I
Indická unie
Celý vlastní svět rozkládající se na 3,3 milionu kilometrů čtverečních. Je tam všechno – nerozvinuté venkovské oblasti stále znečišťované průmyslem, obrovská města s ultra-bohatými i super-chudými a se zmatenou střední třídou snažící se vyšplhat nahoru, aniž by spadla dolů, divoké země plné tvorů, kteří nebyli a možná by ani neměli být objeveni, obrovská území, kde vládne zemědělství, okouzlující zábavná města, velké finanční čtvrti – to všechno tam mají. Nové Dillí je politické hlavní město, zatímco Bombaj je globální zábavní a mediální mocnost. A Kalkata je rozdělena – na jedné straně je finanční metropolí a na straně druhé je to místo, ze kterého když se ti podaří uniknout a řekneš to jiným runnerům, smeknou své metaforické klobouky a okamžitě získáš spoustu pouličního kreditu. Posvátná Ganga se stále těší velké úctě lidí a slušné porci magie – naposledy, když přišla Halleyova kometa, se její velké části vyčistily, navzdory nejlepšímu úsilí korporací, aby zůstaly špinavé.
Obecně kometa ovlivnila Indii více než jiná místa, což je záhada, na kterou se akademici stále snaží přijít. Jednou z teorií je to, že je magie v Indické unii nadprůměrně silná. Výše uvedená Ganga, cvičiště Varanasi, ze kterých vychází vysoce kvalifikovaní mágové nejméně dvou různých tradic, a Zlatý trojúhelník Orissy, ty všechny přetékají manou a jsou zralé ke studiu – nebo, pokud bys byl korporací, k vytěžení. Vyšší úrovně magie těchto míst by mohla souviset s efekty způsobenými kometou. Magie je v Unii důležitá, národní vláda má tradiční respekt k hodnotě těchto památek, které pomáhá zachovávat. Ale všichni víme, že nic nevydrží věčně.
V Indii má silné zastoupení Renraku, stejně tak i Saeder-Krupp a Shiawase. Největším domácím korpem jsou Kolkata Integrated Talent and Technologies (KITT), mají svá želízka téměř v jakékoli průmyslovém odvětví, na které si vzpomeneš, včetně financí, výzkumu, poradenství managementu, softwarového poradenství, nebo v jakémkoli jiném druhu poradenské činnosti, který by ti mohl přijít na mysl.
Infikovaní
Základní informace? Infikovaní jsou metalidé (a nyní i někteří další metasapienti), kteří byli nakaženi virem HMHVV (Human-metahuman vampiric virus = virus lidsko-metalidského upírství, pozn. překl.), což je metamagický retrovirus, který mutuje své hostitele na příšery z legend, jako jsou upíři, ghúlové, hejkalové a další. Nejsou nemrtví, ale mají kanibalistické touhy po tělech, krvi a co je nejhorší, i po metafyzické energii metalidské duše. Chlapče, to bylo hodně "meta" v jednom odstavci, že jo?
Virus má několik kmenů, každý se projevuje různým způsobem na různých hostitelích. Stručně shrnuto, HMHVV-1 (kmen Harz-Greenbaumův, nebo také pro všechny rádoby doktory v místnosti ghilani vrykolaki viridae) přeměňuje lidi na upíry, elfy na hejkaly, trpaslíky na skřety, orky na wendiga a trolly na dzoo-noo-qua. Všichni mají malou šanci stát se normálními upíry, ale jen jednosměrně, takže můžeš být trpasličím upírem, ale ne už lidským skřetem. K dispozici je také podkmen prvního typu (Bruckner-Langerův, ghilani vrykolaki viridae sanguisuga), který mění lidi v nosferatu. HMHVV-1 je často považován za nejdrsnější ze všech kmenů, dává nakaženým regeneraci, imunitu vůči chorobám a jedům, nesmrtelnost, mlžnou formu a další nadpřirozené schopnosti a docela často Probouzí. Spolu s tím mají ale nejničivější výživové požadavky, krmit se musí nejen krví, ale i dušemi svých obětí. Zkušenost je to děsivá a návyková, a pokud je oběť zcela vysátá, nakazí se také. Naštěstí většina z nich nestojí o konkurenci, takže svým obětem obvykle rozbíjí mozek. Pro záznam, jejich regenerace jen obtížně rekonstruuje zranění mozku a páteře, takže miř na hlavu, jasný?
HMHVV-2 je mnohem rozmanitější a podivnější. Kmen Jarka-Criscione nebo též ghilani moner viridae nenutí své oběti vysávat duše, nemají "žízeň", nedává jim regeneraci nebo tak něco, ale obvykle své hostitele přeměňuje do něčeho daleko odlišnějšího. Saskvačové se stanou tlachapoudy, trollové se stanou fomoraigy, trpaslíci gnawery, orkové grendely, elfové sekáči a lidé se mění na loup-garou. Chameleonská kůže, jedovatý dech, spáry na rukou, vláda nad hlodavci… je v tom zatracený nepořádek.
Nejčastěji se vyskytující HMHVV-3 je politicky nejsložitější. Kriegerův kmen nebo také ghilani wichti viridae, proměňuje všechny své oběti v ghúly – slepé, kanibalské mutanty, kteří vnímají astrálně a zraňuje je sluneční světlo. Pravděpodobně jsou nejslabší ze všech Infikovaných, ale jsou také nejvíce nakažliví. Nakaženým tímto kmenem dál tělem proudí tělní tekutiny, takže tě mohou nakazit svými drápy, které si olízali po posledním jídle. Stejně tak svým kousnutím. A aby to nestačilo, na rozdíl od Infikovaných prvním a druhým kmenem, ghúlové se dokážou sami rozmnožovat a také to dělají, což znamená, že se někteří z těch ubohých bastardů takhle už narodili. A zatímco někteří zdivočí a stanou se feraly, jiní jsou stejně chytří jako před svou proměnou, což přináší otázku, zda jsou stále lidmi nebo hrozbou, kterou je třeba potlačit. Více se dozvíš v článku o Asamandu.
Infikovaní také mají problematickou právní historii. Což je pochopitelné, vzhledem k tomu, že se z obětí mění na pachatele. V tomhle to mají ghúlové pravděpodobně nejsnadnější a nejtěžší zároveň. Mají svůj vlastní stát a na krátký čas je v UCAS dokonce učinili Nařízením 182 legitimními občany. Samozřejmě to netrvalo dlouho, ghúlské gangy naštvané na normály nyní používají "182" jako svůj název. Jistě, některé státy je přijímají (jako Aztlan nebo Kalifornský svobodný stát), ale je to prozatímní a obvykle to má spoustu háčků. Takže zůstávají v podzemí (často doslova), hledají čerstvé maso a snaží se přežít.
Ti z Infikovaných, kteří se nechtějí stát vrahy, mohou nakupovat zbytky z bodyshopů a maso si obstarávat takhle. Ale to platí pouze pro ty, kteří potřebují speciální proteiny obsažené v lidském mase, tedy Infikované 2. a 3. kmenem. První kmen dává věčné mládí a mlžnou formu a regeneraci, ale stojí to něco navíc – tu nenahraditelnou speciální energii od obětí. Krev je jen prostředek, aby mohli vysát tvou duši, nebo něco podobného. Určitě ji nenechávej za sebou, když tě někdo škrábne chromem, protože by mohli dostat chuť vzít si ji ze zdroje. A ta nejděsivější část? Obětem to způsobuje příjemné pocity. Bez ohledu na to, jak děsivé nebo bolestivé to je, tento zážitek může být návykový.
Nejnovější zprávy říkají, že Infikovaní zažívají metagenetickou renesanci (ne že by o to žádali). Virus mutuje, což má za následek více variací, v dobrém i ve zlém. Díky tomu je jejich lov ještě komplikovanější (zmínil jsem se o šťavnatých odměnách nabízených většinou států za ty parchanty?), ale také to rozšířilo možnou kořist a reprodukci, takže teď mohou být nakaženi i kentauři, nágy, tritóni a vrcholný drek jsou naši staří přátelé, polo-neviditelní tlachapoudové, kteří bývali přátelskými chundelatými saskvači. HMHVV tedy zastarává. Možná se mění na sapientní vampirický virus, ale to přináší všechny argumenty o tom, co vlastně znamená metalidskost a zda to znamená, že je virus sám o sobě sapientní, což je samozřejmě nesmysl.
Teď, pokud nejsi nějaký šílenec, který si myslí, že to zní skvěle, si pohovoříme o tom, jak tyhle fragery zabíjet. Může to přinést solidní odměnu, pokud jsi proaktivní typ. Nebo možná byla tvoje malá sestřička kousnutá, snaží se z toho vytěžit to nejlepší a ty chceš pomoci. Stát se Infikovaným může znít jako snadný zisk super-padoušských sil, ale jsou to přeceňovaní strašáci. Se správnými nástroji a taktikou je můžeš složit jako kohokoliv jiného, zvláště pokud jsou na těch svých silách příliš závislí.
Za prvé, všichni Infikovaní mají problém se slunečním světlem. Někdy je pro ně jen nepříjemné, ale jiné to opravdu pálí. Jakýkoliv způsob, jak je rozhodit, nebo jim zabránit v sesílání kouzel, je dobrý, ale skutečnou výhodou je, že nemohou použít většinu svých zvláštních schopností. Regenerace se zastaví, ovládání mysli se přeruší, mlžná forma se vrátí zpátky na normální atd. Vyber si ten pravý okamžik, a pak jim nedej šanci. Nespoléhej se na samotné UV záření, nemusí fungovat. Nejlepší je skutečné sluneční světlo, jak kvůli světelné frekvenci, tak i jeho metafyzickým vlastnostem. Umělé UV světlo musí být opravdu silné a ani pak to není tak efektivní.
Za druhé, většina Infikovaných má nějakou alergii. Například upíři nemohou vydržet dotek skutečného dřeva. Takže náboje z buničiny, dřevěné kolíky, dokonce proti nim lze použít i starý dobrý klacek. Záleží na tom, co lovíš, fungovat může vlčí mor, stříbro nebo cokoli jiného. S jejich mutacemi to bude fungovat, více či méně. Takže nejlepší je před akcí provést důkladný výzkum. A ujisti se, že máš skutečné dřevo. Ty kulky z dřevěné buničiny potřebují dřevo ze stromu, ne nějaký syntetický drek. Granáty plň střepinami, nebo nějakou plynnou verzí jedu, co na ně platí, a můžeš si užít ohýnek.
Zatřetí, magie. Infikovaní jsou duální povahy, což znamená, že je může zpomalit nebo zastavit astrální ochrana. Kouzla obvykle fungují také a regenerace je na ně krátká. Pro extra efekt můžeš použít nějaké kouzlo, které vytváří světlo, třeba jako kouzla ze staré školy laser nebo nova, a způsobíš jim dodatečné zranění. Dvě slabiny v jednom.
Začtvrté, střela do hlavy. Podívej, ne všichni Infikovaní mají regeneraci, ale jsou extra děsiví, takže je potřeba složit je rychle. Těžko regenerují poškození páteře nebo mozku, i když nejde o zranění alergenem, takže je dobrý střelec může sejmout rychleji, než bys myslel.
Za páté a naposledy: Staromódní cestu. Plný automat do střev na férovku také odvede svou práci, zvláště pokud nedokážou nechat během několika sekund dorůst končetiny. Sekej je, mlať je, střílej je, vyjebej s nimi jakýmkoliv způsobem. Mohou být nočními predátory, ale ještě jsem se nesetkal se zvířetem, které by při použití dostatečné síly nepadlo.
Takže tady máš to podstatné o děsivých a strašidelných upírech a jejich příbuzných. Chtějí tě žrát, a pokud uspějí, můžeš taky skončit jako jeden z nich. Jsou jako zrcadlo, temné, a jediný špatný pohyb může znamenat zjištění, co je na druhé straně.
Invae (hmyzí duchové)
Obyčejně se o nich mluví na jako o broucích nebo o hmyzích duších, "invae" je univerzální arkánní štítek pro všechny odrůdy duchů, které přicházejí do naší metaroviny ve formě jednoho z mnoha pozemských druhů hmyzu. Invae jsou zvláště invazivní, když přes astrální éter hledají a subvertují vyvolavače, aby jim přivolal královnu schopnou udržovat jejich počty bez další potřeby metalidského vyvolávače. Stále potřebují metalidi (stejně jako jiné druhy, ale zdá se, že my jsme nejideálnější), aby díky stupidnímu spirituálnímu obchodu zahrnujícím kokony a rituály přivedli více svých druhů.
Jejich podoby se podobají těm druhům, které odrážejí. Nebo jinak, ať to nezní tak hloupě: Ve skutečnosti se liší zhruba na úrovni řádů a čeledí, ale většina lidí se o přesnou klasifikaci nestará, když je paralyzují pro pozdější menší spirituální přeměnu. Zpátky k věci, uvnitř každé skupiny se různé vlastnosti mohou lišit podle rodu a druhu, a to i ve stejném úlu. Pochop, nejsou opravdovým hmyzem – jsou to spirituální projevy vyvolávačova pohledu na hmyz dávající tvar celé extraplanární duchovní entitě. Pokud si to vyvolavač myslí, že hrabalky jsou ty nejdrsnější vosy, pak válečnická kasta, kterou vyvolá, bude mít právě jejich rysy, ale pokud byl vyvolávač v dětství vyděšen čmeláky, pak budou válečníci úlu tlustí a chundelatí. Toto tvarování se pak nejvíc projeví na královně, takže i když je pak původní vyvolavač využit nebo vyřazen, trend má tendenci se udržet.
Různé typy mají tendenci spadat do dvou hlavních kategorií – sociální a osamělé – s menší třetí kategorií, o které si později řekneme také. Mezi sociální odrůdy tohoto hmyzu patří stavitelé úlů nebo budovatelé kolonií, takže včely, mravenci, kobylky, termiti a vosy. Mají tendenci se usazovat na jednom místě a postupem času je přeměnit na svůj domov. Univerzální bratrstvo byla sbírka různých úlů a kolonií po celém světě, zatímco Chicago bylo zničené masivními úly a koloniemi. K osamělým typům patří brouci, cikády, světlušky, mouchy, komáři a plotice. Stále vytvářejí hnízdo, kde sídlí královna, ale každý individuální duch inklinuje k větší nezávislosti. Pokud vidíš mravenčího ducha, pak jich bude mnohem víc, zatímco plotice může být i sama. V obou případech utíkej. Rychle.
Třetí kategorie má pouze jeden typ: kudlanky. Jsou osamělé, i když často pracují společně, ale mají každá svůj prostor oddělený od ostatních, protože se krmí energií jiných invae. Podobně jako jsou i kudlanky našeho světa známé lovem jiného hmyzu, tak i kudlančí duchové loví jiné invae. Stále používají metalidi jako inkubátory, takže určitě nejsou na naší straně, ale alespoň trochu pomáhají při omezování dalších populací broučích duchů.
Duchové přicházejí v různých druzích, ale také přicházejí v různých typech s různými rolemi v jejich malém psychosociálním kruhu. Arkanisté (ti kdož studovali arkány) je klasifikují jako ochránce, nymfy, zvědy, vojáky, dělníky a královny/matky. Ochránci jsou zodpovědní za manipulaci s inkubací hostitelů a tak podobně, zvlášť mezi osamělými druhy, kde jsou méně běžní dělníci. Nejsou nejdrsnější, ale mají hodně arkánních dovedností a používají je k vytváření astrálních ochran ke skrytí a na ochranu před nepřáteli. Nymfy jsou možné budoucí královny. Zvědové dělají prostě to, co zvědové obvykle dělají. Zamíří ven do světa a s určitou mírou utajení a lsti lokalizují potřebné zdroje. Spousta normálních lidí se už pravděpodobně s pár zvědy setkala, protože jsou docela zběhlí v napodobování metalidí, někdy dokonce zastávají i pozice v korporacích. Vojáci jsou válečníci a brání hnízdo, královnu a všechno, o co je třeba bojovat. Jsou jak frontovými bojovníky vyslanými do války, tak i zadními strážemi na obranu svého tvůrce. Dělníci mi připomínají korporační drony. Jsou tam jen proto, aby udrželi kolonii v chodu a v případě potřeby se masově obětovali pro větší dobro korpu... err, kolonie. Královna, někdy nazývaná také matka, je obdobou šamanem vyvolané velké formy ducha, která převezme roli planárního spojení pro další svého druhu. Obvykle je největší a nejhorší matkou (úmyslná hříčka) ze všech. Historky z Chicaga mluvící o královně, která jako svého hostitele použila draka, mohou být přehnané. Různé kolonie a skupiny se liší v počtech různých typů podle potřeby, ale prakticky ve všech úlech existují všechny typy.
Italská konfederace
Myslíš si, že jsi to měl v poslední době těžké? Zkus si být bojištěm mezi velkými draky! Sprawl GeMiTo byl tvrdě zasažen během bojů Velké dračí občanské války. Bylo to už i tak docela divoké město, přímo na hranicích ostatních italských států, takže ho shadowrunneři, žoldáci a další podobné živly shledali jako dobrým místem, kde utrácet své peníze a poprat se s místními. Ale zvládli to. Zbytek italského poloostrova se spojil, aby posílil bezpečnost na hranicích, aby se zajistilo, že se boje nepřelijí.
Bylo by skvělé, kdyby na to měli peníze. Původně neměli, ale pak do toho stát zapojil některé z méně legálních toků peněz uvnitř svých hranic a financování se zlepšilo. Splácení těchto peněz bude problémem budoucnosti, ale právě teď jsou běžní Italové verbováni, aby si hráli na pohraniční stráž v jedné z nejmalebnějších a nejzkorumpovanějších částí Evropy. Učí se bojovým dovednostem, aby se za rok nebo dva vrátili domů k nezaměstnanosti a osamělosti. To je další problém, o který by se v budoucnosti měli starat, ale problémem současnosti je rostoucí napětí mezi mocnými silami ve státě. Mafie pomohla posílit bezpečnostní síly napříč Evropou, a to vedlo k tomu, že má málo domácích vymahačů. Zároveň Vatikán uvolňuje svá omezení a více tlačí na morálku. Normálně katolická církev s organizovaným zločinem vychází dobře (mnozí z gangsterů jsou stále pořád katolíci), ale zdá se, že je současná Itálie trhána ve dvou směrech.
K válce mezi církví a mafii nikdy nedojde, mnoho mafiánů je hluboce věřících, ale jsou tam kněží i pěšáci syndikátu, kteří by chtěli ukázat, kdo Itálii šéfuje, což v terénu způsobuje určité problémy.
Pravděpodobně ještě více problémů přibude, až pohraniční stráže přijedou domů naštvané a hledající, co podniknout.
Miluju Itálii z jara.
Izolo Inc.
Izolo Inc. je společnost s áčkovým hodnocením a sídlem v New Hlobane v Národech Zulu (část Azaniánské konfederace) a je jednou z nejmocnějších a nejexkluzivnějších společností na africkém kontinentě. Jejím jediným známým zástupcem je Joseph Mnguni, nicméně kvůli extrémnímu utajení, ve kterém Izolo pracuje, nikdo nebyl schopen zjistit přesně, co vlastně dělá. Jediné, co opravdu víme, je, že je stoprocentním wakyambi. Zaměřuje se na genetiku, biologii, medicínu a jejich magické aplikace, jedná výhradně s vybranou klientelou. Většina interakcí s Izolem navenek přichází ve formě najímání shadowrunerů Josephem Mngunim, aby získali staré nebo magické artefakty jakýmikoli možnými prostředky.
Izrael
Zda se Izraeli v posledních několika letech vede líp nebo hůř závisí na tom, koho se zeptáš. Vstup SpinGlobalu do Velké desítky hodně lidí vyděsil – tvrdá pravicová linie v Knessetu se obává, že arabská megakorporace u Korporačního soudu představuje zásadní ohrožení národní bezpečnosti. Izraelské korporační scéně historicky dominovali Ares a Frankfurtská bankovní asociace, nicméně problémy Aresu v jiných částech světa oslabily jeho vliv i v Izraeli, takže nechali své spojence z FBA, aby čelili pokusům Saeder-Krupp o získání vlivu v regionu sami.