Dovednosti
Ukaž svůj talent
Tato kapitola uvádí všechny dovednosti v Shadowrunu, Šestém světě, a popisuje jejich užití. Kapitola je podrobná, ale ne vyčerpávající – nemůžeme předvídat obrovskou kreativitu hráčů Shadowrunu, takže zcela jistě existují akce, které zde nejsou konkrétně uvedeny. Pokyny zde uvedené by ti však měly ukázat základní způsoby použití dovedností v akcích, abys mohl navrhnout ten správný test, a abys viděl, zda shadowrunneři dosáhnou skvělého vítězství – anebo skončí bradou dolů ve škarpě.
Hodnocení dovedností se pohybuje od 1 do 9. Každý popis dovedností obsahuje některé specializace s dovedností spojené. Když máš specializaci, získáš bonus + 2 kostky na test dovednosti, který se týká této specializované oblasti. Jakmile je specializace zakoupena, může být změněna na odbornost, což znamená, že získáš bonus + 3. Pokud máš odbornost, můžeš si vybrat druhou specializaci spojenou s touto dovedností. Tato specializace se už nemůže stát odborností a kvůli tomu u žádné dovednosti nemůžeš mít nikdy víc než 1 odbornost a 1 specializaci.
Výpisy specializací u každé dovednosti nejsou vyčerpávající – pokud hráči v rámci nějaké dovednosti vymyslí novou specializaci, kterou by chtěli získat, a gamemaster to schválí, mohou ji mít.
Dovednosti také vždy odkazují na nějaký atribut k vytvoření fondu kostek na konkrétní hody. U dovednosti je vždy uveden primární atribut, se kterým je propojena. Pokud jsou uvedeny další propojené atributy, zapisují se jako sekundární atributy.
Seznam obsahuje také poznámku o tom, zda dovednost může být použita netrénovanou osobou, nebo ne. Pamatuj na to, že když se netrénovaná osoba pokouší použít takovou dovednost, hází počtem (propojený atribut – 1) kostek.
Seznam dovedností
Dovednost | Netrénovaná osoba? |
---|---|
Astrální zdatnost | Ne |
Atletika | Ano |
Biotechnologie | Ne |
Boj na blízko | Ano |
Elektronika | Ano |
Exotická zbraň | Ne |
Hackování | Ne |
Inženýrství | Ano |
Klamání | Ano |
Kouzlení | Ne |
Orientace v prostředí | Ano |
Pilotování | Ano |
Střelné zbraně | Ano |
Úkolování | Ne |
Utajení | Ano |
Vliv | Ano |
Vnímání | Ano |
Vyvolávání | Ne |
Zaklínání | Ne |
Astrální zdatnost
- Specializace: Astrální boj, astrální signatury, emoční stavy, typy duchů
- Netrénovaná osoba: Ne
- Primární propojený atribut: Intuice
- Sekundární propojený atribut: Vůle pro astrální boj
Tuto dovednost mohou využít pouze plnohodnotní a aspektoví kouzelníci nebo adepti a mystičtí adepti, kteří si vybrali adeptskou Sílu "astrální vnímání". Má dvě primární použití – jedno je čtení aur (str. 159), druhé je pro astrální boj (str. 161).
Atletika
- Specializace: Běhání, gymnastika, lezení, parašutismus, plavání, střelba z luku, vrh
- Netrénovaná osoba: Ano
- Primární propojený atribut: Obratnost
- Sekundární propojený atribut: Síla (používá se pro testy, kde musí být silově překonán nějaký extra odpor, běh přes bláto nebo tak různě)
Dovednost atletika je o fyzické zdatnosti a zručnosti, což je kombinace několika faktorů – síly, rychlosti, hbitosti, obratnosti atd. Více než to, je to schopnost zkoordinovat všechny tyto vlastnosti dohromady, vytáhnout ze svých schopností přesně to, co situace vyžaduje.
Jako dovednost s různými způsoby použití může být použita v různých situacích. Používá se při testech akce "sprintovat" (str. 44) a akce "uskočit" (str. 42) a je to útočná dovednost pro vrhací zbraně. Obecně je propojena s Obratností, aby reprezentovala určitou ladnost/plynulost, ale může být také propojena se Silou pro testy, kde je třeba prostá hrubá síla. Tyto testy jsou často jednoduché ("plná obrana" je výjimka). Do této dovednosti jsou zahrnuty i potápění a volný pád při seskoku.
Kromě těchto obecných pokynů existuje několik specifických, níže uvedených typů testů Atletiky.
Lezení
Lezecké testy jsou o pohybu v takovém směru, kdy gravitace pracuje proti tobě a jediné uklouznutí může nejen ukončit tvůj postup, ale i způsobit značná zranění. Lezecký test se hází kostkami Atletiky + Síly; za každý čistý úspěch se posuneš o 1 metr nahoru, dolů nebo do strany (dle své volby). Trik je ve stanovení prahu; podívej se do Tabulky prahů lezení (viz výše), abys získal představu o tom, jak práh určit.
Pokud je hráč vybaven horolezeckým vybavením (str. 279), dostane bod Hrany, když začíná svůj výstup. Nedostává Hranu na každý test. Pokud by se nějaký hráč pokusil nahromadit Hranu tím, že by začal výstup, poté skočil a zahájil "nový" výstup, pořádně ho seřvi a přečti kapitolku Prevence zneužívání Hrany na str. 44.
Tabulka prahů lezení
Práh | Modifikátor |
---|---|
Základní povrch | 3 |
Kluzký povrh | +1 |
Hladký povrch | +1 |
Namaštěný povrch* | +1 |
Povrch s úchyty a opěrkami | -1 |
* To zahrnuje i jakékoliv další úmyslné ošetření povrchu tak, aby ztěžoval překonání.
Únik
Shadowrunneři se často dostávají na místa, kde by raději nebyli, v takovém případě je priorita číslo jedna rychle se dostat ven. Uniknout z těchto míst jim umožní test Atletiky + Obratnosti; příklady prahových hodnot pro tento test najdeš v tabulce Prahů úniku (viz níže).
Tabulka prahů Úniku
Omezení | Práh |
---|---|
Provaz, plastová pouta | 2 |
Kovová pouta | 3 |
Svěrací kazajka | 4 |
Omezovací pouta | 5 |
Tvrzené materiály | +1 |
Situace | Práh |
Postava je pod dozorem | +1 |
Postava je spoutána pomocí jiné postavy | Viz Držení (str. 110) |
Plavání
Základní rychlost plavání postavy jsou 3 metry za bojové kolo pomocí menší akce (vybavení a augmentace to mohou navýšit). Když házíš test plavání, házíš test Atletiky + Obratnosti (2) a přidáš (čisté úspěchy / 2, zaokrouhleno nahoru) v metrech k uplavané vzdálenosti. Práh může být zvýšen za bouřlivý proud nebo jinak obtížnou vodu. Plavání je únavné a práh by se měl každých patnáct minut zvýšit o 1.
Biotechnologie
- Specializace: Biotechnologie, kybertechnologie, první pomoc, lékařství
- Netrénovaná osoba: Ne
- Primární propojený atribut: Logika
- Sekundární propojený atribut: Intuice (ta se používá jen zřídka – ve chvíli, kdy se postavy snaží udělat něco, co není přesně podle knih)
Tato dovednost je pro postavy, které znají metalidskou biologii. V Šestém světě to také znamená vědět, jak s tělem komunikují různé augmentace a vybavení. Tato dovednost se používá v testech první pomoci (str. 118) a testech léčení (str. 118), a také může být využita při analýze a opravě kyberwaru, biowaru a dalších augmentací. Další využití je při implantacích kyberwaru, ale ne už jiných druhů waru.
Biotechnologie je obvykle jednoduchým testem, kdy postava hodí test Biotechnologie + Logiky a získá tak znalosti o zařízení nebo provede opravu založenou na čistých úspěších. Gamemasteři by pro určení prahu tohoto testu měli používat Průvodce prahy (str. 36).
Implantace kyberwaru vyžaduje rozšířený test, jehož prahem je (Hodnocení x 3); pokud war nemá žádné Hodnocení, počítej Hodnocení jako 2. Interval je jedna hodina a je zapotřebí minimálně biotechnologická dílna.
Boj na blízko
- Specializace: Čepele, palice, boj beze zbraně
- Netrénovaná osoba: Ano
- Propojený atribut: Obratnost
Máš nablízko někoho, komu chceš ublížit? Pak použij tuto dovednost! Ať už mlátíš, bodáš, máváš palicí nebo čímkoliv jiným, házíš test Boje na blízko + Obratnosti proti Intuici + Reakci (Atletika může být použita v rámci akce "uskočit", viz str. 42).
Základní HP při boji beze zbraně je 2 O. Veškeré podrobnosti o boji najdeš v kapitole Boj (str. 104).
Elektronika
- Specializace: Hardware, počítače, software
- Netrénovaná osoba: Ano
- Primární propojený atribut: Logika
- Sekundární propojený atribut: Intuice v případě improvizované práce
Toto je ta legální strana práce s Matrixem. Ať už používáš svůj komlink, vytváříš nějaký improvizovaný software, dolaďuješ hardware, nebo něco takového, Elektronika je ta dovednost, kterou na to potřebuješ. Více informací o jejím použití najdeš v kapitole Matrix, str. 170.
Exotická zbraň
- Specializace: Viz níže
- Netrénovaná osoba: Ne
- Propojený atribut: Obratnost
Některé zbraně jsou jako žádné jiné a k jejich použití je třeba zvláštního školení. Tato dovednost je výsledkem tohoto školení. Abys mohl používat tuto dovednost, musíš si vybrat specializaci a dovednost pak můžeš použít pouze s onou konkrétní exotickou zbraní, na kterou máš specializaci. Odbornost v této dovednosti získat nelze. Nicméně můžeš si v této dovednosti pořídit nějaké hodnocení a to pak používat na všechny specializace, které máš na Exotickou zbraň. Tato dovednost je tedy výjimkou z pravidel v tom, že můžeš mít pouze jednu specializaci. Dovednost funguje stejně jako ostatní bojové schopnosti, což znamená, že házíš test Exotické zbraně + Obratnosti proti Intuici + Reakci; viz kapitola Boj (str. 104) pro více informací.
Hackování
- Specializace: Elektronická válka, kybernetický boj, hackování
- Netrénovaná osoba: Ne
- Propojený atribut: Logika
V Matrixu jsou dva základní druhy akcí: legální a nelegální. Hackování je to, co potřebuješ na ty nelegální. Podrobnosti o použití Hackování najdeš v kapitole Matrix (str. 170).
Klamání
- Specializace: Herectví, přestrojování, napodobování, umělecký výstup
- Netrénovaná osoba: Ano
- Propojený atribut: Charisma
Klíčovým aspektem této skupiny činností je přesvědčit lidi, že jednáš jako někdo nebo něco, čím nejsi. Možná hraješ ztraceného dědice Dunkelzahnova pokladu, nebo možná předstíráš zkrachovalého finančníka, který se snaží o velkou ránu, aby se dostal zpět na vrchol. Je jedno, o co konkrétně jde. Klamání je dovednost, kterou používáš k přesvědčení ostatních lidí, že jsi něco, čím nejsi.
Testy zahrnující Klamání jsou opozitní a cíl hází test Intuice + Vůle, aby lžím odolal. Obvykle se jedná o jednoduchý test s výsledkem uspěl/neuspěl, kdy se zjišťuje, zda postava lhala uspokojivě nebo ne, ale pokud jsi dosáhl vysokého počtu čistých úspěchů, gamemaster může lži považovat za extra přesvědčivé, díky čemuž jsou všichni účastníci svolní k ledasčemu.
Další informace o tom, jak získat Hranu v sociálních testech, nalezneš v sekci Hrana v sociálních testech (str. 99).
Kouzlení
- Specializace: Rušení kouzel, sesílání kouzel, provádění rituálů
- Netrénovaná osoba: Ne
- Propojený atribut: Magie
Použití dovednosti Kouzlení je četné – příliš mnoho na to, abychom to pokryli zde! Místo toho se podívej do kapitoly Magie pro více informací o kouzlech (str. 130), rušení kouzel (str. 143) a dalších využitích.
Inženýrství
- Specializace: Mechanika plavidel, mechanika pozemních dopravních prostředků, nepřímá střelba, průmyslová mechanika, výbušniny, vzdušná mechanika, zámečnictví, zbrojířství
- Netrénovaná osoba: Ano
- Primární propojený atribut: Logika
- Sekundární propojené atributy: Intuice pro kutilství, Obratnost pro zámečnictví
Inženýrství je o tom, donutit věci, aby dělaly to, co mají – aby auta jezdila, letadla létala, lodě pluly a stroje se točily a burácely, takže mohou dosáhnout jakéhokoli účelu, pro který byly postaveny. Jak ukazují specializace, pokrývá široký rozsah oblastí, nicméně v podstatě pokrývá čtyři základní činnosti: stavbu, opravy, kutilství a střelbu z dopravních prostředků. Budování a opravy dodržují stejný základní postup – házíš rozšířený test Inženýrství + Logiky s prahem určeným podle složitosti věci, která se staví či opravuje (viz vpravo Prahy budování a oprav) a interval je založen na složitosti úsilí (viz vpravo Intervaly budování a oprav).
Kutilství je jednoduchý test, který má ve výsledku něco nechat alespoň krátce pracovat, nebo to dokonce pořádně nakopnout. Házíš test Inženýrství + Intuice pomocí pokynů pro prahové hodnoty v Průvodci prahy (str. 36), namísto tabulky Prahů budování a oprav. Pokud je test úspěšný, zařízení funguje na (čisté úspěchy) minut. Jakmile přestane fungovat, může být hozen další test kutilství, ale prahová hodnota by měla být alespoň o 1 vyšší než v předchozím testu, možná ještě o víc v závislosti na tom, jak moc se stroj opotřebil při předchozí práci.
Inženýrství se také používá pro otevírání mechanických i magnetických zámků. Pro potřeby těchto testů je Inženýrství propojeno s Obratností a s prahem založeným na složitosti zámku.
Prahy budování a oprav
Práh | Výsledek |
---|---|
Základní práh | 3 |
Věc je | |
Spotřební dopravní prostředek | +4 |
Průmyslový dopravní prostředek | +6 |
Vojenský dopravní prostředek | +8 |
Spotřební elektronika | - |
Kyberdek | +2 |
Licencovaná elektronika | +1 |
Ilegální elektronika | +2 |
Široce používaná | - |
Specializovaná | +1 |
Intervaly budování a oprav
Interval | Čas |
---|---|
Základní interval | 1 hodina |
Poškození je | |
Jednoduché | - |
Komplikované | x2 |
Rozsáhlé | x4 |
Totální | x10 |
Všimni si, že veškeré intervaly počítají s tím, že jsou dostupné jak náhradní díly, tak nástroje.
Orientace v prostředí
- Specializace: Orientace, podle prostředí (lesy, pouště, městské oblasti atd.), přežití, sledování
- Netrénovaná osoba: Ano
- Propojený atribut: Intuice
Když sedíš doma, sleduješ trideo a pojídáš WhompSnappers, život vypadá fajn. Nicméně tu a tam musíš jít i ven. Dovednost Orientace v prostředí pomáhá vypořádat se s takovým výletem. Ať už někoho sleduješ, nebo stopuješ, sháníš jídlo, nebo se snažíš nezabloudit, používáš tuto dovednost. Obvykle se jedná o jednoduchý test Orientace v prostředí + Intuice s prahem nastaveným pomocí Průvodce prahy (str. 36). Snaha zamaskovat své stopy může taktéž nastavit prahovou hodnotu pro testy sledování.
Pilotování
- Specializace: Plavidla, pozemní dopravní prostředky, vzdušné dopravní prostředky
- Netrénovaná osoba: Ano
- Propojený atribut: Reakce
Když chceš, aby se dopravní prostředky pohybovaly za nějakých riskantních situací, používáš tuto dovednost (riggeři na ní stojí a padají). Obecně jde o hození jednoduchého testu Pilotování + Reakce s prahem založeným na obtížnosti manévru, o který se pokoušíš. Někdy se hází na Pilotování i při pokusech vyhnout se sledování, nebo naopak při sledování někoho jiného, nebo i při jiných akcích s více dopravními prostředky. V těchto případech je to opozitní test Pilotování + Reakce proti Pilotování + Reakci.
Střelné zbraně
- Specializace: Tasery, příruční pistole, lehké pistole, automatické pistole, těžké pistole, samopaly, brokovnice, pušky, kulomety, útočné kanóny
- Netrénovaná osoba: Ano
- Propojený atribut: Obratnost
Chceš střílet věci? Použiješ tuto dovednost. Základem je test Střelných zbraní + Obratnosti proti Intuici + Reakci. Podrobnosti, které potřebuješ znát, jsou k dispozici v kapitole Boj (str. 104).
Úkolování
- Specializace: Dekompilace, kompilace, registrace
- Netrénovaná osoba: Ne
- Propojený atribut: Rezonance
Dovednost, kterou technomanti používají k různým věcem. Více informací o těchto činnostech lze nalézt v sekci Technomanti na str. 188.
Utajení
- Specializace: Hbité ruce, maskování, plížení
- Netrénovaná osoba: Ano
- Propojený atribut: Obratnost
Shadowrun nemá být zřejmý, takže jak bys měl uhodnout už z názvu, Utajení je velmi cenná dovednost. Utajení pokrývá všechny aktivity postav, které provádějí, když nechtějí, aby si jich jiní všimli – když se plíží se do výzkumného zařízení, když kradou kreditní čip mafiánskému donovi pod nosem, nebo když se chtějí vmísit do davu příslušníků Lone Staru atp. Obvykle se provádí test Utajení + Obratnosti na začátku každé takové snahy, přičemž čisté úspěchy z tohoto testu se používají jako práh pro všechny ostatní, kteří by si mohli všimnout, co postavy provádějí. Někdy se pokus o odhalení Utajení děje i spontánně, takže je to opozitní test Utajení + Obratnosti proti Vnímání + Intuici.
V některých případech, ale ne ve všech, může i velikost postavy hrát roli v tom, jak kradmá může být. Pokud to gamemaster považuje za vhodné, Tělo postavy může být použito jako práh pro test Utajení + Obratnosti, nebo tento práh může velikost postavy zvýšit.
Vliv
- Specializace: Etiketa, vůdcovství, vyjednávání, výuka, zastrašování
- Netrénovaná osoba: Ano
- Primární propojený atribut: Charisma
- Sekundární propojený atribut: Logika, pokud se jasně argumentuje. Hlavně ve vyjednávání, ale také v některých situacích i v případě vůdcovství.
Další způsob ovlivňování názorů spolu s Klamáním. Dalo by se říci, že je to ten čestnější způsob, ale to by bylo podcenění integrity podvodníků a naopak přecenění poctivosti obchodních vyjednavačů. Jde o to, že ať se snažíš inspirovat své společníky, vytlačit pár nuyenů navíc z Pana Johnsona, nebo dát někomu vědět, že ho čeká intenzivní fyzická bolest, pokud si něco dovolí, používáš dovednost Vliv.
Testem je obvykle hod Vlivu + Charismatu, ale někdy to může být i Vliv + Logika, to když postava využívá logické argumenty, aby druhé získala na svou stranu. Oponent hází protitestem Intuice + Vůle, když je použito Charisma, nebo Logiky + Vůle, když je použita Logika.
Vliv se také používá pro testy výuky, což může zkrátit čas potřebný k učení nové dovednosti (viz str. 68). Instruktoři musejí mít v dovednosti, kterou chtějí učit, hodnocení alespoň 4 nebo více. Instruktor (učitel) hází test Vlivu + Charismatu, což zkracuje čas na naučení dovednosti o 1 den za každý čistý úspěch.
Další informace o tom, jak získat Hranu v sociálních testech, nalezneš v části Hrana v sociálních testech (str. 99)
Vnímání
- Specializace: Hmatové, podle prostředí (lesy, pouště, městské oblasti atd.), sluchové, vizuální
- Netrénovaná osoba: Ano
- Primární propojený atribut: Intuice
- Sekundární propojený atribut: Logika, když jde o rozpoznání vzorce
Plíží se někdo kouřem k tobě? Je v ředitelově stole tajná přihrádka? Kde je vypínač světla? To jsou některé z otázek, na které lze zodpovědět pomocí testu Vnímání. Při pozorování prostředí je to jednoduchý test, házejí se kostky Vnímání + Intuice s prahem určeným gamemasterem na základě toho, jak je obtížné najít, co hráči hledají (příklady lze najít v tabulce Prahů Vnímání, viz výše). Vnímání je také používáno k odhalení těch, kteří se pokoušejí ukrývat, v tom případě se jedná o opozitní test Vnímání + Intuice proti Utajení + Obratnosti (někdy se tyto testy neházejí souběžně; pro více podrobností viz sekce Utajení, str. 96).
Vnímání je někdy více než jen hledání detailů nebo snaha o nalezení skrytých objektů. Může to být i o prohlédnutí, jak se různé věci vzájemně propojují nebo o rozlišení vzorce událostí nebo pohybů. V těchto případech může gamemaster nechat hráče házet test Vnímání + Logiky s prahem založeným na složitosti informací, které se snaží dát si dohromady.
Prahy vnímání
Předmět / akce | Práh | Příklad |
---|---|---|
Zřejmý / velký / hlasitý | 1 | Neonový nápis, běžící dav, řev, střelba |
Normální | 2 | Pouliční ukazatel, chodec, konverzace, střelba s tlumičem |
Zakrytý / malý / ztlumený | 3 | Věc spadlá pod stůl, kontaktní čočky, šeptání |
Skrytý / mikroskopic ký / ztišený | 4 | Tajné dveře, jehla v kupce sena, subvo kální hovor |
Vyvolávání
- Specializace: Vymítání duchů, vyvolávání duchů
- Netrénovaná osoba: Ne
- Propojený atribut: Magie
Tato dovednost umožňuje vyvolávat, vázat a vymítat duchy. Podrobnosti najdeš v kapitole Vyvolávání, str. 147.
Zaklínání
- Specializace: Alchymie, odčarování, výroba artefaktů
- Netrénovaná osoba: Ne
- Propojený atribut: Magie
Zaklínání se používá na vytváření (a někdy také vytěžování a ničení) ohnisek, fetišů a dalších magických věcí. Podrobnosti nalezneš v kapitole Magie, konkrétně v Zaklínání (str. 149).
Úrovně dovedností
Všimni si, že čísla v této tabulce ukazují hodnocení upravené pomocí specializací a odborností.
Hodnocení | Úroveň |
---|---|
0 | Netrénovaný: Nikdy ses nesnažil dělat to, co se chystáš udělat, alespoň ne vážně. |
1 | Nováček: Vzal jsi pár lekcí, něco sis přečetl, ale v této oblasti jsi stále docela nový. |
2 | Pokročilý začátečník: Dal jsi tomu už nějaký čas a praxi a je to vidět. Ale víš, že mnoho lidí by tě mohlo snadno předstihnout. |
3 | Tovaryš: Tvoje zdatnost začíná být zřejmá. Zkušenosti jsou vidět. |
4 | Profesionál: Když lidé najímají tuto konkrétní dovednost, hledají někoho, jako jsi ty. |
5 | Pokročilý profesionál: Dokonce i další profesionálové si uvědomují, že jsi zdatný, a pokud se sami nezlepší, necháš je pozadu. |
6 | Místní legenda: Ještě ses celkově neproslavil, ale lidé, kteří tě znají, mluví o tvé dovednosti s velkým respektem. |
7 | Elita: Dostáváš se na vrchol. S touto úrovní dovednosti překonáš drtivou většinu zbytku světa. |
8 | Elita pro: V této dovednosti můžeš nejen vydělat peníze, ale tvoji kolegové tě považují za jednoho z nejlepších vůbec. |
9 | Národní elita: Jsi v této dovednosti jeden z nejlepších v celé své zemi. |
10 | Nadnárodní elita: Tvoje dovednost přesahuje národní hranice a je dostatečně dobrá, aby vynikla i v mezinárodní konkurenci. |
11 | Globální elita: Pokud by se v této dovednosti pořádaly Olympijské hry, považoval by ses za uchazeče o zlatou medaili. Pokud už se pořá |
dají, měl by ses jich účastnit. | |
12 | G.O.A.T. (Greatest Of All Times, pozn. překl.): Když lidé mluví o těch nejlepších všech dob, tvoje jméno je v žebříčku, ne-li na jeho vrcholu. |
Hrana v sociálních testech
Někteří z nejlepších shadowrunnerů kolem jsou ti nejlepší mluvčí, ti, kteří svou práci zvládnou bez vypálení jediné kulky. To vyžaduje rychlý jazyk, ovšem stejně jako v případě boje, mohou hrát roli i vnější okolnosti. To všechno ovlivní, jak budou dovednosti Klamání a Vliv účinné.
Okolnosti sociálního testu mohou přidat jak jedné, tak i druhé straně Hranu. Mechaniky pro to nejsou tak numericky založeny jako ty pro boj – gamemasteři budou muset při rozhodování o udělení či neudělení Hrany používat svůj úsudek. Otázka je v jádru jednoduchá: Má jedna strana dostatek výhod, který by ji opravňoval k zisku Hrany? Následující seznam ukazuje některé způsoby, jak jedna strana v sociální situaci může získat Hranu na úkor druhé. Je rozdělen podle typu situace (kromě výuky, protože ta nebývá kontradiktorní). Obecně řečeno, Hrana by měla být udělena pouze jednou, buď na začátku sociálního střetnutí, anebo když nastanou nové konkrétní okolnosti, nikoliv opakovaně během střetnutí.
Hrana v sociálních testech
Obecně
Hrana mluvčímu | Hrana posluchači |
---|---|
Mluvčí je představen důvěryhodnou osobou | Posluchač byl varován před mluvčím |
Posluchač je ochoten naslouchat lidem, jako je mluvčí | Posluchač má ohledně mluvčího významné předsudky |
Vzhled mluvčího dokonale odpovídá jeho roli | Vzhled mluvčího popírá jeho slova |
Posluchač chová romantické city vůči mluvčímu | Posluchačovi se mluvčí silně nezamlouvá |
Posluchač vidí jasný přínos v tom, co mluvčí říká | Posluchač vidí zřetelné riziko v tom, co mluvčí říká |
Posluchačovy myšlenky a (nebo) emoce jsou magicky ovlivněny |
Klamání
Hrana mluvčímu | Hrana posluchači |
---|---|
Posluchač je zoufalý | Posluchač je v bezpečí a nemusí riskovat |
Mluvčí má přesvědčivé argumenty | Mluvčí už byl přichycen při jasné lži |
Etiketa
Hrana mluvčímu | Hrana posluchači |
---|---|
Mluvčí má v této oblasti výrazně více životních zkušeností | Posluchač má v této oblasti výrazně více životních zkušeností |
Mluvčí je představen důvěryhodnou osobou | Mluvčí je spojován s lidmi, které posluchač nemá rád a nedůvěřuje jim |
Zastrašování
Hrana mluvčímu | Hrana posluchači |
---|---|
Mluvčí je zjevně fyzicky silnější než posluchač | Posluchač je zjevně silnější než mluvčí |
Posluchač nemá cestu úniku | Posluchač ví, jak si pomoci |
Vůdcovství
Hrana mluvčímu | Hrana posluchači |
---|---|
Mluvčí je důvěryhodný pro ty, které se snaží vést | Posluchači mají dobré důvody pro nedůvěru mluvčímu |
Mluvčí má vyšší hodnost než posluchači | Posluchači mají vyšší hodnost než mluvčí |
Vyjednávání
Hrana mluvčímu | Hrana posluchači |
---|---|
Posluchač je zoufalý | Mluvčí postrádá zkušenosti v oboru |
Mluvčí nabízí kritické informace, které posluchač nezná | Mluvčí nabízí informace, které jsou pro posluchače buď zbytečné, anebo škodlivé |
Jazyky
Šestý svět je plný různých jazyků. Všechny jazyky přítomné v dnešním reálném světě zůstávají. Přidaly se k nim ale i některé nové, jako je sperethiel (jazyk elfů); or'zet (jazyk orků); a cityspeak (pouliční jazyk). Umět mluvit těmito jazyky může být klíčem k získání informací, které se lidé snaží skrývat nebo k navázání spojení s důležitým kontakty.
Jazykové dovednosti jsou znalostní dovednosti se zvláštním hodnocením. To znamená, že mají čtyři úrovně, viz níže:
- Sperethiel
- Sperethiel (specialista)
- Sperethiel (expert)
- Sperethiel (rodilý mluvčí)
Na první úrovni získáš schopnost používat testy Vnímání pro pochopení věcí v tomto jazyce, což bys předtím dělat nemohl. Tato funkce je ta samá jako u ostatních znalostních dovedností. Na druhé úrovni získáš 2 bonusové kostky za testy související s porozuměním jazyku. Na třetí úrovni se bonus na testy porozumění zvyšuje na 3. Rodilí mluvčí nemusejí při porozumění dělat test.
Některá vylepšení postav umožňují získat expertní úroveň. Jediný způsob, jak získat úroveň rodilého mluvčího je v procesu vytváření postavy – jeden takový jazyk je během vytváření postav vybrán zdarma, zatímco kvality mohou poskytnout bonusové jazyky. Ve svém rodném jazyce nikdy nemusíš házet testy porozumění.
Prahy testů porozumění jazykům vychází z Průvodce prahy (str. 36). Další faktory, jako jsou hlasitost a rychlost, jakou lidé mluví, nebo množství použitých argotických/žargonových slov mohou práh také ovlivnit.
Tato dovednost v praxi funguje takto: Cass Putující kůň se naučil trochu sperethielu, aby si ulehčil své práci vyšetřovatele, ale ne natolik, aby se stal specialistou. Při rozkrývání pašeráckého kruhu vyslechne pár členů gangu Ancientů mluvících mezi sebou ve sperethielu. Nakloní se blíž, aby zjistil, co zaslechne. Gangsteři mluví tiše, takže gamemaster nastaví práh na 4. Putující kůň má Intuici 5 a Vnímání 4, takže hází 9 kostkami, aby zjistil, zda dokáže rozeznat, co říkají. Členové jeho týmu, kteří sperethiel neznají, nemají šanci pochopit, o co jde, takže se musejí spoléhat na něj. Pokud by byl v tomto jazyce specialistou, mohl by zvýšit svůj počet kostek v testu na 11; expertní znalosti by to dokázaly vytáhnout až na 12.
Hodí 5 úspěchů, to stačí, aby to dokázal zaslechnout slova "bar", "Puyallup" a "novokokain". Má stopu k prověření!
Znalosti
Znalostní dovednosti nemají hodnocení, protože se nepoužívají přímo v testech dovedností. Místo toho umožňují zisk daných znalostí při jných testech. Například když má postava znalost Systémy zabezpečení a dělá test Vnímání, má šanci zjistit, kde jsou v exteriéru korporačního zařízení rozmístěny kamery a kdy patrolují strážní. Pokud má postava znalosti Gangy Seattlu, může jí úspěšný test Vnímání pomoci odhalit, že lidé, kteří k ní přicházejí, jsou členy gangu Halloweenerů. Znalost Ulice v Seattlu jí zase pomůže při testu Orientace v prostředí v oblasti Seattlu. Hráči mohou také zkusit házet testy paměti (str. 67), aby zjistili, zda si nevybaví nějaké informace spjaté s oblastmi, ve kterých znalosti mají.
Z definice nemohou znalostní dovednosti použít netrénované osoby.
V tabulce je seznam některých, ale rozhodně ne všech možných znalostí. Hráči si mohou se souhlasem gamemastera volně vymýšlet své vlastní.
Znalosti
Arkány | Orkxploitační hudba |
Bezpečnostní systémy | Osobnosti korporace |
Bojové motocykly | Policejní korporace |
Gangy [místo] | Politika [národ] |
Hackerské skupiny | Špionážní techniky |
Historie [region/éra] | Technologické společnosti |
Historie Šestého světa | Trideosérie |
Letecké technologie | Trollí thrash rock |
Magické společnosti | Typy duchů |
Magické tradice | Ulice [sprawl] |
Metaroviny | Urban brawl |
Modely automobilů | Virtuální noční kluby |
Orkská kuchyně | Výrobci zbraní |
Cesta nahoru
Autor: Kevin Czarnecki
Osmdesáté šesté patro. Konečně.
Hiroki vystoupil z výtahu s výhledem na Neo-Tokio, o kterém si mohl nechat pouze zdát. Odtud viděli šéfové Shiawase megasprawl jako koberec šperků rozprostřený před nimi, místo neomezených možností rozvoje. Představoval si město zobrazené pomocí AR, přílivy a odlivy obyvatel, trhy, čekající zisky a spolu s nimi i kariéry.
Sekretářka mu nevěnovala ani pohled, zatímco prostřednictvím náhlavní soupravy mluvila bezchybnou afrikánštinou, on se zatím vrtěl v křesle. Jeho vlastní skromná kancelář, o třicet pater níže, takhle rozhodně nevypadala. Vstoupil do světa bohů a byl jen pouhým smrtelníkem. Představoval si příjem sekretářky – asi jako jeho vlastní plat, ovšem s nulou navíc – když sledoval její kyberoči Vector a tetrachromové nehty Vasocon. Kolik tělesných úprav muselo být použito, aby získala tu chladnou, andělskou vizáž? Byly to skutečné diamanty v její klopě?
"Hiroki-san! Můj příteli!" Rychle vyskočil a srovnal se, jeho srdce selhávalo, když si svou zpocenou dlaní potřásal rukou se Satóem. Kůže nadřízeného manažera byla hedvábná, zvlhčená, sebevědomá a jistá. Suchá. Sato se rychle usmál svým úsměvem za milion nuyenů, vzal Hirokiho za rameno a vedl ho dále do ráje ředitelské hojnosti.
"S-Sato-sama, já…"
"Jsem tak rád, že jste tady. A tak přesný! To je přesně to, co hledáme, Hiroki. Někoho se smyslem pro detail." "Pane?"
Přesunuli se kolem zmrzlého skla uvítací haly do kanceláře obložené skutečným dubem, načichlé výraznou a sytou vůní doutníků a saké. Sato pokynul Hirokimu, aby se posadil do jedné z přeplácaných židlí potažených pravou kůží, zatímco sám se posadil na roh masivního stolu laděného do stylu Berwick.
"Hiroki, jste povýšen."
Srdce mladšího managera závodilo, ale udělal vše, co mohl, aby zůstal klidný. Ignoroval hromadění potu na svém límečku, srazil obočí a snažil se začít zase dýchat. "Výborně, pane."
"Lépe bych to sám neřekl!" Sato se zasmál a přešel k příborníku, aby nalil dva prsty Suntori '03 do křišťálových sklenic. Jednu podal Hirokimu, když se vracel na své místo. "Jste u společnosti deset let a vaše záznamy jsou příkladné." Jeho pohled zazářil zábleskem překrytí AR. Hiroki přemýšlel, jak celý jeho život přelétá před očima jiného muže.
"Tímto jste přeložen do Divize marketingových prognóz a informací."
Nyní se Hirokimu zastavilo srdce podruhé. "Odepsatelná… aktiva?"
Sato se zasmál. "Milý Hiroki, berte to pozitivně.
Raději je považujeme za dočasně najímané externí poradce." Odložil drink a položil si lokty na kolena, prsty spojeny dohromady, perfektní oniisan.
"Zvažte na okamžik výhody, které nám nezávislí analytici přinášejí. Mají přístup k datům a trendům, ke kterým se naši vlastní experti dostanou jen stěží. Ostatně nepopíráme, že je najímáme. Je to jednoduché. Mimoto, naši konkurenti určitě dělají totéž. Shiawase má všechna práva zůstat konkurenceschopná, a to znamená hrát tuhle hru."
"Já, ach... takto jsem o tom ještě nepřemýšlel, pane."
"Samozřejmě že ne! Je to pro vás úplně nový svět." Sato natáhl dva prsty do vzduchu a dokument AR se Hirokimu stal viditelným. "Myslím, že shledáte své nové povinnosti mnohem více stimulující než ty v Divize lidských zdrojů. A samozřejmě, je tu i značný rozdíl v odměňování…"
Hirokiho oči tančící na e-docu se v tu chvíli zastavily na platu o dvě nuly většímu, než byl ten jeho současný. Sato se vědoucně usmál, když usrkl Suntori.
"Je to všechno jednoduché." Opakoval Satóova slova pomalu jako pomalou mantru a procházel virtuální seznam své nové divize. Tváře, statistiky, pozorování. Oči zabijáků a maniaků, zrádců a anti-korporačních teroristů čekaly na to, až si je vybere na práci. Byly to právě takové typy, kvůli kterým by investoval nemálo nuyenů, aby se jim vyhnul. Zřídkakdy opouštěl bezpečnost a jistotu území Shiawase; neměl pro to žádný důvod. Každou svou představitelnou potřebu nebo touhu mohl naplnit zde a to mnohem pohodlněji za korporační skripy, které zde nahrazovaly všeobecně uznávané nuyeny.
Zhluboka se nadechl a vstal od svého stolu, narovnal si ramena a pohlédl na hodiny v rohu své zobrazovací linky. Ve dvě ráno pracoval dokonce přesčas, spánkový regulátor získaný jako propagační bonus se konečně vyplatil. Otočil se, aby vstoupil do své nové kanceláře. Ne tak velké, jako je ta Satóova, samozřejmě, a také poněkud sterilní. Postrádala dotyk osobitosti přicházející se zabydlením. Představil si holoobrazy a trofeje, památníky a odkazy na počátky své kariéry. Prozatím tu měl jen fíkus a zarámovaný plakát, který přinesl ze své staré kanceláře, zobrazující siluetu muže stoupajícího proti obrovskému oranžovému slunci a pod ním nápis: "Boj přináší příležitosti." Otočil se k oknu a kochal se výhledem, který poskytovalo sedmdesáté sedmé patro. Představil si svého otce v den, kdy mu dal plakát k jeho osmým narozeninám a představil si jeho souhlasný pohled, kdyby mohl spatřit tento výhled.
"Kdybys jen mohl vidět, jak vysoko jsem se dostal, Otousan."
Očima se vrátil na displej před svým stolem a jemně zamumlal: "A o kolik výše se ještě mohu dostat."
Vytvářel si vlastní postupy. Satóovy rady byly řídké a jeho první úkol přišel tak rychle, že neměl čas setkat se s žádnými dalšími "Tanaka-sany," tedy s muži, kteří sdíleli jeho povolání a používali pseudonym k zachování své anonymity. Přemýšlel o tom: Jakýkoli tzv. shadowrunner stojící za ty peníze by měl být schopen odhalit jeho korporační registrovanou identitu velmi rychle, že ano? Ale dalo mu to inspiraci.
Soubory byly tak důkladné, jak jen mohly být. Pravda, ideální aktiva byla SINless, ale nikdo se nemohl úplně vyhnout zanechávání stop v tomto věku všudypřítomného sledování. Ale poskytlo mu to lakmus, který potřeboval. Zřejmou první volbou mohli být ti, kteří pracovali pro Shiawase již v minulosti. Předchozí operace byly do značné míry utajené, i pro jeho nové pověření, ale obecné popisy prací, očekávání a způsobů, jakými byly splněny, byly dokumentovány předchozími Pány Tanaky. Často s neformálním způsobem hodnocení. Někteří si dokonce při sledování aktiv dovolili použít květnaté výrazy. V tom byla také skrytá hodnocení. Ale také bylo zřejmé, co od něj Sato očekával.
"Vaší první prioritou bude snížení výdajů, Hiroki," oznámil mu. "Výsledky musejí být stále na prvním místě, ale požadujeme nižší investiční náklady. To je váš cíl. A abyste získal pořádnou motivaci, čím více ušetříte, tím vyšší budou vaše odměny. Ačkoliv máme stanoveny rozsahy odměn pro jakoukoli danou operaci, tak čím více snížíte rozpočet, tím větší dostanete bonusy za vaši tvrdou práci. "
Hiroki byl méně motivován penězi než svým růstem, a to znamenalo, že potřeboval úspěch. Peníze přijdou samy v pravý čas. Jeho úkolem bylo vylepšit systém. Co tedy hledal, že to žádný jiný Tanaka (nebo alespoň úspěšný Tanaka) nenašel?
To byl klíč. Shadowrunner musí být neviditelný. Byla zde korelace mezi úspěšností a informacemi v systému, mezi splněnými operacemi a nedostatkem dokumentace. Čím méně byli známí, tím větší potenciál. Byl to hazard, ale cítil, že se mu vyplatí.
Mávl rukou nad stolem a odhodil vězeňské profily muklů. Špatní. Také odfiltroval veškerá dlouhodobá aktiva. Spolehliví, ano, ale fungovali i s jinými Tanaky a jeho zkušenosti říkaly, že potřebuje svou vlastní malou partu žoldáků, se kterými by si mohl vybudovat svůj vlastní vztah. Navíc méně zkušeností znamenalo, že si bude moci lépe diktovat platební podmínky. Křížil odkazy na stáje dohazovačů, které mu Sato laskavě "zapůjčil". Očekávalo se, že si časem vytvoří vlastní konexe, ale tyhle mu pomohou začít. Měl základní profily dovednostních sad, schopností, malých poznámek a dokonce výstrah, které dohazovač zdvořile nabídl k usnadnění jejich setkání. Porovnal je s cíli požadované operace. Zúženo. Zaměřeno. Vybráno.
Odmávl AR rukou a zhluboka se nadechl. Vytočil dohazovače.
Hiroki se vrtěl, když čekal v rohovém boxu Sakury. Byl mu odepřen pohled na Tokio Disney park New York Skyline, ale bylo tu méně kamer a měl přímý výhled od baru. Snažil se, jak to jen šlo, ignorovat dvojici bezpečáků, které mu Sato přidělil, a kteří se nonšalantně opírali o bar a usrkávali své sodovky, jako by ani nebyli poskládáni ze špičkového kyberwaru a biowaru a nebyli mistry ve všech možných způsobech boje.
Dva turisté vešli do boxu a po krátkém průzkumu místnosti ho spatřili a zamávali mu, takže na ně také mávl. Žena, která je vedla, vypadala na evropský původ, na sobě měla tyrkysové letní šaty a sandály. Zavolala na něj. "Tanaka-kun!" Její partner, malý Japonec v do očí bijící bowlingové košili LiveThread, byl zticha.
Žena několikrát zatleskala, až její dlouhé nehty (odpovídající jejím šatům) hlasitě zaklapaly. S radostí zaječela a naklonila se nad Hirokiho, aby ho objala, jak seděl. Zašeptala mu do ucha: "Prostě si hraj. Pomáhá nám to skrýt se před všetečnýma očima."
Muž, jenž by mohl být ten, kterého dohazovač nazýval Suzembachi, si nejprve uhladil krátký, štětinatý knírek a vyboulil svaly zdobící jeho jinak naprosto všední tvář. Nevypadal jako rigger; vypadal spíš jako údržbář nebo vrátný. Žena musela nosit převlek, protože nevypadala jako na zkreslených bezpečnostních záběrech, které viděl. Na nich měla mohawka a hodně piercingu. Teď byla dlouhovlasou brunetou s vynikajícím opálením, směle ukazovala bílé linie bikin z času stráveného na terase. Byla to Draht?
"Velmi veřejné místo pro setkání, Tanaka-san. Chytré, ale neměli jsme moc času na kompenzaci."
Své odpovědi měl nacvičené. Zkoušeli si ho testovat, rozhodit ho. Musel je vidět čistě jako své zaměstnance. Nelišili se od jakéhokoli účetního nebo dataotroka za stolem. Jenom měl tentokrát whisky, oni byli trénovaní zabijáci a seděli spolu v zábavním parku u Disneyho, ale jinak to bylo stejné.
"Náš společný pří…" Krátce se odmlčel, když číšník přišel pro objednávku. "Na mě," řekl. Objednala si čerstvý pomerančový džus. Muž mnohem levnější dvanáctiletou Yamazaki.
"Váš dohazovač říká, že jste schopni extrahovat data?"
Přikývla – evidentně nadšeně – a natáhla ruku přes stůl, aby se jemně dotkla jeho ruky. Tón se ale moc neshodoval, zněl chladně a profesionálně. "Absolutně."
"V závislosti na odměně," upozornil Suzembachi, jeho hlas byl stejně nevýrazný jako jeho výraz. "A také na přiměřeném riziku."
"Ano." Sáhl do kapsy saka, RhineGold jemně maskoval jeho původ spolu s manžetovými knoflíčky Evo. Položil na stůl čip. Draht ho pobaveně sledovala. Ona a její partner se dotkli svými prsty čipu, aby se podívali na podrobnosti v uzavřené smyčce svého PANu. Díval se, jak jejich oči projíždějí dokument, který neviděl; on sám si vyvolal svou vlastní kopii pro své kontakty.
"Data jsou na vzdáleném serveru, takže je musíte fyzicky získat z datového úložiště. Navíc požadujeme, aby byla práce hotova do čtyřiceti osmi hodin."
"Ne za tuto cenu," odpověděla zdvořile.
"Proč ne?"
Ušklíbla se a Suzembachi zamumlal: "Zkrácení časového rámce notně zvyšuje riziko. Zvýšené riziko znamená zvýšení platby."
"Tohle je solidní, konkurenceschopná platba."
"Tak můžeme společně sledovat, abychom zjistili, jak to konkurence dokáže lépe?"
Zamrkal a Suzembachiho masitá pěst se viditelně sevřela. Číšník se vrátil s nápoji.
Naklonila se dopředu. "Jsi v tom nový, že, Tanaka- -san?"
"Cože?"
"Nepotřebujete své stráže. Neublížíme vám."
Hiroki se pokusil vypadat chladně. "Stráže?"
Ona se smála. "Proč si myslíte, že jsem vás objala? Vaši chlapci se napjali a náš člověk si jich všiml." Hiroki spatřil, jak na něj číšník přes pokoj maličko mrknul. Byl to Kage? "Zdá se, že ještě neznáte kroky tohohle tance, i když svou práci děláte dobře."
Suzembachi se postavil. "Pojďme, D."
Zastavila ho. "Ne, náš Tanaka-san dělá, co může, všichni jsme tady profesionálové. Chce udělat dobrý dojem a nemyslím si, že je venku, aby nás podrazil. Dejme mu šanci." Otočila se zpět k Hirokimu. "A co takhle? Vezmeme to za uvedenou cenu, půl předem, jako projev dobré víry. My uděláme práci, vy uděláte radost svým šéfům a až se trochu posunete v potravinovém řetězci nahoru, můžete nám nabídnout nějakou šťavnatější práci. Možná i s pár bonusy."
Neměl nechat vyklouznout žádné emoce, ale napětí z něj opadlo. Byla jako sen, vůbec ne taková, jaké se bál. S někým s tímto přístupem klidně mohl pracovat. "Vynikající. Můžete mě kontaktovat na přiloženém čísle, a my vám zařídíme platbu."
Všechno šlo lépe, než mohl doufat.
O padesát hodin později, když Hiroki zíral na hlavně bezpečáků Shiawase, přemýšlel, co se pokazilo.
"Já… já opravdu…"
"To je v pořádku, Hiroki. Opravdu."
Satoovo kouzlo bylo všudypřítomné, když si stoje nad Hirokim upravoval své manžety v tom, co kdysi bývalo jeho novou kanceláří. Stůl byl odstraněn spolu s rostlinou. Zůstal jen plakát.
"Všichni jsme někdy chamtiví. I když vy… tak brzy po svém povýšení? Věděl jsem, že jste ambiciózní, ale skutečně, tajně se paktovat s Mitsuhamou?"
"Ale já nikdy…"
"Byl jste nedbalý, Hiroki. To mě zklamalo nejvíce. Mohl bych alespoň obdivovat neloajalitu, pokud by zrádce byl chytrý soupeř, ale vy prostě... " zamlaskal a znovu se podíval na EMP zbraň v ruce, kterou předtím vystřelil na Hirokiho, pravděpodobně aby deaktivoval jeho komlink nebo jakékoliv další pomůcky, které mohl ukrývat.
Hiroki potlačil slzy a jeho hlas stoupal. "Nikdy bych nezradil…"
Stráže zvedly pušky, aby lépe zamířily. Hiroki se sklonil se ve svém sedadle a Sato se usmál. "Vy jste mé selhání, víte? Měl jsem se podívat hlouběji. Tohle na mě vrhne špatné světlo. Jsem velmi… zklamaný."
Cítil, jak ho vůle opouští, vytéká z něj do kůže. Co mu tak asi…?
Sato zvedl oči a zaostřil mimo Hirokiho, potáhl z doutníku a vyštěkl: "Palte!"
Hiroki měl jen chvilku, aby se podíval přes rameno, než kulky začaly létat vzduchem. Zdálo se, že se čas zpomalil, vnímal každý detail, jako by to byl simsens: Hukot dronu městské policie vznášející se těsně za oknem, sklo tříštící se od kulek létajících ven i dovnitř, Sato otřásající se, jak jeho tělo absorbovalo déšť jisker. Stín kopí vrženého přes ulici, žena s mohawkem zavěšená na šňůře vlétla se střelbou do místnosti. Kulky bušily do stráží, shora přilétal další dron přes rozbitý výhled na sousední budovu. Draht se k němu otočila poté, co Sato padl, svůj bezvadný oblek znečištěný modrými gelovými náboji. Natáhla se k němu, on očima hledal plakát, svět se roztočil a ztmavl.
Ležel hlavou dolů, pod sebou hrubý textil. Místnost byla skrovná, betonová a osvětlená cívkami lumicordu podél zdí a trosek v prostoru, které vrhaly podivné stíny v podivném světě. Kage, nyní ve vestě a ušpiněných kalhotách, zavolal dveřmi svým dvěma společníkům.
"Už je vzhůru."
Hiroki se posadil a hlava se mu zatočila, když Draht vešla dovnitř. Byla obrazem neo-tokijského punku, rybářské sítě na holé kůži proti betonu. Měla smutný úsměv a spěchala kupředu pro kbelík u postele, aby mohl vyzvracet poslední jídlo, které jedl ještě jako zaměstnanec Shiawase.
Kage se zasmál, zatímco Suzembachi se opřel o rám dveří. "Je bezcenný. Byla to chyba."
Draht na něj pohlédla, když pohladila Hirokiho po zádech. "To je OK, Tanaka-san. Tvoje první přestřelka, že? Je to jen přirozené. Stalo se mi totéž. To je v pořádku. Adrenalin a šok. Budeš v pořádku." Zašeptala mu do ucha, až se svět přestal točit. Když se posadil na postel, Kage mu hodil elektrolytové pouzdro. Vděčně kývl, když ho otevřel, a zhluboka se napil jeho obsahu.
"Jak… proč…"
"Jak jsme věděli, co máme dělat?"
Hiroki přikývl.
"Jsi v branži nový. Snažil ses opravdu těžce skrýt, odkud jsi." Suzembachi se připojil a odpočítával na prstech. "Saeder-Krupp? V žádném případě. Manžetové knoflíčky Evo? Ani náhodou. A Disney? Zájmy Renraku nejdou s Mitsuhamou dohromady, jsou zaneprázdněni tím, že brání společnosti Sony expandovat do jejich kontraktů."
Kage se na něj zašklebil. "Nebo možná je to proto, že data, která jsme vzali, byly o Satoovi?" Suzembachi se zabodl pohledem zpátky.
"Sato?"
Draht se zvedla ze židle a překřížila si ruce za zády. "Sató prodával informace Mitsuhamovi. Nešlo jen o jeho styky se shadowrunnery, šlo o úniky poškozující celou korporaci. Sató za sebou chtěl zamést stopy, takže potřeboval někoho, na koho by to hodil."
"Musím říct, že je osvěžující pro změnu sledovat, jak se Tanakové bodají do zad navzájem, místo aby to dělali nám." Draht zamávala Kageovi, který pokrčil rameny a když odcházel, poslala Suzembachimu hravý polibek na čelo. Malý muž se mírně začervenal, ale dál upíral svůj kamenný pohled na Hirokiho.
"On... použil mě..."
"To jo."
"Musím to nahlásit…"
"To nemá smysl."
Hiroki pohlédl na Suzembachiho. "Cože?"
"Jsi Tanaka. Pravděpodobně právě mažou tvůj SIN. V lepším případě… doufej, že tomu tak je. Protože jinak je už kriminální."
Draht sáhla na stůl za sebou a nabídla mu zmačkaný kus papíru. Hiroki ho otevřel, aby našel svůj plakát od otce.
"A co takhle malá splátka, Tanaka-san?"
"Hiroki." Vzhlédl od plakátu. "Moje jméno je Hiroki."
Boj teprve začal.