowrunneři, kteří pro tuto práci prokáží talent, často končí hlídáním trideo hvězd a občas se stávají členy soukromých bezpečnostních korporací, jako jsou Wolverine nebo Centurion.
Diverze
Za určitých okolností nemůže být zabezpečení místa prolomeno, pokud není bezpečnost vyrušena nebo jinak rozptýlena. Shadowrunneři si mohou udělat jméno u korporace, která si je najala, nebo dokonce i u jiného týmu, jehož primární run musí uspět. Často je to za cenu vysokého rizika, protože cílem diverze je natáhnout na sebe autority daleko od skutečného útoku. To znamená, že se všichni budou dívat právě na tebe – všechno horko i střelba jde za tebou. Zaměstnavatelé také nejsou vždy upřímní, takže se runneři mohou ocitnout na runu, o kterém si mysleli, že je skutečný, jen aby zjistili, že jsou pouhou diverzí.
Klasická krádež
Žijeme ve světě stále vzácnějších a jedinečnějších předmětů. Čas od času jsou runneři najati, aby některé z nich ukradli. Oběť je občas najme, aby něco ukradli zpět. Krádeže představují velkou část práce pro organizované zločinecké syndikáty. Ne bankovní loupeže, ty jsou vzácné, syndikáty si ale najímají runnery k únosům automatizovaných nákladních vozů, ke zmizení pojištěných zásilek zboží a k vyloupení obchodů, které odmítají platit za ochranu. Krádeže jsou také běžnou součástí matrixových shadowrunů. Hacker se může do datového úložišti dostat, aby ukradl konkrétní soubor, nicméně může najít i pár dalších souborů, které může prodat na černém trhu. Zaměstnavatelé nemají rádi, když si bereš víc, než pro cos byl vyslán, ale je neuvěřitelně těžké to sledovat nebo dokázat. Většina runnerů si takto zařizuje slušný vedlejšák.
Datarun
Korporace vždy pracují na nějakém novém prototypu něčeho. Často je snazší a levnější najmout shadowrunnery, aby ukradli prototyp a všechna související výzkumná data od výzkumné společnosti, než sám vymýšlet nové věci. Korporační redundance a kompartmentalizace znamená, že často je třeba získat data z více než jednoho místa. Jeden tým vědců může pracovat na části prototypu na jednom místě, zatímco v samostatném výzkumném zařízení drží zbytek zařízení. Zvlášť citlivé soubory mohou být uloženy separátně ve vzduchotěsném trezoru. Občas je tento druh práce kombinován s extrakcí, to když zaměstnavatel rozhodne, že potřebuje i vědce.
Mokrá práce
Hezky pojmenovaná vražda. Často musí být tento druh práce vykonán diskrétně. Práce musí být provedena tak, aby vypadala jako nešťastná náhoda. V tomhle businessu fungují specializované party, jako jsou třeba Smoker´s Club. Aby ses na tomhle vysoce konkurenčním trhu prosadil, musíš být dost úzce vyprofi-
lovaný. Jakmile se ale pokusíš udělat si nějaké jméno, pravděpodobně se staneš cílem konkurenčního týmu snažícího se o totéž, nebo aby ti přetáhli Pana Johnsona, který si tě najal.
Přeprava
Pašování a přeprava zboží je páteří černého trhu. Drogy, lidé, telesma a technologie se pohybují přes různé hranice. Přestože je obvykle spojována s gangy a zločineckými syndikáty, různé nevládky a další soukromé společnosti ji používají také, aby získaly prachy. Pašeráci, stejně jako zloději a vrahové, většinou fungují jako součást větší sítě, která zahrnuje překupníky a dohazovače. Pašeráci nicméně mají sklon vázat se na určité území, díky čemuž mají skvělé povědomí o svém domovském teritoriu.
Lov odměn
Vždy bude existovat trh s kůžemi vzácných zvířat. V Šestém světě existuje také trh s myslícími nelidskými bytostmi. Za všechno od vlků asamondo po Probuzené delfíny z pobřeží Austrálie jsou nabízeny slušné odměny všem runnerům, kteří jsou dostatečně schopní je získat. Veřejní i soukromí vymahatelé zákona typu Lone Star nebo Knight Errant vedou poněkud méně exotický seznam hledaných zločinců. Naštěstí tyto korporace nemají tendence příliš zkoumat, kdo si vyzvedává nuyeny.
Bílý klobouk
Runneři jsou někdy najati, aby otestovali nějaký bezpečnostní systém. Tradičně jsou takto najímáni testeři v Matrixu, nicméně dělá se to i ve světě masa. Runneři obvykle dostanou pokyn, aby instituci nezpůsobili trvalé poškození, jen do ní pronikli. Nesmějí moc ubližovat bezpečákům a co je nejdůležitější, je jim nařízeno, aby nic neukradli. Tato omezení se bohužel nevztahují na místní bezpečnost, která bude stát proti tobě. Nevědí, že tvoje operace je pouhý test, takže budou využívat všechny dostupné prostředky k neutralizaci všech hrozeb.
Mocní tohoto světa
Nad našimi hlavami se houpe až příliš mnoho dreku, než abychom se mohli pořádně rozhlédnout. Vystrč hlavu moc vysoko a můžeš hádat, co se stane. Místo toho ji drž raději pěkně při zemi. Jednou za čas se mračna roztrhnou a tobě se nabídne pohled do většího světa. Naše realita existuje v dynamice zaměstnavatel <=> zaměstnanec, která je obvykle filtrována prostředníkem. Pokud máš štěstí, tak ani nemusíš vědět, pro koho pracuješ, ale někdy to pomůže. Různé typy zaměstnavatelů nelze nutně zařadit do nějakých škatulek, ale udělám, co bude v mých silách.
Draci
Tady máš pár věcí o dracích: Stejnou měrou, jakou se chtějí od lidí oddělit, chtějí být také schopni kontrolovat to, co děláš, sleduješ a vidíš. Jsou v tomhle jako korpy. Také tak bojují. Nedlouho po vypuknutí UGE (neboj, za moment vysvětlím na str. 26) velká dračice Aden vypálila Teherán, zabila ajatolláha a všechny ostatní v poloměru pěti mil poté, co šíitský vůdce vyhlásil džihád proti Probuzeným včetně metalidí. Aden chránila svá aktiva, prosté a jednoduché. Tím však podobnost končí. Dračí jednání definuje tisíce let vzájemného napětí, nepřátelství a plánování. Je hodně příběhů o tom, jak proti sobě Alamais a Dunkelzahn celé roky najímali runnery, aby si vzájemně škodili a napadali své zájmy. Stálo to drek nuyenů a všechno to byly podivné kanadské žertíky. Draci mají spáry ve všem. Někteří kontrolují města nebo země, jako třeba Ghostwalker Denver a Hualpa Amazonii. Jiní mají své drápy zaseknuté hluboko do světových finančních systémů. Dvě z velké desítky megakorporací jsou alespoň částečně řízeny velkými draky. Všichni velcí draci shromáždili obrovské bohatství přesahující lidské chápání, a přesto není jasné, o co jim vlastně jde nebo na čem jim vůbec záleží. Hrají dlouhodobé hry, jejich motivy jsou nevyzpytatelné, a není jasné, jestli se o nás vůbec zajímají. Řeknu ti to, co mi řekl můj mentor, když jsem začínal: Nikdy nekšeftuj s draky.
Korporace
Velcí draci nejsou na vrcholu potravního řetězce sami. Svět se obnovil a vlády se k tomu přidaly ve snaze získat více moci. Korporace se staly architekty našeho vědomí. Vzdělávání, zprávy i sociální média jsou filtrovány na mnoho způsobů. Na rozdíl od draků je korporační agenda průhledná. Cílem každé existující korporační struktury je vyrobit kapitál. Dosahují tohoto cíle dobře a výsledkem je, že mají větší vliv na Šestý svět než kterýkoli jiný typ zaměstnavatele, se kterým se můžeš potkat.
Bez ohledu na to, jak moc to nechtějí přiznat, korporace potřebují shadowrunnery tak, jako auta potřebují mechanika. Práce pro korporace představuje základ všeho, co shadowrunneři dělají. Jsme odepsatelná aktiva. Naší úlohou je vykonat práci, kterou nám zadali, dostat zaplaceno a zapomenout na všechno, co jsme právě udělali.
Každá megakorporace má víceméně svou vlastní určitou identitu. Tato identita představuje typ prací, které nabízejí, a také druh zabezpečení, se kterým se můžeš setkat, když běháš proti nim.
Veřejný sektor
Vlády stále mají svou moc. Nějakou. Místní i federální úřady pracují na zachování křehkého smíru v mezerách mezi korporacemi. To znamená spoustu možností podnikání pro shadowrunnery, kteří jsou ochotni umazat si ruce. Stejně jako v případě korporací, i zde tě možná najme jedna část vlády, aby se postavila proti jiné části té samé vlády v soukromé válce, aby někomu pomohla posunout se o článek výš v řetězu velení. Vládní práce zřídkakdy přicházejí ze samého vrcholu. Obvykle jsou doménou agilních zaměstnanců střední úrovně, kteří by chtěli udělat dojem na své šéfy. Práce, kterou děláš, může být jen malá bokovka, jako je třeba únos místního úředníčka, aby nemohl v kritickou chvíli hlasovat. Ale můžeš se zamíchat i do pořádné mely se spoustou runnerů, jako během války Aztlanu a Amazonie.
Nevládní organizace
Existuje několik dalších organizací, které nejsou ani korporacemi, ani vládami. Jejich globální vliv a bohatství jsou ale značné, tak je raději také zmíním. Nevládní organizace – NGO (Non Government Organization, pozn. překl.) jsou zájmové organizace často založené bohatými dárci nebo prostřednictvím peněz od legitimních vlád. Atlantská nadace a Temná lóže jsou dvě organizace založené uživateli magie a jejich primárními zájmy jsou právě magie a získávání magických předmětů, zatímco Nadace Draco navázaná na Dunkelzahnův institut magického výzkumu se zrodila z hromady dračího zlata a existují proto, aby si Dunkelzahn udržel moc i v hrobě.
Existuje také několik populárních NGO (známých jako politkluby) podporující rasové rozdělení. Politklub Humanis je z nich nejznámější. Vidí lidi a metalidi jako černobílé rozdělení, jako dobré a špatné. Tipni si, kteří jsou kteří. Zatímco Humanis stojí na lidské zášti, nenávist přichází z obou stran rasové bariéry. Na obou stranách pracují na posouvání vnímání ras veřejností, špinění těch, které nenávidí, nebo zlepšují obraz své vlastní rasy.
Univerzity mohou být stejně nebezpečné jako megakorporace, protože hrají hru v soutěži, kde slavné jméno koreluje s financováním. Extrakce akademiků jsou samozřejmostí, zejména mezi veřejnými a soukromým univerzitami.
Organizovaný zločin
Zločinecké syndikáty mohou být možná poslední baštou kulturní exkluzivity. Jakuza, mafie, triády, koshari indiánů, vorové v zákoně, elfští laesa, kruhy seoulpy, není jich málo. Tyto syndikáty jsou pouliční hráči silně zapojení do kšeftování a poskytování "ochrany". Působí ve specifické geografické oblasti a pracovat pro takový syndikát nejčastěji znamená chránit jejich píseček. Když bojuješ na straně jedněch proti druhým, dají se na tom vydělat slušné prachy, ale buď opatrný s budováním věrnosti a bližších vztahů, protože jakmile se do toho zapleteš, staneš se nepřítelem všech ostatních v žumpě.
Nejnižší úrovní organizovaného zločinu jsou pouliční gangy. Jedná se o místní organizace obvykle od deseti do sta členů. Některé mají dosah po celém sprawlu, roztahují svá křídla a dělají si jméno. Cutteři, tak mě napadá, mají své odnože i ve více městech.
Soukromníci
Ne všechny runy pocházejí od organizací. Bohaté celebrity, takzvaně nesmrtelní elfové, filantropové, digitální formy života a volní duchové mohou také mít ve stínech své vlastní agendy. Nejsou tak globální jako korporace, ale problémy, které ovlivňují jejich životy a vytvářejí pracovní příležitosti pro nás, nejsou o nic méně nebezpečné.
Jak bys čekal, nabízejí široké spektrum prací od osobních strážců, přes vypořádání starých křivd až po potlačování informací, které by raději neměly uniknout. Nicméně práce pro soukromníky může nabídnout i iluzi konání většího dobra. Hodně práce jsem udělal pro různé antikorporační skupiny, nebo také práce pro hodné hochy. Jsem si jistý, že tito zaměstnavatelé mají význam, ale chvilku potrvá, než nějaký dobrý skutek vykompenzujte veškerý drek, který dělám pro korpy, abych se nějak uživil.
Velká desítka
Mitsuhama Computer Technologies
Pořadí dle Korporačního soudu (2080): 1 Firemní slogan: Budoucnost vám přináší Mitsuhama Stav společnosti: AAA, veřejná společnost Světové ředitelství: Kjóto, Japonské císařství Generální ředitel/prezident: Toshiro Mitsuhama
Mitsuhamova společnost je masivní, efektivní a věrná Japonsku. Jen to poslední není tak úplně pravda. Žádná jiná korporace neodvádí tak dobrou práci ve skrývání pravdy o tom, co se děje uvnitř jejich zasedacích místností. Je to japonský způsob podnikání, společnost má být vytrvalá a tichá. Bohužel pro ně, jejich vzestup na první pozici přinesl korporaci únavu z úspěchu a linie solidarity se začínají lámat. Všichni hlavní akcionáři zahájili soukromé prodeje akcií neznámým stranám. Ještě nebezpečnější je, že členové staré vládnoucí kasty, například klíčový akcionář Korin Yamana a čestný poradce rady Taiga Mitsuhama, zemřeli za podivných okolností. Za normálních podmínek by změna byla dobrá. Nicméně, změny v horní části Velké desítky jdou ruku v ruce s chaosem a spoustou shadowrunů.
Saeder-Krupp
Pořadí dle Korporačního soudu (2080): 2 Firemní slogan: "O krok dále" Stav společnosti: AAA, soukromá společnost Světové ředitelství: Neu-Essen, Spojenecké německé státy Generální ředitel/prezident: Lofwyr
Velký drak Lofwyr má těžkou averzi vůči kolegovi z Velké desítky Johnnymu Spinradovi z důvodů, jež jsou příliš detailní, než abych je tu podrobně rozbíral. I přes nedostatek důkazů činí S-K SpinradGlobal minimálně částečně zodpovědné za své nedávné problémy, jež vedly k pádu S-K z vrcholu žebříčku Korporačního soudu. Lofwyrova korporace ztratila své vedoucí postavení kvůli řadě shadowrunů, které ovlivnily čísla prodejů v celé řadě klíčových průmyslových odvětví. I když to řeší, Lofwyr se současně dostal do sporu s dalším drakem Loremasterem Celedyrem, což představuje pro S-K s úplně novou sadou spojenců a nepřátel. S-K je jediná dostatečně odvážná korporace, která pro své agenty nepoužívá označení Pan Johnson, místo toho si říkají Herr Brackhaus, což je strategie, díky které runneři vědí, že pracují pro S-K a podle toho se zařídí.
Renraku
Pořadí dle Korporačního soudu (2080): 3 Firemní slogan: "Nechte nás sloužit" Stav společnosti: AAA, veřejná společnost Světové ředitelství: Chiba, Japonské císařství Generální ředitel/prezident: Inazo Aneki (čestný)
Renraku je známé díky dvěma věcem: Masivní celosvětové databázi SINů, kterou spravují, a Rudým samurajů. Ti druzí jmenovaní jsou známé elitní bezpečnostní síly korporace v červených samurajských (pche!) brněních, které nosí. Nepodceňuj je, tohle není hra na šóguna. Pokud vidíš Rudého samuraje, zakopl jsi o něco velmi důležitého pro korporaci a pravděpodobně nechtějí, abys to přežil.
Generální ředitel společnosti Renraku je Inazo Aneki, který použil cetku danou Dunkelzahnem, aby prošel neproniknutelným závojem obklopujícím Tibet. Aneki se nikdy nevrátil a v šedesátém pátém roce byl úředně prohlášen za mrtvého. Přesto přetrvávají různé zvěsti, že Aneki žije v duchovní podobě a dokonce se prý zjevuje, aby členům představenstva dával pokyny. Ať už je to pravda nebo ne, Anekiho křeslo a hlasovací právo zůstávají stále jeho. Orito Sasaki působí jako prezident, a Shikei Nakatomi předsedá představenstvu. Oba dva spolu naprosto nesouzní, pokud jde o plány Renraku do budoucna. Výsledný boj dává tušit hodně práce pro shadowrunnery.
Aztechnology
Pořadí dle Korporačního soudu (2080): 4 Firemní slogan: "Pro lepší zítřek" Stav společnosti: AAA, soukromá společnost Světové ředitelství: Tenochtitlán, Aztlan Generální ředitel/prezident: Flavia de la Rosa
Některé korporace řídí města. Aztechnology celou zemi. Společnost se vyvinula ze spolupráce drogových kartelů, jejichž vůdci byli ve svých rodných městech považováni za lidové hrdiny. Babičky se modlily za jejich bezpečnost. Nyní se modlí za život Flavie de la Rosy. Aztechnology je způsob života. Když se přesvědčení korporace posune, přesvědčení celé země se posune spolu s ním. Díky tomuto mýtu lidových hrdinů je Aztechnology extrémně nebezpečná na svém domácím písečku. Mimo Azzie-land korporace pracuje na budování veřejné podpory i u lidí a měst, se kterými spolupracuje. Nicméně za touto fasádou se Aztechnology věnuje dvěma věcem: Šíření své značky a rozšiřování svého území.
Shiawase
Pořadí dle Korporačního soudu (2080): 5 Firemní slogan: "Rozvíjíme život" Stav společnosti: AAA, veřejná společnost Světové ředitelství: Osaka, Japonské císařství Generální ředitel/prezident: Tadashi Shiawase
Snad nejstarší známá megakorporace, Shiawase trpí přílišnou známostí. Společnost má na štítě zejména energetiku a těžký průmysl. Ostatní divize této korporace mají ale tradičně slabší výsledky. Lidé prostě stále neočekávají, že společnost provozující elektrárny dokáže vyrábět také sushi. Tento vliv značky vedl k tomu, že se korporace desítky let potácela na konci Velké desítky. Po posledním megakorporačním auditu začalo nové vedení Shiawase skupovat menší, ale populární národní korporace s hodnocením A. Následně je rebrandovalo pod jméno Shiawase a to pak pozvedlo image celé společnosti. Jak tato strategie pokračuje, si začínají všímat i další větší megakorporace. Ve stínu Shiawase pracuje i její divize marketingových prognóz a informací (MFID), což je prediktivní think tank, který pracuje na akciovém trhu prostřednictvím bleskových nákupů, výprodejů a ano, také shadowrunů.
Wuxing
Pořadí dle Korporačního soudu (2080): 6 Firemní slogan: "Jsme za vším, co děláte" Stav společnosti: AAA, veřejná společnost Světové ředitelství: Hong Kong, Enkláva svobodného podnikání
Generální ředitel/prezident: Sharon Chang-Wu
Sharon Chang-Wu postavila svou společnost na spirituálních principech čínské numerologie. Tento systém víry vedl k velmi neobvyklému zvyku. Provalilo se, že Wuxing sabotoval sám sebe, vždy když se přiblížil čtvrté pozici v žebříčku Velké desítky, aby se tak vyhnul této úrovni a číslu v numerologii úzce spojeného s úmrtími. Tato značka mysticismu ovlivňuje i vztah, který má Wuxing k shadowrunnerům. Korporace je proslulá najímáním runnerů na takové světské úkoly, jako je proniknutí do cizí základny a přeskládání tam židlí z jedné strany na druhou a tím narušení Feng Shui. Když přijde čas na peníze, očekávej liché nominální platby, jež mají význam v numerologii. A dej si velký pozor, aby ta tvoje nekončila čtyřkou.
Evo
Pořadí dle Korporačního soudu (2080): 7 **Firemní slogan: "**Evo znamená přijetí" Stav společnosti: AAA, soukromá společnost Světové ředitelství: Vladivostok, Rusko
Evo se zrodilo z popela korporace Yamatetsu. Po erupci Prstence ohně v roce 2061 jmenovala tato korporace svým generálním ředitelem jako první na světě metačlověka. Tento krok silně popudil japonské činovníky a funkcionáře společnosti. Japonci možná ještě dokázali skousnout svobodného manga ducha jménem Buttercup, který vlastní 30 % akcií korporace, nicméně ork u kormidla byl už prostě příliš. To vedlo další japonské korpy k požadavku, aby Yamatetsu jmenoval do svého čela někoho vhodnějšího.
Korporace ale šla opačným směrem, odhodila rigidní japonskou filozofii, přejmenovala se a fyzicky přestěhovala velitelství do Ruska. Evo nepřijalo jen metalidské vedení, drží se ideje evoluce samotné. Se smyslem pro potenciální profit se korporace rychle přizpůsobila expanzi rasových skupin. Evo je nakloněno změně, což jej vede na cestu největšího zaměstnavatele metalidí na světě. Bylo přirozeným krokem, že Evo vzalo pod svá křídla i společnost monádů. Korporace jako Evo uznávají, že budoucnost je post-lidská. My ostatní jsme se ještě nerozhodli.
Spinrad Global
Pořadí dle Korporačního soudu (2080): 8 Firemní slogan: "Pro lepší život" Stav společnosti: AAA, soukromá společnost Světové ředitelství: Lisabon, Portugalsko Generální ředitel/prezident: Johnny Spinrad
Nejnovějším přírůstkem Velké desítky je společnost Johnnyho Spinrada, která vytlačila NeoNET poté, co byla tato megakorporace rozebrána Korporačním soudem v důsledku skandálu kolem kognitivní fragmentační poruchy. Korporace představuje spojení mezi mediálně silným Spinrad Industries a petrochemickým gigantem (spolu s dalšími aktivitami) Global Sandstorm. SpinGlobal zachází s pozorností médií jako s měnou. Sám Spinrad nadále publikuje celý svůj život (má svůj vlastní kanál), jeho energie nabíjí celou korporaci. Fúze také upoutala pozornost ke zvláštním zakukleným bezpečnostním silám Sandstormu, takzvaným Nizari.
Ares
Pořadí dle Korporačního soudu (2080): 9 Firemní slogan: "Děláme svět bezpečnějším místem" Stav společnosti: AAA, veřejná společnost Světové ředitelství: Detroit, UCAS Generální ředitel/prezident: Damien Knight
Ares je světovým lídrem v bojových aplikacích. To se odráží v jeho vlastních bezpečnostních silách jako je elitní divize Firewatch, která se stala celosvětově známou během bojů v Chicagu. Základem bezpečnosti Aresu je Knight Errant, dceřiná společnost, která je druhou největší bezpečnostní agenturou za Lone Star. To je důležité, protože pokud na tebe vydá KE někde zatykač, mohou tě honit po celém světě. Korporace je v současnosti uprostřed masivní PR kampaně po katastrofě s puškou Excalibur, což byla reklamou nafouklá zbraň, jež zraňovala a zabíjela lidi, kteří se ji snažili použít ve snaze zranit a zabíjet lidi. Učinili pak skutečně nevídaný krok, když najali jinou megakorporaci, Horizon, aby jim pomohl v rebrandu. Vyčistit jejich poškozenou image dá ale ještě spoustu práce. Navíc se šeptá o mnoha dalších potížích v zákulisí včetně jejich dlouhodobé války s příšernými hmyzími duchy. Tyto příběhy říkají, že prozkoumali mnoho cest k ukončení svých problémů. Některé z jejich řešení mohou být potenciálně výbušná.
Horizon
Pořadí dle Korporačního soudu (2080): 10 Firemní slogan: "Hýbáme myšlením" Stav společnosti: AAA, soukromá společnost Světové ředitelství: Los Angeles, PCC Generální ředitel/prezident: Gary Cline
Horizon je korporace, pro kterou chce pracovat kdejaký teenager. Horizont neprodává trendy, vytváří je. Můžeš se vsadit, že každý nový trend byl vypracován, prozkoumán a ověřován před tím, než ho veřejnost spontánně objevila. Korporace to dokáže udělat, protože už je v hlavách lidí. Horizon je světovým lídrem v sociálních médiích, takže když "ovčani" zapnou trideo nebo slotují simsensový čip, Horizon právě rozebírá jejich spotřebitelské chování a návyky ve snaze určit, co se jim bude líbit v budoucnu. Horizon očekává, že ovládne to, co si myslíš. Přesně jak to říkají ve svém sloganu.
Stručná historie šestého světa
Jsem si jistý, že učitel dějepisu na tvé soukromé základní škole odvedl skvělou práci, když ti nacpal do hlavy tu verzi historie, kterou mu korpy zaplatily, aby tě učil. Na tom ostatně není nic špatného, že? Každý vypráví ten samý příběh o velkých momentech. Co se ztrácí, jsou jemná pojivová vlákna mezi těmito okamžiky. Historie je časová osa, co sprintuje z minulosti do místa, kde jsi právě teď, tancuje kolem několika obrovských datových bodů. Pokud čteš tohle, jsi uprostřed stínů. Není tu žádná korporace, která by rozhazovala nuyeny, aby ohnula historii tak, jak chtějí. I přes konkrétní okolnosti, které tě sem zavedly, se staly určité neúprosné události, které zajistily, že jsi neměl jinou možnost, než se stát runnerem. Pokud jsi nábožensky založený, možná si myslíš, že je to všechno Boží plán – samozřejmě bez ohledu na to, k jakému Bohu se hlásíš. Tyhle události nejsou nutně v chronologickém pořadí. V našich životech se spousta špatných drek věcí má tendenci stávat najednou a teprve poté, co se vyhrabeme z ruin, začneme přistupovat k úvahám, co přišlo první a jak nás to všechno ovlivnilo. Tento svět je krutý a nepřátelský, ale také ten drek dává smysl. Když zatáháš za ta správná vlákna, můžeš sledovat svůj život až zpátky na jeho začátek.
Všechno to začalo nákazou.
VITAS a UGE
Virově indukovaný syndrom toxické alergie VITAS (Virally Induced Toxic Allergy Syndrome, pozn. překl.) zasáhl svět dvěma vlnami. Poprvé se nákaza objevila v roce 2010 v jednom přeplněném koutu Nového Díllí. Nemoc se rozšířila po celém světě jako oheň po savaně. Do konce roku 2011 každý čtvrtý člověk na planetě buď umíral, nebo zemřel. Nejhůře zasaženy byly nejhustší světové populace v Číně, Bahrajnu a Bangladéši. Mexiko bylo první vládou, která se pod váhou epidemie zhroutila. Jeho občané předvídatelně prchali na sever za příslibem lékařské péče.
To, co se stalo potom, je stále předmětem spekulací. Nevysvětlená genetická exprese UGE (Unexplained Genetic Expression, pozn. překl.) se dotkla 10 % zbývající populace. Děti se začaly rodit s významnými fyziologickými změnami na rozdíl od tzv. normálních dětí. Média tyto změny rychle pojmenovala a zaškatulkovala do kategorií populárních z fantasy: trpaslíci a elfové. Brzy poté přišel jev nazvaný goblinizace, který přinesl orky a trolly. Stejně jako u VITASu nebyl na planetě nikdo, kdo by neznal někoho ovlivněného těmito změnami. Nová metarasová averze nerespektovala žádné sociální třídy. Pokoušejí se teď, aby to vypadalo jinak, ale všichni elfové se fakt nenarodili bohatým rodičům a trollové a orkové nevypadli z děr ve slumech. Můj otec se narodil v bohaté těžařské rodině v Texasu a oni ho skryli před veřejností, protože se narodil jako ork.
Goblinizace vyvolala obavy, že to byl vedlejší účinek nebo dokonce další vlna VITASu, ale ta měla teprve přijít. Přišla začátkem roku 2022 a skončila smrtí dalších 10 % zbývající populace. Žádná z nově objevených metaras nebyla ušetřena. VITAS však pomohl nám metalidem, protože to umožnilo prokázat, že goblinizace nebyla vedlejším účinkem nebo mutací VITASu. Lékaři zjistili, že UGE nebyla ani nemocí sama o sobě. UGE byl skutečný vznik nových ras. Zjistili jsme, že mýty a legendy, které inspirovaly jména těchto ras, měly reálný základ. Ale dříve, než jsme mohli začít pracovat společně, pronesl tehdejší papež řeč, ve které v podstatě ospravedlnil vraždy metalidských dětí. Jakmile někdo oznámil, že bylo v pořádku nenávidět metalidi, nenávist přišla rychle a drsně. Ajatolláh Hamidulláh z Íránu vyhlásil džihád proti metalidem, což jen umožnilo velké dračici Aden vyhlásit mu válku a natvrdo vyhrát. To samozřejmě nezastavilo šíření nenávisti a nenávistných skupin vytvářejících se v každém národě. Někteří pokračovali v obviňování metalidí z šíření VITASu, i když pro to měli nulové důkazy.
Někdy lidé říkali, že napětí mezi metarasami překonalo napětí založené na barvě kůže, ale není to tak jednoduché. Ty staré zášti nezmizely. Příchod nových ras byl spíš jako házení napalmu na lesní požár. Najednou měl každý někoho, koho mohl nenávidět a bát se ho, takže musel chránit "svoje vlastní". Druhá vlna UGE se jmenovala SURGE (Sudden Unexplained Recessive Genetic Expression, pozn. překl.) a přišla s návratem Halleyovy komety v roce 2061. Započala novou vlnu rasismu, když se ve světě objevily ještě další varianty metaras. Ukázalo se tak alespoň jednou provždy, že UGE nesouvisela s VITASem – ne že by to popíračům vadilo.
Teď s odstupem času je těžké přemýšlet o tom, co ztráta čtvrtiny populace udělala se společností. Především to vytvořilo mocenské vakuum a příležitost ho vyplnit, pro což byl svět korporací v té nejlepší pozici.
Úsvit megakorporací
Základní myšlenka korporací je jednoduchá: Řídí svět. Nebylo to tak vždy. Přišlo to se zrodem exteritoriality, která nás všechny posunula křičící a kopající do této nové reality. Můžeme za to poděkovat Shiawase. Bylo to rozhodnutí Nejvyššího soudu USA ve věci Shiawase z roku 2007, které otevřelo brány korporační nadvládě. Rozhodnutí natvrdo potvrdilo argument, že korporace jsou odpovědné zákazníkům, nikoliv národním vládám. Vládní zásahy podle něj stály v cestě schopnosti korporací sloužit svým zákazníkům.
Korporační nadvláda byla od této chvíle nevyhnutelná. S mnoha zábranami padajícími podél cesty, začali majitelé a akcionáři požadovat stále rychlejší růst bez konce bez toho, aby se ptali, zda jsou jejich požadavky realistické. V reakci na to byly zkoumány nové cesty k růstu pomocí co nejrychlejších akvizic. Korporace fúzovaly a slučovaly své fondy, byly stále větší a větší, až systém, který měl zajišťovat spravedlivou hospodářskou soutěž, ohnuly a nakonec zlomily. Nakonec USA ratifikovaly Dohodu o uznání suverénního podnikání, která dala konkrétním korporacím právo vystupovat jako suverénní stát, fakticky jim udělily uznání a ve výsledku i pravomoci cizí vlády. Ostatní vlády je následovaly. Dnes je exteritorialita uznána většinou stávajících vlád. Ty, které ji dosud odmítají, čelí brutálnímu politickému nátlaku.
JackPoint
Shadowrunnerská síť s názvem JackPoint se zrodila z potřeby mluvit pravdu. Po čase se z ní stalo víc než jen místo, kam se připojit – byla to také cesta, jak zjistit pravdu o Šestém světě připomínající ti historii sil, na které bys raději zapomněl. Místo, kde můžeš kontrolovat to, co zbývá ze života, který jsi opustil.
Po přijetí dohody o exteritorialitě diverzifikované konglomeráty zmáčkly každý trh a zcela zlikvidovaly malé podniky a soukromníky. Jaký komlink jsi koupil? Mitsuhamův. Je levnější konkurent mimo tuto značku? Jo, je, taky od Mitsuhamy. Nebo raději umělecky zpracovaný komlink se zvonkem a píšťalkami od malého nezávislého výrobce, o kterém jsi nikdy neslyšel? Hádáš správně: Od Mitsuhamy. Všechno se stalo součástí nějakého konglomerátu, myšlenka na výběr mezi konkurencí se stala kouskem historie. Dokonce i americký sen se posunul. Jednotlivci již nezačínají podnikat, aby uspěli, ale aby si jich všimla nějaká korporace a koupila je.
To by bylo fajn, možná, kdyby ruku v ruce s touto novou realitou nešla ztráta lidských práv. Posílené svou velikostí, začaly korporace argumentovat tak, že zákony o občanských právech aktivně znevýhodňují korporace z hlediska najímání a praktického provozu. Dokázaly, aby to vypadalo tak, že úkolem lidských práv je bránit prosperitě korporací tím, že je nutila najímat zaměstnance podle nějakých univerzálních pravidel, která však neodrážela kulturu nebo cíle korporace. Zákony, které byly kdysi navrženy tak, aby bránily rasismu nebo chudobě, byly přepracovány tak, aby aktivně fungovaly proti právům pracovníků. Tak se zrodilo nádenictví.
Dnešní korporační svět je hodně podobný jídelně na střední škole z tvých nočních můr. Korpy skupují jiné korpy, aby chránily své hodnocení – jejich místo u stolu a všichni to místo u stolu chtějí. Čím výše se protlačíš, tím menší a exkluzivnější stolek dostaneš. Máme deset dětí u hlavního stolu. Společně tvoří Korporační soud. Když Korporační soud vznikl, patřilo tam pouze sedm členů: Ares, BMW, JRJ, Keruba, Mitsuhama, Shiawase a ORO. Pokud držíš jádro vlastnictví jednoho z těchto sedmi, máš křeslo u Korporačního soudu zaručeno. Tyto korporace se spojily, aby vytvořily systém hodnocení, který určuje exteritorialitu.
Korporační ratingový systém je komplexní řada kontrol a srovnávání, ale jediné, na čem opravdu záleží, jsou tři stupně nahoře. Korporace s hodnocením A jsou takové, které shromáždily dostatek aktiv, aby fungovaly ve více zemích, ačkoli nemusí mít plně diverzifikované obchodní portfolio. Když už ho mají, mohou získat status AA spolu s exteritorialitou a Korporační soud stráží tuto metu jako vzteklý hlídací pes. Být součástí exkluzivní skupiny AA není trvalá věc. Tyto korporace jsou náhodně auditovány s cílem zjistit, zda jejich aktiva stále splňují požadavky na status AA. Hodnocení AAA je vyhrazeno pro megakorporace, které drží křeslo u Korporačního soudu. Pořadí Velké desítky se čas od času mění, ale nějaká katastrofa jim může vzít místo úplně, jako se to stalo Neo-NETu. Rozpad této společnosti zapříčinilo více faktorů včetně verdiktů Korporačního soudu, nesmíme ale ignorovat roli shadowrunnerů při vynesení informací o jejich roli v krizi kolem CFD na světlo a následné pomoci jejich konkurentům s nepřátelským převzetím některých z jejich aktiv. Nakonec to byli shadowrunneři, kteří pomohli vytlačit Neo-NET z jeho křesla. Kdo vypadne z Velké desítky příště? Možná u toho budeš i ty.
V důsledku korporační suverenity se svět smrsknul z více než dvou set zemí na poloviční počet megakorporací s hodnocením AA a AAA, každou s vlastní exteritorialitou, právem tisknout svou vlastní měnu a s vlastní armádou. Korporace získaly moc převzít dokonce celé státy. Už před VI-TASem v sobě národní státy nosily zárodky budoucích korporací. Když se v roce 2015 mexická vláda zhroutila, zrodil se nový způsob korporačního myšlení. Skupina drogových kartelů se rychle uspořádala a zformovaly ORO, které se nakonec stalo známým pod jménem Aztechnology. ORO se stala první korporací, která se chopila kontroly nad celým státem. Část domorodých amerických států NAN (Native American Nations, pozn. překl.) pochopila, že nový světový pořádek není jen otázkou moci, ale též korporačního vlivu. Skupina kmenů vytvořila Puebelskou korporační radu. Protože korporace byly tak důležité v udržování světa v chodu během potíží, nikdo neztrácel čas starostmi s exteritorialitou. A když to někdo udělal, bylo už pozdě.
Krach ve '29
Lze říct, že historie Šestého světa se odráží v historii korporace s názvem Fuchi a její jízdě na ošklivé horské dráze, během které se stala Neo-NETem. Tento příběh začíná krachem Matrixu v roce 2029. V té době už byla síť, tehdy ještě nazývaná internet, všudypřítomná. A také byla prakticky zcela nechráněná. Ničivý virus Crash síť okamžitě zahltil. Auta se zastavila mrtvá na silnicích, banky přestaly fungovat a spolu s virem se šířil i chaos. Náš svět se sotva zotavil z traumatu UGE a už čelil další noční můře.
Americká vláda povolala tým s názvem Echo Mirage, aby použil elitní hackerské nástroje známé jako kyberdecky, vstoupil do mřížky a konfrontoval virus dříve, než by mohl zničit další síťovou infrastrukturu. Nemyl se, Echo Mirage byla zrozením shadowrunu. Třicet dva lidí poslali do sítě, aby čelili rodícímu se černému IC, byl to postradatelný black ops tým. A oni to věděli. Run přežilo sedm lidí. Čtyři z těch sedmi okamžitě opustili mřížku a použili peníze, které získali, aby si vytvořili nové životy. Někteří zůstali ve stínu a jsou důvodem, proč existuje JackPoint. Další dva využili své nově objevené odborné znalosti k vytvoření Fuchi Industrial Electronics.
Krach zlomil svět. Vlády, hotovost, zdroje a data, ti všichni hladověli, spojenectví a partnerství se lámala, posouvala a byla nově ustanovena, globální mapa moci se znova překreslila. Mimo fyzických důsledků Krach také odhalil pravdu, které jsme se dlouho báli: Stvoření umělé inteligence AI (Artificial Intelligence, pozn. překl.) sledují Matrix. V tuto chvíli zůstávají mimo hru, ale ne navždy.
Bug City
Švábi jsou dost zlí, když jsou tři centimetry dlouzí a lezou ti po podlaze. Teď si představ, že mají podobu duchů zjevujících se v naší rovině existence v tělech o velikosti automobilu. Zní to jako horor. Zní to také jako zatraceně mocná magická zbraň. Nikdo skutečně neviní Ares za to, že zkoušel militarizovat brouky. Obviňujeme je z toho, že to podělali.
Noční můru v Bug City lze vysledovat zpět k nevládní organizaci s názvem Univerzální bratrstvo – UB (Universal Brotherhood, pozn. překl.). Organizace se hlásila k "oddanosti zlepšovat kvalitu života všech lidí". Předvídatelně se usadili ve slumech, kde lidé neměli naději ani ekonomickou sílu. UB, jak se ukázalo, byla fasáda pro brouky. Organizace shromažďovala lidi, aby je použila jako hostitele pro hmyzí duchy. Připravovali úly po celém světě pro pozdější invazi brouků. Ares získal nějaké znalosti o tom, co se dělo, a začal monitorovat jeden z těchto úlů v Chicagu. Dovolili, aby operace UB pokračovala, dokud si neuvědomili, že je to mnohem větší, než dokážou zvládnout. Věci eskalovaly rychlostí blesku. Do bojů se vložila armáda a Chicago bylo obehnáno zdí, tisíce občanů to uzavřelo uvnitř tzv. Záchytné zóny. Tato oblast zcela zaškrtila ekonomický vývoj Chicaga.
Jedna věc, kterou víme o broucích, je ta, že nikdy nevylezou tam, kde chceme. Další věc, kterou víme, je, že jakmile se někde usadí, nezbavíš se jich ani atomovkou. Ares tuhle teorii ověřil, když odpálil uvnitř Záchytné zóny taktickou atomovku. Nestačilo to. Výbuch zničil velkou populaci brouků, ale zbylo jich dost, aby bylo Chicago ohrazeno celá další desetiletí, zatímco armáda UCAS pracovala na likvidaci hmyzu. Město bylo znovu otevřené před pár lety, ale problém s brouky stále není vyřešen. Ve skutečnosti vůbec. Když se pokusíš dostat brouky z jednoho místa, objeví se jinde. Hrozba brouků není pryč ani zapomenuta – k tomu má fakt daleko. Kdekdo ví, že Ares má odpovědnost za danou situaci a korporace ví, že musí něco podniknout, aby si zachránila tvář, takže konečně možná s brouky něco udělá.
V Šestém světě samozřejmě žádný problém nezůstane dlouho osamocen. Chci říct, proč řešit jednu věc, když můžeš mít celý pytel podělaných nočních můr? Záchytná zóna zadržuje více než jen hmyzí duchy. Bytosti nakažené různými kmeny lidsko-metalidského viru vampirismu HMHVV (Human-Metahuman Vampiric Virus, pozn. překl.) prolézají ruiny, pronásledují živé a jen čekají na šanci se na nich nakrmit. Jsou zde části Záchytné zóny, jako je třeba Shattergraves (zřícenina Sears Tower), kde počty ghúlů dalece převyšují počty živých. V některých oblastech stačí nešťastně odbočit a rychle se změníš z živé bytosti na něčí oběd. Zatímco Infikovaní činí mnoho lidí nervózních (a z dobrých důvodů), mnoho z nich chce prostě najít způsob, jak žít v tomto světě, stejně jako všichni ostatní, a někteří z nich našli domov ve stínech.
Krach 2.0
Když v roce 2059 ve vlajkové lodi Renraku, v Seattle Arcology, kompletně spadla síť, znamenalo to začátek pětileté ságy, jež změnila Matrix do podoby, kterou známe dnes. Nyní víme, že problém začal, když ničemná AI jménem Deus převzala kontrolu nad zařízením. Renraku si to nenechalo líbit; nejdřív poslalo své vlastní bezpečnostní síly a pak i shadowrunnery, aby přišli na to, co se uvnitř vlastně děje. Během několika příštích let AI prováděla svůj plán. Konečně v roce 2064 se Deus pokusil propojením disonančního červa a řady dobře načasovaných a umístěných explozí EMP zničit Matrix. Poškození poslalo všechno offline.
Stejně jako u VITASu před tím, i v tomto případě byly korporace připraveny uklidit střepy a obrátit to ve svůj prospěch. Pamatuješ, když jsem řekl, že Šestý svět můžeš sledovat optikou Fuchi? No, tak ta společnost se proměnila v Neo-NET. A hádej, kdo vstoupil na scénu, aby slepil kousky Matrixu dohromady? Poháněni novými penězi a technologiemi od Transys Neuronet se Neo-Net postavil do vedení při zavádění iniciativy bezdrátového Matrixu, tj. přestavby Matrixu do divukrásného světa rozšířené reality, jakou je dnes. V důsledku krachu byla k regulaci Matrixu zřízena divize Korporačního soudu Grid Overwatch Division, (ve zkratce GOD). Tvrdili, že to byl mechanismus, který zabraňoval jedné korporaci ovládnout celou síť. Reálně ale existuje proto, aby umožnil potírání nezávislých osob, jako jsem třeba já, a také sledovat a zachytávat anomálie Matrixu, které vystupují z hlubin rezonance.
Krize CFD
Poučení z VITASu a Záchytné zóny v Chicagu prošlo tvrdým testem, když se na začátku sedmdesátých let objevila kognitivní fragmentační porucha (CFD = Cognitive Fragmentation Disorder, pozn. překl.). Je to digitálně přenášený virus, který se šíří z nanotechnologických úlů a genewaru a činí všechny připojené k technologii napadnutelné. V podstatě jde o to, že infekční naniti interagují s hostitelovým mozkem a osobnost oběti přepíše AI. Na počátku této krize jsme nazvali oběti "skořápky". Chodili a mluvili jako lidé, které jsme znali a milovali, ale ti už nebyli za volantem. Nakažení si říkali monádi, což má původ v hackerském kódovacím jazyce.
Na vrcholu krize se CFD nakazil drak Eliohann (dlouhý příběh), zaútočil na bostonské velitelství NeoNETu, ale byl odražen kombinací korporačních a vojenských sil. Příchod draka znamenal počátek nákazy CFD ve městě. Koordinační krizová komise Korporačního soudu "C5" (Corporate Court Crisis Coordination Committee, pozn. překl.) začala jednat a rychle uzavřela Boston jak fyzicky, tak i v Matrixu. Kliniky provozované megakorporacemi začaly nabízet bezplatný screening na CFD. Korporace se tak pokusily lokalizovat všechna ohniska nákazy. Nicméně, sekundárním účelem bylo shromáždit maximum pacientů infikovaných CFD, co to šlo, a pokusit se virus ovládnout. Evidentně jsme se nepoučili z lekce selhání Aresu s brouky. Téměř každá megakorporace se zapojila do lovu na monády. AA korporace Mangadyne zahájila Projekt Monad zahalený do sladce voňavého PR oblaku. Byly prováděny různé pokusy, jak nakažené vyléčit, nejúspěšnější výsledky přicházejí, když je monád ochotný sám opustit svého hostitele.
Gagarin, základna Evo na Marsu, hostí největší zbývající populaci monadů. Nicméně mnoho z nich se zapojilo do programu průzkumu hlubokého vesmíru a kolonizace DSECI (Deep Space Explorationand Colonization I, pozn. překl.) a zmizeli neznámo kam. Ačkoliv Evo vzalo před veřejností zátěž krize na svá bedra, v zákulisí všechny prsty ukazovaly na NeoNET. Společnost utrpěla těžké ztráty jak na životech, tak i na majetku, což nakonec vedlo ke ztrátě AAA statusu.
Audit megakorporací
Korporační konflikty se odehrávají za uzavřeným dveřmi zasedacích místností. Když se konflikty vysypou do ulic, jsou boje vedeny ve stínech, aby si páni podnikatelé nemuseli ušpinit ruce. Ačkoliv když je něco opravdu velkého, dojde k upoutání pozornosti veřejnosti a důsledky jsou nevyhnutelné. Krize CFD způsobila hluboké trhliny uvnitř Neo-NETu, zejména na nejvyšších místech, kde se Villiersova rodina dostala do sporu s klíčovým akcionářem (drakem – jsou všude) Celedyrem. Tento konflikt otevřel cestu Johnnymu Spinradovi, aby využil své osobní jmění, spojil se s AA megakorporací Global Sandstorm a proměnil Spinrad Industries ve Spinrad Global. Jeho nová korporace tvrdě zabojovala a získala místo u Korporačního soudu. Spinradův gambit narušil rovnováhu mocných, připomněl i ostatním megakorporacím, že jejich místo v nejexkluzivnějším klubu světa není trvalé. Dlužno dodat, že žádná z nich neplakala, když sledovala pád Neo-NETu, a pilně mu napomáhaly.
Existuje staré přísloví, že čím více se věci mění, tím více se snažíme všechno vrátit do normálu. Nová normalita začala hlasováním. Zástupce Eva prosazoval přezkum žebříčku standardů pro korporace A a AA. Všichni soudci souhlasili, takže opatření bylo podpořeno všemi hlasy Velké desítky. Nové standardy zásadně posunuly požadavky na co, co to znamená být megakorporací a zároveň přitvrdilo požadavky na přijetí do statusu AA.
Pokud bylo cílem přesvědčit korporace A a AA, aby se začaly vzájemně požírat, pak byla mise splněna. Rozhodnutí Korporačního soudu vyvolalo válku, která pokračuje dodnes. Nová dynamická pravidla zařazení do kategorie AA znamenala, že korporace nemusí být jen dostatečně silná na mnoha různých trzích, stejné hodnocení dostává i ta, která se specializuje na konkrétní obor, ale prosazuje průlomové inovace. Informace samotné se staly živou věcí, každá je rozebíraná a tříděná za účelem určení, kdo je a není hoden exteritoriality. A kde je korporační válka, tam existuje práce pro lidi, jako jsme my.
Svět, který jsme nechali za sebou
Několik věcí přetrvalo všechny tyhle změny. Pro začátek, změna klimatu stále přispívá k hladomoru a hladovění po celém světě, navíc urychlená efekty Velkého tance duchů a později erupcí Prstence ohně, které přinesla Halleyova kometa. Rasismus je trvalou hrozbou, i když v Šestém světě máš vlastně daleko širší výběr, koho můžeš nenávidět. Hospodářská nerovnost je nejvyšší, co kdy byla (jedná se fakticky o neofeudalismus!). S těmi, kteří se nenechají svázat, korporace neustále bojují, aby si zajistily dostatečný zisk. Samozřejmě, z chudoby se dá získat opravdu velký profit, takže existují i korpy, které se aktivně snaží udržovat nerovnováhu.
Dnešní svět je divný prostor rozděleného poznání, kde je možné všechno a nic, kde má virtuální já stejnou hodnotu jako tělo z masa a kostí. Kde tě tělo z masa drží jako klec a táhne tě zpět, ať už se řítíš Matrixem nebo se pohybuješ v metarovinách. Masité tělo však musí někde bydlet. To, kde žiješ, ovlivňuje všechno od značky jídla, co jíš, až po druh práce, kterou dostaneš ve stínech. Dávej na to pozor, protože pokud budeš pracovat v místních ulicích, měl bys vědět něco o dreku, do kterého šlapeš.
Severní Amerika
Spojené státy americké, země svobody a domov statečných, už neexistují. Samy sebe pozřely. Zbyly z nich rozptýlené shluky národů rozebrané městskými státy. Většina severu patří ke Spojeným státům kanadsko-americkým UCAS (United Canadian American States, pozn. překl.) jako výsledek Denverské smlouvy. Sídlo vlády UCAS je stále tradičně v D. C., ale skutečná moc se rozprostírá mezi Bostonem (kde je domov toho, co zbylo z NeoNE-Tu) a Detroitem (světové ředitelství Aresu). Možná nejdůležitějším městem v UCAS je Seattle, protože tam funguje něco jako korporační ekvivalent demilitarizované zóny. Každý z Velké desítky a i několik AA korporací tu udržuje silnou přítomnost. Jejich občané tu žijí v těsné blízkosti, mísí se v ulicích a vyměňují si digitální potřesení rukou. Když začne nějaký korporační konflikt, obvykle začíná v ulicích Seattlu. Velikost města, dostupné bohatství a korporační a geopolitické konflikty, které se tu řeší, to vše z něj učinilo hlavní město stínového světa.
Jižně od UCAS je Konfederace amerických států CAS (Confederation of American States, pozn. překl.). Tento stát je výsledkem starých aliancí, udržovaných po dvě stě let amerického zmatku. Jih opět povstal a dal nám Lone Star, největší soukromou policii světa. Pokud jsi strávil nějaký čas za mřížemi (nebo tam směřuješ), bylo to pravděpodobně v CAS, kde byly znovu využity stará vyschlá ropná pole a mořské ropné plošiny jako vězeňská zařízení s vysokou obsazeností.
Zbytek Severní Ameriky je rozdělen mezi domorodé americké kmeny, které společně tvoří NAN (Native American Nations, pozn. překl.), a rostoucí národ elfů. Tír Tairngire pokrývá většinu toho, co existovalo mezi Mount Shasta a Mount Hoodem. Elfská země hraničí s Kalifornským svobodným státem, Sališ-šíhiskou radou a Puebelskou korporační radou. Tsimshianský protektorát, Algonkian- -Manitouova rada, Québec a Siouxské národy pokrývají většinu zbytku území, které patří do Severní Ameriky. Denver sedí uprostřed všeho, osamocené nezávislé město (nikdo by neřekl "svobodné") pod ochranou draka Ghostwalkera a přeplněné špiony ze všech států a kontinentů.
Jižní Amerika
Veškeré jihoamerické konverzaci dominuje jedno jediné slovo: Amazonia. Stát se emancipoval od světa na začátku Probuzení. Kontrolu převzali tři velcí draci, veřejně funguje jako viditelný vůdce Hualpa. Amazonia pokrývá vše, co bylo Brazílií a je domovem největšího deštného pralesa na světě. Zůstává jednou ze zmenšujícího se počtu zemí, kde korporace nemají exteritorialitu. Z toho důvodu se pravidelně každoročně dostávají do třenic s Aztlanem. Mnoho dalších megakorporací se tam dole na jihu snaží získat oporu, aby mohli odhalit veškerá tajemství, která skrývá Probuzená džungle.
Aztlan a Střední Amerika
Aztlan vládne nad územím, které se táhne od toho, co bývalo Mexikem a části Arizony, Nového Mexika a Texasu na severu dolů na jih až po Kolumbii. Tato vláda je nezpochybnitelná. Pohraniční potyčky s Yucatanem a Amazonií jsou každodenní realitou. Pohraniční napětí nabízí shadowrunnerům stabilní business, zejména pašerákům. Jádrem Aztlanu je korporační ideologie, která se snaží znovu obnovit majestát staré říše Aztéků. Aztlan je neustále nespokojen se svými hranicemi. Jak počet občanů Aztechnology stoupá, válečné bubny duní stále hlasitěji.
V nedaleké Karibské lize se kvůli nedostatku práce potulují nefalšovaní námořní piráti. Mezinárodní vody zůstávají ohniskem pirátství a pašování kvůli velkému množství lodí pohybujících se od státu do státu prostřednictvím rekonstruovaného Panamského průplavu.
Afrika
Druhý největší kontinent je ohniskem politické roztříštěnosti. Ghúlské království Asamando čelí mezinárodním tlakům, aby postavilo obchod s lidským masem mimo zákon. Bohužel, 90 % jejich populace je infikováno virem HMHVV a vyhovění humanitárnímu přání by zdecimovalo jejich potravinový trh. Stabilní trh pro otrokáře a pašeráky zůstane, dokud věda nepřijde s jiným způsobem, jak ghúly nakrmit. Na jihu je Azaniánská konfederace hlavní mocností Afriky a Egypt, Keňa, Etiopská teritoria a Alžír jim v tom sekundují. Nigerské království a Kmenový stát Kongo jsou velmi volně organizované, což částečně znamená, že zde lidé najdou více příležitostí zbavit se korporační kontroly.
Evropa
Evropa je směsicí starobylých království, které se snaží prosadit v moderní době. Je zde více králů a královen roztroušených po celém kontinentu než kdekoli jinde ve světě. V hloubi Tír na nÓgu Dvůr Seelie svírá kontrolu nad mystickými elementy země. Spojené království se stále vyrovná se znovuobjevením Lyonesse, ostrova, který se magicky zjevil na křižovatce magických siločar, a s tím, co to znamená pro jejich budoucnost. Uprostřed celé této starosvětské magie Lofwyr změnil Neu-Essen ve Spojených německých státech na jeden z největších světových sprawlů. Lisabon v Portugalsku je domovem Spinrad Global, nejnovější megakorporace s ratingem AAA.
Asie
Klíčem k tomuto kontinentu je řada ostrovů jen kousek od hlavní pevniny – Japonské císařství. Neo-Tokio soupeří se Seattlem o symbolickou roli největšího útočiště shadowrunnerů. Město se může pochlubit nejsilnější ekonomikou světa a každá korporace z Velké desítky a několik AA korporací na okraji udržuje v tomto distriktu svou přítomnost. Císařská vláda a megakorporace symbolizují jin a jang národa. Je to rovnováha plná nepokojů, která ponechává spoustu prostoru pro shadowrunnery, kteří si tak můžou přivydělat.
Kousek od pobřeží Japonska je ostrov Yomi, domov řady zlovolných duchů, kteří se živí bolestí a utrpením minulých rasových krutostí. Astrální prostor kolem ostrova je skutečně silně zamořen, což láká mnoho paranormálních výzkumníků a také turistů utrpení, ti všichni ale potřebují nepřetržitou ochranu.
Shaanxi hostí další turistickou podivuhodnost. Velká čínská zeď se jeví v astrální rovině jako neproniknutelná bariéra střežená duchy, kteří se podobají starověkým čínským vojákům. Tajemství těchto strážců přitahuje špičku světových thaumaturgů, ale zatím nikdo nemá žádnou konkrétní představu o tom, jak byli strážci vyvoláni, nebo dokonce co chrání. Nedaleké Mandžusko je nejvíce známé svou Probuzenou populací, která zahrnuje směsici duchů lidí a neviditelných podvodnických duchů společně známých jako Ta'ren. Korporace Shangui je největší v zemi, po jejím dosažení exteritoriality tam bylo vyhrazeno právo podnikat pouze pro mandžuské občany. Jako u Eva, i jejím primárním akcionářem je svobodný duch. Tato podobnost vedla k silným vazbám mezi Shangui a Evem.
Rusko je domovem korporace Evo, což činí z města Vladivostok jedno z nejvyspělejších měst na světě. Jen pár kilometrů za hranicemi sprawlu však panují podmínky prakticky středověké. Ostrý kontrast mezi bohatými a chudým v Rusku vytváří prostor pro vory v zákoně.
Indická unie je domovem velké části světové populace a má obrovský význam pro zábavní průmysl, finančnictví a magický průmysl. Její rostoucí bohatství a moc jí dávají stále větší roli na globálním hřišti.
Austrálie a Oceánie
Pravidlo 41: Pokud to existuje, pak existuje i způsob, jak to hacknout a vydělat na tom. Takže jsme se rozšířili do moře. Aquadómy Saotome rozzářily dno moře mezi Austrálií a Novou Guineou. Korporace jako Proteus AG a Evo zahájily technologickou válku o takzvané "modré technologie" navržené na pomoc lidstvu dosáhnout a přežít v hloubkách, které pro nás nebyly určeny. Kdekoliv se objeví nějaký myslící tvor, můžeš se spolehnout na to, že poleze tam, kam by neměl.
Atlantská nadace vybudovala celou organizaci založenou na lezení tam, kam by neměla. Nadace je v tvrdém konkurenčním boji s mnohem ekonomičtěji smýšlejícími korporacemi o proniknutí do tajemství neobvyklé geologie Australské republiky. Rozsáhlá pustina červeného prachu známá jako Probuzený Outback je lidmi prakticky neobyvatelná. Bludné manové bouře maskují neuvěřitelné živočichy i rostliny "Velké červené" od Probuzení. V Brisbane se vytvořil celý pytlácký průmysl lidí snažících se zbohatnout.
Vesmír
Od doby, kdy NASA poprvé dosáhla Měsíce, slibuje průzkum vesmíru velké zisky. Dnes existuje hned několik kosmodromů schopných dostat tě na nízkou oběžnou dráhu Země. Ale Space Port v Hongkongu a Space City v Alabamě zůstávají jedinými veřejnými branami k životu mezi hvězdami. S odchodem DSEC I ze základny Evo Gagarin na Marsu již probíhají přípravy na DSEC II a III, což otevírá vesmír businessu.
Blíže k Zemi si mohou rekreanti užít pobyt na Shibanokuji Free Fall. Stanice je jednou z více než 50 kosmických stanic s posádkou v současné době umístěných na oběžné dráze. Nejpozoruhodnější z nich je Zürich Orbital Habitat, sídlo Korporačního soudu. Z nízké orbity je to už jen krátká jízda na Měsíc nebo na některý z lunárních bodů LaGrange, kde řada přísně tajných výzkumných základen čeká na své objevení.
Co dál?
Tohle je Šestý svět, který tu máme, a způsoby, jak v něm žít. Co si z toho vezmeš? To je na tobě. Ale nejlepší by bylo něco dobrého, protože všechno ostatní tě pohřbí. Život, který jsi opustil, právě začíná.