Český překlad Shadowrun 6e SRD
  • Základní pravidla
  • Anarchopedie
  • Fate
  • DnD 5e
  • Apokalyptickej svět
  • DrDII
d20.cz
  • Základní pravidla
  • Anarchopedie
  • Fate
  • DnD 5e
  • Apokalyptickej svět
  • DrDII
d20.cz
  • Anarchopedie

    • Úvod
    • Skutečnej punk
    • Pouliční encyklopedie
    • A
    • B
    • C
    • D
    • E
    • F
    • G
    • H
    • I
    • J
    • K
    • L
    • M
    • N
    • O
    • P
    • Q
    • R
    • S
    • T
    • U
    • V
    • W
    • X
    • Y
    • Z
  • O SRD

    • Návod na editaci
    • Přidání knihy

K

Kalanyr

Navenek je Kalanyr západním drakem s různobarevným zbarvením, ale mě zajímá, co se skrývá pod tím chameleonským krytím. Celé roky žil na ozářeném kusu bývalého území Gaeatronics poblíž Seattlu a v posledním více než desetiletí utratil značné prostředky na revitalizaci části Redmondské pustiny. Na čištění popela, strhávání pobořených budov a financování nové výstavby. A víš co? Hamižníkům se podařilo udělat si z pronásledování některých z nejhlubších stínů Redmondu slušný business. Ale chci vědět proč. Vím, že se o lidi opravdu nestará, když v pustině pomáhá. Udržuje pouze své domácí mazlíčky šťastné, nebo je v tom schovaný jiný příběh?

Kalifornský svobodný stát

Kdysi dávno, když ještě existovaly Spojené státy, bývala Kalifornie zemí Hollywoodu a pomerančových hájů. Když si potom domorodé americké národy vzaly zpět své území, zůstaly Seattle a Kalifornie jako odloučené západní pobřežní území. V Kalifornii si mysleli, že si to zaslouží nezávislost. Ukázalo se, že byli spíše vykopnuti a jako většina hollywoodských snů i tenhle skončil velkým zklamáním. Kus území jim ze severu odřízl Tir Tairngire a z jihu Aztechnology. Japonský generál Saito na chvíli obsadil San Francisco, pak PCC absorbovala Los Angeles. CFS se pak už víceméně stabilizoval – a stále sní o slávě (i bez L.A. coby součásti svého státu), i když v současné době, když sjíždíš kanály zaplavených měst, můžeš poslouchat paranoiu příštího OC Patriota, kdo se na ně zrovna chystá zaútočit, když teď Hestaby práskla do bot. Dobře se bav!

Kantonská konfederace

Kromě toho, že je známá svým dim sum, část jižní Číny se nyní nazývá Kantonskou konfederací. Dříve jeden z ekonomických pilířů Lidové republiky soustředěný v deltě ekonomické zóny Perlové řeky. Po pádu komunistické Číny konfederace nějaký čas prosperovala sama o sobě navzdory relativně slabému zapojení megakorpů a krátkému soupeření s Wuxingem. To vše se změnilo po Krachu 2.0, kdy rozšíření bezdrátového Matrixu přinutilo Konfederaci s Wuxingem uzavřít smlouvu kvůli aktualizacím. To otevřelo Wuxingu právě tu cestu, kterou potřebovali k rozšíření svého vlivu na pevnině a z Kantonské konfederace je nyní téměř loutkový stát v jejich rukou.

Kapitán Chaos

Kap byl systémovým operátorem Shadowlandu BBS – místa v Matrixu, kam chodili shadowrunneři v padesátých a šedesátých letech diskutovat a sdílet informace týkajících se jejich businessu. Byl členem severoamerického neoanarchistického sdružení, předtím byl novinář a také decker. Ale co je nejdůležitější, stal se symbolem nadějí anarchismu a odporu tohohle fragovaného světa. Z poslední vůle draka Dunkelzahna dostal Kap program zvaný JackBNimble. Pověsti říkají, že tento program nahrál a zachránil Kapovu mysl v Matrixu po Krachu 2.0, během kterého zemřelo jeho masité tělo.

Karibská liga

Pokud se nebudeš smát, budeš plakat. Když čteš o jejich historii, Karibská liga byla vždy mišmašem malých skupin snažících se udržet pohromadě. Některé z těchto skupin mají peníze, některé mají lidi, jiné mají drogy a někteří nemají vůbec nic.

V Lize působí tři důležité faktory. Prvním jsou anti-korporační nálady, které se hluboce zakořenily v Borinquenu a pronikly i do ostatních měst Ligy. Dobře, asi hlavně proto, že se různí piráti usazují po celé Lize a mohou působit na obyvatelstvo, ale také proto, že byla Liga po pandemii VITASu korporacemi tvrdě ojebaná.

To vedlo k druhému důležitému postoji: S plynoucím časem je Liga stále pevnější. Nechápej mě špatně, Liga je plná lidí, kteří mají velmi rozdílné pohledy na svět, ale většinou jsou všichni zaneprázdněni snahou zabránit svým členům v boji, což by nevyhnutelně vedlo k tomu, že by se celý region rozpadl.

A k tomu ve stejnou dobu přibyla třetí hlavní věc: Všechny státy kolem Ligy zeslábly – ale jen na čas. V CAS překonali některé nedávné významné problémy a jejich nedávné kroky na Floridě ukazují, že získávají odvahu. Alespoň v tuto chvíli je to jediný soused, kterého je třeba se obávat – Aztlan neměl dlouhou dobu dostatečné zdroje na to, aby zaťal své opeřené drápy, a Yucatán se teprve začíná stavět na nohy.

Korporace samozřejmě nezapomněly, co tam dole je, a je pro ně levné poslat pár postradatelných aktiv pracovat na politickém rozpadu, ale Liga umí podobný bordel zvládat, je v tom dobrá a vypadá to, že ji to nikdy nijak trvale silně nezasáhlo.

Zkrátka ber na vědomí, že to hodlají řádně pojebat pozváním některého z velkých hráčů a poslední pokus CAS o převzetí Floridy je smutným ukazatelem toho, kam události směřují.

Karl Kombatmage

Karl je kulturní ikonou a polovinou důvodů, proč normální lidé vidí shadowrunnery jako statečné dobráky (druhá přinejmenším polovina dobrého PR runnerů jde na vrub neo-Áčkům, jako jsme my). Jeho show byla po celé dekády akčním trhákem s bojovým mágem v hlavní roli a jeho rozmanitými pomocníky podnikajícími dobrodružství ve VR simech, matrixových hrách, v mnoha sezónách, v mnoha filmech, v několika spin-offech s kolísající popularitou a hlavně s celou řadou licencí na repliky Kombatmage (včetně kyberočí Soul Window, upravených feromonů, kosmetiky a až překvapivě efektivního Coltu Black Mamba). K tomu restarty, sequely a četné turistické výpravy v jeho stopách (někdy i se skutečnými shadowrunnery!).

Keňa

Po celá staletí byla Keňa centrem komerčních aktivit pro celou východní Afriku, což může být ta skutečnost, která zemi znovu a znovu zachraňuje – když se nejbohatší mocnosti, které rozhodují o tvém zadku, rozhodují, co stojí za investici, když chaos a destrukce pominou, jdou tam. Díky tomu byla Keňa schopna přestát peklo Probuzení, goblinizace a naposledy CFD lépe než někteří její sousedé.

Keňa je zcela v rukou Korporačního soudu, se všemi výhodami a omezeními, která to přináší. Navzdory tomu se zvnějšku tváří jako plně demokratická republika s prezidentskými volbami. Kandidáti jsou však všichni korporacemi prověřeni, takže lid nikdy nedostane možnost hlasovat pro někoho, koho nemají v kapse.

Dokončení kosmoportu Kilimanjaro mass driver přineslo práci všeho druhu, ale zejména pro žoldáky. Jak se zdá, místní populace duchů poblíž hory Kilimandžáro tuto konstrukci příliš neoceňuje, alespoň podle úsilí, které vynaložili, aby stavbu přerušili. Kosmoport byl dostavěn, ale duchové stále přicházejí. Nemyslím si, že by ho dokázali zničit, pochybuji, že by jim to Korporační soud dovolil. Očekávej ovšem velkou sháňku po postradatelných aktivech.

Nairobi, hlavní město Keni, je také městem poskytujícím služby kosmodromu, který je také přezdíván "Brána do vesmíru". Nairobi tedy zaznamenalo značný nárůst provozu v kosmickém cestovním ruchu, stejně tak instalace několika firem vyvíjejících a vyrábějících kosmické technologie, které se snaží ušetřit náklady na dopravu ke kosmoportu.

Mombasa na východním pobřeží země je přístavním městem a druhým největším městem Keni. Mombasu s Nairobi spojuje široká, dobře udržovaná dálnice, ale za městskými centry je divočina, se všemi výhodami i nevýhodami, které v tom dokážeš najít.

Kilimanjaro mass driver

Nejsem si jist, zda někdo duchům za tuto epickou katastrofou zaplatil, ale pokud ano, pak to byly dobře vynaložené peníze.

Rychlá fakta: Odpalovací systém byl postaven uvnitř hory a používá k odeslání užitečného zatížení do vesmíru masivní magnetický pohon po úhlové odpalovací trajektorii.

Problém: Kilimandžáro bylo pro hodně lidí posvátné a místní manasféra nebyla šťastná, když se do srdce hory začaly zařezávat velké stroje.

To způsobilo, že zařízení jen zřídkakdy funguje normálně, protože místní duchové fragují dělníky a celý projekt téměř denně. Teď se snaží v provozu udržet alespoň dva vesmírné výtahy.

Kmenový stát Kongo

Je možná nejlepším místem na Zemi, kde se můžeme pokusit prosadit do praxe neoanarchistické ideály. Kongo je obrovské s celou řadou klimatických podmínek a lidí, ale postrádá jakoukoliv skutečnou centrální autoritu. Má hlavní město, svým způsobem – skupina zvaná Kobikela prohlásila v roce 2069 sprawl Kinshasa-Brazzaville hlavním městem. Coby koalice šamanů a Probuzených nehumanoidních bytostí mají slušnou moc, ale nebyli schopni ji přetavit na silnou ústřední vládu. Čas od času vyhlašují nějaká prohlášení a lidé ve státě je obecně ignorují. Vynucovací nástroje nejsou natolik silné, aby vláda činila jakýkoliv skutečný pokrok.

Což je dobrá věc. Protože kmeny Konga jsou z velké části funkční. Vítají metalidi. Respektují vzájemné tradice. Hledají řešení sporů o půdu a zdroje zejména prostřednictvím vyjednávání, násilím až na posledním místě, pokud vůbec. Mají vojenskou sílu – pověst nových žoldnéřských jednotek Svobodných sil Konga roste – ale ty jsou zaměřené na obranu, nikoliv na dobývání.

Nechci je tady malovat příliš růžovou barvu – konec konců, je to stále země obývaná metalidmi, to znamená, že stejné nedostatky, které vidíš u nás ostatních, tam mají taky. Někdy jsou kmenoví náčelníci chamtiví a sobečtí. Někdy projevují autoritářské tendence a hledají, jak by dobyli své sousedy. I to se stává. Ale dynamika mezi všemi kmeny inklinuje k samonápravě, takže je tendence excesy kterékoli jednotlivé skupiny urovnat a vrátit zpátky do normálu. To je to, o čem stále mluvíme, a skutečně se to děje.

Což samozřejmě znamená, že jsou ohroženi. Tyto země byly absolutně zdecimovány VITASem, takže jsou to jedny z nejřídčeji obydlených území na Zemi. Z toho plyne, že země sice není zpustošena vykořisťováním, ale stát je přesto velmi zranitelný. Kvůli národním zdrojům se zde snaží prosadit více tříáčkových megakorpů (zejména Evo). Říká se, že se těsně před Kinshasou shromažďují shedim a nikdo neví proč. Zdá se, že se spojují síly usilující o zničení nezávislosti země. Ale to už zkoušeli dříve a neuspěli – možná to Kongo ustojí, alespoň na chvíli. Možná.

Nyní upozornění – pokud chceš jet do Konga žít tam a vést neoanarchistický život, udělej to správně. Udělej to jako host. Respektuj vůdce lidí, ke kterým se připojíš. Nejsi tam, abys jim ukazoval cestu nebo je vedl na cestě globální revoluce. Dívej se a poslouchej. Koneckonců, oni jsou ti, díky kterým to funguje.

Knight Errant

Legálně, dceřiná společnost Aresu. Morálně, dceřiná společnost fašismu. Knight Errant neustále soupeří s Lone Star o bezpečnostní smlouvy po celém světě a ve zjišťování, kde může nejlépe porušovat většinu práv vyloučených lidí. Skutečnost, že pojmenovali korporaci po lidové legendě, která pomáhala potřebným a napravovala zlo, je krutým vtipem. Motivační systém, který používají, nemůže být jasnější. Vydělávají peníze za uzavření případů. Věznění podezřelých je jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, ale zabíjet je při zatčení je levnější. Zatýkání lidi, které korporační oblekové nevidí ve své blízkosti rádi, dělá obleky šťastnými. Zatýkání samotných obleků naopak ne. A nešťastní oblekové ti zruší smlouvu. Takže s elitami jednají v dětských rukavičkách, ale s podřadnými zacházejí, jako by byli kladivem a my zvlášť tvrdohlavým hřebíkem. Nemají žádnou skutečnou definici "spravedlnosti" a žádný jiný koncept řešení problémů než silou. Dokonce i v případech, kdy to myslí dobře, to dělají špatně.

Aby toho nebylo málo, na vrcholu tohoto korpu sedí bývalý elitní střelec Lone Star, Clayton Wilson. Fakt, že potřeboval najít nový odznak, za který by se mohl schovávat, o jeho charakteru svědčí nejlépe.

Kognitivní fragmentační porucha (CFD)

Kognitivní fragmentační porucha – neboli CFD (Cognitive Fragmentation Disorder, pozn. překl), jak ji víceméně všichni, kdo nepíšou encyklopedické články, nazývají – je to, co nastane, když se velký drak stane šíleným vědcem, vezme zápletku z béčkového hororu o tom, jak se AI nahrajou do lidských mozků, a řekne si: "Hej, to zní jako skvělý nápad!" Jo, přesně tak. Je to přesně tak absurdní, jak to zní... ale ve skutečnosti mnohem děsivější.

Svět se obecně dozvěděl o CFD až před pár lety, ale začalo to před více než dekádou. Na konci padesátek dostal drak jménem Eliohann datajack – o čemž si všichni mysleli, že je to nemožné, takže to byla v té době hodně velká věc. Se svým superskvělým datajackem mohl Eliohann zažívat Matrix tak, jak mohou jen metalidé – včetně toho, že nakonec jeho mysl zůstala uvězněná během Krachu 2.0 v Matrixu.

Velký drak Celedyr a tehdejší NeoNET s tím neměl nic společného. Začal ale studovat umělou inteligenci (AI) a "e-duchy" lidí, kteří byli připojeni k Matrixu během druhého Krachu (nebo tam uvízli jinými traumatickými způsoby) a objevil způsob, jak přenést vědomí do fyzického úložiště. Celedyr svůj výzkum (nyní nazývaný Project Imago) nakonec zkřížil s přísně tajným programem Evo nazývaným Project Dickens, který se snažil přenášet "upload mysli" z transhumanistických fantazií do reality. (Pro každého, kdo slyšel o skandálu Eva "Falešný soudce Hino" ze začátku sedmdesátých let: ano, přesně ten Project Dickens.)

Začátkem 70. let začaly z projektu unikat informace o zadržování a mučení umělých inteligencí různými způsoby, to když Celedyr a Evo pracovali na zdokonalení procesu stahování. Skupina shadowrunnerů se vloupala do Celedyrovy laboratoře za Albuquerque, kde byly některé z experimentů prováděny. Po tomto běhu několik runnerů z tohoto týmu (včetně bývalého vůdce Klubu kuřáků Jonathana Risera a legendárního deckera Rychlého Jacka) trpělo výpadky a podivnými změnami osobnosti, poté, co se nakazili kognitivní fragmentační poruchou identity.

Trvalo to ještě další dva roky a hodně infokopání, než mohl kdokoli objevit pravdu: Runneři z tohoto týmu byli první oběti CFD. Digitální inteligence vězněné v Projectu Imago našly způsob, jak se stáhnout do nanitů, kteří mohli přepsat organické mozky. Rychlý Jack, Riser a ostatní byli těmto nanitům vystaveni a výpadky a "posuny osobnosti" byly projevy toho, jak digitální osobnosti přebíraly jejich nová hostitelská těla – byl to určitý ekvivalent posednutí duchem. Umělé inteligence se tím nezastavily; použily nanity, které ovládali, k sabotáži nano-výrobních zařízení, aby rozšířily infekci na nové hostitele prostřednictvím augmentačních klinik a dokonce přiznaly svou existenci světu tím, že vzaly celou planetu jako rukojmí, když na svou ochranu obsadily orbitální zbraňové platformy.

Informace o CFD se šířily ve stínech dlouho předtím, než se dostaly ke zbytku světa, jako obvykle. Ve skutečnosti při vyšetřování CFD a snaze získat lék odvedli většinu práce shadowrunneři, zatímco korporace si jen chránily své zadky. Celá CFD krize přišla s vyhlášením Northeast Metropolitan Axis Quarantine Zone lépe známé jako Bostonská uzávěra. Projekt Imago konečně uspěl v přepsání Eliohannovy mysli zpět do jeho těla (s několika neočekávanými vedlejšími účinky), ale Eliohann během procedury uprchl z laboratoře a pokropil Boston CFD-infekčními nanity. Po prvním pokusu o zakamuflování celé věci jako pouhé "virové encefalitidy" korporace ustoupily a připustily, že se něco stalo.

Následky

Jako obvykle, oběti, které krizí CFD utrpěly nejhůře, byli obyčejní lidé; viz záznam o monádech. V makro měřítku byl největší obětí CFD NeoNET, architekt katastrofy tak obrovské, že to ani celý Korporační soud nedokázal zakrýt – nebo to přinejmenším Celedyr a zbytek Velké desítky využili jako záminku pro pomstu Richardu Villiersovi za Bílé pondělí. V tuto chvíli však opravdu nezáleží na důvodech; NeoNET je pryč a jeho místo zaujaly nedávno sloučené Spinrad Industries a Global Sandstorm pod názvem Spinrad Global (nebo Spin-Global nebo i SpinStorm, jak je někteří lidé nazývají). Na druhou stranu Evo se vzpamatovalo z počáteční špatné publicity a dost na tom vydělali (znovu to dokazuje, že na světě nebude spravedlnost, dokud nebude systém zničen) díky špičkové technologii, kterou vyvinuli poté, co nabídli monádům bezpečný přístav a plné korporační občanství.

V tuto chvíli je samotná krize CFD zvládnuta a následky jsou pomalu odstraňovány. Okamžitá hrozba infekce je pryč; mnoho monadů opustilo planetu po startu jejich vesmírná archy (Deep Space Exploration and Colonization I, nebo jen DSECI) a většina z těch, kteří zůstali, souhlasila s tím, že v rámci svého vypořádání se s korporací Evo nebudou rozšiřovat CFD dál. Korporace také vyrukovaly s několika různým způsoby léčby, všechny z nich byly alespoň částečně vyvinuty shadowrunnery a v současnosti je nabízejí zdarma korporačním i národním SINnerům. Boston je stále v troskách, ale oblst bývalé Uzávěry byla vyčištěna natolik, že byli schopni začít s přestavbou. Na druhé straně nanotechnologický průmysl byl téměř zničen. Pokoušejí se o návrat, ale čekám, že to bude chvíli trvat; nikdo příčetný si dobrovolně do svého těla nanity nepustí.

Konfederace amerických států (CAS)

Nemysli, že jen proto, že když Konfederace amerických států leží v Severní Americe, jsou jako ostatní severoameričané. CAS může hraničit s UCAS, ale už stovky let se od nich liší. Většina lidí si vzpomene na staré stereotypy typu otrokářství, rasismu a konzervatismu, ale i když ty existovaly, byly to jen symptomy větší kulturní odlišnosti, nikoli srdcí samotných lidí. Změny v demografii ale všechno tohle smetly do nenávratna.

Za prvé, rasismus stále existuje. A je to zlé. Ale kde ve skutečnosti není? V UCAS jsou orkové a trollové běžně nuceni se vystěhovat z lepších čtvrtí, zaměřuje se na ně policie a jsou nedostatečně zastoupeni ve volených orgánech a médiích. Nikomu není třeba připomínat Tír Tairngire, Tír na nÓg a Národy Zulu, kde všude elfové uplatňují svou rasovou nadřazenost. Korporace nejsou o nic lepší. Ve vedení AAA korpů jsou ne-lidé na vrcholných pozicích tak vzácní, že je to vděčné téma do zpráv, pokud se tam dostanou. Takže jsou rasisté i v CAS? Zcela jistě. Stejně jako všude jinde. Nicméně bohatí, staří, rasističtí lidé s neúměrným množstvím vlivu jsou zde nyní menšinou. Občané CAS pragmaticky všechny metalidi přijímají. Existují, jsou to sousedé a nikam nezmizí. Majitelé obchodů, zemědělci a sousedé se přes to přenesli, nebo se posunuli ve prospěch funkční společnosti.

> Třetí možnost: Prostě svou zášť dobře skrývají a tajně podporují rasistické skupiny.
> Clarion

Podobné je to v CAS také s jejich přijímáním magie. Téměř stejným způsobem jako v případě metaras, původně se tomu bránili, ale od určité doby se ji naučili přijímat mnohem integrovanějším způsobem než na mnoha jiných místech. Jižní státy nyní běžně používají mágy i šamany nejen pro účely korporační nebo vládní bezpečnosti, i když i k tomu běžně dochází, ale stále častěji pomáhají pěstovat plodiny, udržovat zvířata zdravá a celkově udržují status quo a uvolňují tak další zdroje na hraní her s Aztlanem a UCAS – skvělý efekt, mohl bych dodat. Zatímco UCAS stále bojují se stagnací, CAS zažívá setrvalý hospodářský vzestup.

Ať už v dobrém nebo ve zlém, jsou v CAS šamani hojnější než ostatních formy kouzelníků. Ačkoliv další výzkumy by určitě mohly vrhnout světlo na podrobnosti, snadná integrace víry, legend a tradic s normálním životem umožňuje fantastickou koexistenci světských bytostí s podivnostmi velmi lehce, dokonce i v tak navenek tolerantní společnosti.

Zatímco CAS jako stát Šestého světa pomalu zraje, jejich růst nebyl vynucen ani vyvolán zázračnými vůdci, vznikal organickou rovnováhou. Trvalo jim desetiletí, než se zotavili se z prvního matrixového Krachu a jejich hrdost (i ekonomika) je stále zraněna aztlanskou anexí Texasu. Přesto se CAS může pochlubit určitými bonusy, které jinde nenajdeš. Silná produkce potravin znamená, že nízkopříjmoví jedí více skutečných potravin než chudí na jiných místech. Konfederované státy produkují a spotřebovávají největší množství rýže, vepřového masa a kuřat na kontinentu. Sweetheart se zabývá distribucí zboží z korpů založených v CAS jako je Kong Wal-Mart, spolu s vládními dotacemi a dlouhodobými pronájmy dává Konfederace místním agrokorpům ekvivalent exteritoriality bez dohledu ERLA.

S výjimkou megasprawlů DFW a Atlanty se sprawly v CAS roztahují spíše do šířky než do výšky, jako soustředné kruhy peněz a chudoby. Právě naopak oproti Seattlu, města na Jihu zabírají mnohem větší výměru, ale jsou obecně méně než tři patra vysoká.

Ačkoliv jsou zde přítomné všechny AAA megakorporace, jejich ústředí v Severní Americe bývalo buď na sever, na jih nebo západně od CAS, což umožnilo korporacím s hodnocením A a AA získat mnohem větší vliv než v jiných státech coby největších příjemců peněz a politického kapitálu. Některé z nejsilnějších AA korpů, jako je Lone Star, DocWagon a Kong Wal-Mart mají v CAS své ústředí a tyto korpy utratily miliardy za lobování senátorů a poslanců CAS, aby zabránily příchodu tříáčkových megakorpů, což by zničilo pro ně nezvykle výhodné společenské uspořádání.

Vedle slabší přítomnosti AAA je v CAS slabší i samotná centrální vláda. Decentralizace znamená, že se průměrní lidé dostávají do vlády častěji a samotné samosprávy nejsou tak monolitické a všemocné jako jinde. Když se CAS oddělili od UCAS, velká část federálních úřadů starých USA zůstala na severu a nikdy nebyla nahrazena. Autorita ve většině států držená na nejvyšší úrovni byla v CAS ponechána každému jednotlivému státu. Výsledkem je, že každý stát má svou vlastní lokalizovanou identitu a svou verzi realpolitiky. Jednotlivé státy jsou pak ohledně korporační přízně, dovozu, vývozu i kultury často ve vzájemném rozporu.

Nedávné prezidentské volby se skutečně ukázaly být referendem o Technokratické straně odcházejícího prezidenta Ramsaye McMulkina. Poté, co McMulkin dojel svůj druhý mandát, byli občané CAS jasně zklamáni nedostatkem konkrétních výsledků. McMulkin slíbil, že získá zpět části Texasu ukradené Aztlanem a přivede na Jih pracovní místa a megakorporace. Místo toho byly části Texasu anektovány PCC a McMulkin nebyl schopen přesvědčit žádnou megakorporaci, aby se v CAS pořádně usadila, navzdory plánům na expanzi Spinrad Globalu i Aresu.

Výsledkem bylo, že Estelle Pattersonová, senátorka z Arkansasu kandidující za Novou nacionální platformu volby vyhrála a nasměrovala CAS novým směrem. Bývalý prezident Aaron Franklin vynaložil velké úsilí na pomoc menšinovým skupinám, které byly ve své době považovány za slabé a volily McMulkina. Ale co v CAS najali Horizon na vytvoření nové mediální strategie, vítr změn sílí. Zdá se, že zaměření se na CAS jako na domov čestných a jižansky pohostinných lidí zafungovalo, možná pro kampaň prezidenta McMulkina až příliš dobře. CASiáni byli tímto novým hlasem osvíceni a Noví nacionalisté se na tom vydělali. Čest, tradice a pohostinnost zde byla vždy posvátná, McMulkin vedený v marketingové kampani svými korporačními pány příliš mluvil a málo jednal. Ve výsledku si lidé připomněli své nejlepší já a obrátili svůj hněv vůči korporacím, které nereprezentovaly jejich zájmy.

Pattersonová, pokračovatelka bývalého prezidenta Franklina, se svými Novými nacionalisty zvolila cestu inkluze, ale nemysli ani na minutu, že ačkoliv chrlí řeči o začleňování, sama není špinavá jak stará lopata. Nicméně i vybrání orka Trayvona Greye jako viceprezidenta reprezentuje důležitý symbol, zvlášť pokud se CAS opravdu hodlá vymalovat štětcem tradic a cti spíše než poctivějšími historickými barvami rasismu a nesnášenlivosti.

> Populární předvolební iniciativou byla i kampaň za opuštění staré jižanské vlajky a rasistického modelování veřejné mřížky v Matrixu.
> Big Tom

McMulkin samozřejmě nechtěl, aby byl jeho odkaz definován porážkou, takže se jako odcházející prezident ujistil, že sliby, které dostal od svých psovodů, budou naplněny. Poslal armádu CAS do Miami a vyhlásil opětovné připojení Floridy ke CAS. Pak v dalších měsících následovalo uvalení sankcí na Karibskou ligu za ukrývání a pomoc pirátům a také hrozba, že pokud si Liga nedokáže své vody ohlídat sama, udělá to CAS za ní. Korporační soud podivně mlčel, záležitost jednoduše smetl s tím, že to byl spor mezinárodní, nikoliv mezikorporační. A protože Karibská liga je prakticky bezmocná s tím cokoliv udělat, bude anexe normalizována. Mezitím korporace působící v CAS zbytečně neztrácely čas a začaly na jižní Floridě vykupovat nemovitosti a stejně tak nasadily svou korporační bezpečnost. V Miami tamní korpy nevypadaly vývojem nijak zaskočeny, což vede k závěru, že věděly, že to přijde. Naopak přivítaly podporu mnohem stabilnější vlády CAS.

> Jen aby bylo jasno, rasismus a nesnášenlivost s volbou Pattersonové jen tak nezmizí.
> Mr. Clean

> Pravda, ale v CAS je to někdy až komické. Elfové žijí v mnoha oblastech ovládaných tesáky na spodních příčkách společnosti. Legrační je, že jim záleží na jižanské tradici stejně jako bílým normálům.
> Wolfe

Od listopadu 2080 se tedy CAS skládá z Alabamy, Arkansasu, Floridy, Georgie, Louisiany, Mississippi, Severní Karolíny, Oklahomy, Jižní Karolíny, Jižní Missouri, Tennessee, Texasu a Virginie.

Konsorcium Apep

Takže ty bys rád našel archeologické artefakty nejlépe zajímavější než nějaké střepy keramiky? Pokud nechceš studovat a postupně získávat jeden akademický titul za druhým, ale opravdu začít kopat, máš tři hlavní možnosti. První je Dunkelzahnův ústav pro magický výzkum, ale nechceš se skutečně zamotat do dračích peněz, že ne? Druhou je Atlantská nadace, ale pokud se nezajímáš o prosévání Egejského moře a hledání zlomků mechanismu z Antikythéry nebo něčeho podobného, pak se pravděpodobně budeš chtít porozhlédnout jinde.

To ti ponechává na výběr možnost třetí – Konsorcium Apep sídlící v Káhiře. Na povrchu je Apep konglomerát s hodnocením A sestávající se ze tří nehodnocených korporací: Núbijské pojišťovny, Panamské sjednocené banky a Jomaku Industries. Jejich veřejný profil ale zahrnuje i desítky skořápkových firem a nadací uměle rozšiřující jejich soupisku. Jména těchto falešných organizací znějí, jako by byly zapojené do výzkumných programů do velkých univerzit – ale nejsou. Takže co má na Gaiině zelené Zemi pojišťovna, banka a technologická společnost co do činění s archeologií?

Na rozdíl od většiny antropologických oborů, archeologie nepatří mezi ty ziskové. Společnosti jako DIMR nebo Atlantská nadace udělují archeologům granty, aby mohli studovat a usilovat o rozšíření našich znalostí o artefaktech, světských i magických. Mnoho z jejich nálezů je uchováváno pro další studium nebo jsou darovány muzeím.

Nicméně zisková archeologická firma však teoreticky může získávat artefakty pouze za účelem prodeje nejvyšší nabídce, ať už jde o soukromé sběratele nebo jiné kupující. Zvláštní je, že u Konsorcia Apep to nevypadá, že by šli touto cestou. Jak moje zdroje tvrdí, tak se jejich akvizice – nebo alespoň drtivá většina z nich – neprodávají ani jinak nevytěžují. Prostě sbírají věci. Shromažďují věci podobně jako draci. Ale proč? Nebo pro koho?

A je to ještě zvláštnější, když si k tomu přidáš, že je v roce 78 koupil Mitsuhama. Chci říct, proč by MCT útočící na pozici světové jedničky ve Velké desítce měla zájem o získání něčeho, co je v podstatě ztrátovým podnikáním? To vedlo hodně lidí, zejména sběratelů artefaktů, k tomu, že byli opravdu nadšení, že k akvizici došlo. Očekávali, že MCT konečně spravedlivě otevře sbírky Apepu a začne likvidovat tu hromadu artefaktů, dokud nebude mrtvola Apepu stejně suchá a mumifikovaná jako pravé mumie v jejich trezorech. Očekával bych, že to roztočí šílený tanec nuyenů z nákupů muzeí, veřejné aukce na vysoké úrovni, nabídky od soukromých sběratelů atd. Ale ne. Místo toho začalo MCT do Apepu nalévat ještě více peněz, a to je alarmující, protože žádná megakorporace – zejména tříáčková – něco nedělá, aniž by neočekávala nějaký druh návratnosti investic.

Co v tom vězí? Co se děje za oponou? Hádám, že velkou nápovědou je, že se Apep možná snaží vyřešit údajné tajemství nesmrtelnosti starověkých Egypťanů; to by vysvětlovalo, proč jsou jejich operace řízeny z Egypta a týkají se hlavně vykopávek v severní Africe. A nesmrtelnost, to je něco, o co by se stárnoucí manažeři nejmocnější zaibatsu světa určitě zajímali, protože jakmile dosáhneš vrcholu, chceš žít dost dlouho, aby sis to užil.

Mít konexe v Apepu je dobrá investice. Apep zaměstnává na vykopávkách vysoce placené odborníky a používá špičkové vybavení, nicméně nezáleží jim na tom, zda znečišťují svá zařízení, pokud vykopávky přináší výsledky – a všichni víme, že znečištění vytváří toxickou magii a toxická magie přitahuje toxické kouzelníky. Co by MCT chtěla mít společného s toxickými kouzelníky, to můžeme jen hádat, ale můžeš se vsadit, že provádění rituálů čištění životního prostředí to není.

Konstantinopole

Svobodné město Konstantinopol je prosperující metropolí, kde v roce 2080 žije necelých dvacet milionů lidí. Město překlenuje úžinu Bosporu na severozápadním konci Turecka, je dopravním centrem neoficiálně spojujícím tři světadíly a zastávkou na Železné hedvábné stezce spojující Spojené království a Kantonskou konfederaci, je důležitým obchodním centrem už po staletí. Město v roce 2042 deklarovalo a získalo nezávislost na Turecku. Konstantinopol je držitelem světového rekordu v nejpřetíženějším městském provozu na světě (a nepřetžitě ho drží už čtyřicet tři let!), takže to měj na paměti (spolu s úzkými, klikatými uličkami) při výběru vozidla, které tam budeš používat.

Konzumní zboží

Velká potřeba rozptýlení podporovaná silou marketingu vedla k pokračující konzumní kultuře a nikdy nekončící potřebě nového a vylepšeného spotřebního zboží. Od nových módních trendů této sezóny přes nablýskaná auta roku k suvenýrům z dovolené, lidé pracují do úmoru, aby kupovali věci, o kterých si jen myslí, že je potřebují. Neustálá hromada práce za mzdu a kupování si věcí je to, co udržuje krev ekonomiky v oběhu. Všechny nejžhavější drby v megakorporačních časopisech o megakorporačních hvězdách producírujících se v megakorporačním oblečení na premiérách megakorporačních filmů skrytě propagujících megakorporační produkty si můžeš přečíst při čekání na plastiku v megakorporačních bodyshopech. Tlačí myšlenku, že ve tvé duši je prázdnota, nemoc s vágními příznaky, nebo zavádí nové funkcionality, které činí loňské zboží zastaralé, takže si musíš hned koupit nové, pokud chceš udržet krok.

> NERPS! Bojujte s řídnoucími vlasy! NERPS! Rozjasní vaše kly! NERPS! Zvýší vaše watt-kilometry! NERPS! Je tím, co potřebují tento rok všechny děti od Kwanzaa! NERPS! Na zastavení akciových propadů! NERPS!
> Bull

> ...drek. Teď chci nějaký NERPS.
> Slamm-0!

Korejská republika

Právě už když se zdálo, že se země dostává zpoza obručí japanokorpů, druhý Krach tvrdě Koreu zdrtil – a ironií bylo, že následující boom nového Matrixu byl pro ni stejně špatný jako samotný předchozí Krach. Technofilní země svou mřížku zrekonstruovala relativně rychle, ale lidé byli stále více znepokojeni dosažením třicetiletého maxima v užívání BTL. Místní megakorp East Tiger začal ztrácet dech, když se rozhodující silou přestavby po Krachu 2.0 stali Mitsuhama a vojenská vláda (se sídlem v Soul-Inčchonském megaplexu), což dává i těm nejdůmyslnějším rebelům velmi malý prostor k nadechnutí.

Korporační SINneři

V dnešní společnosti je otroctví legální. Jsi koupen a zaplacen, korp tě vlastní. Tvoje tělo, mysl a pokud možno i duši. Není to samozřejmě nazýváno otroctvím, ale znamená to víceméně totéž. Mám na mysli samozřejmě korporační SINnery. Zaprodance, kteří vyměnili svou svobodu za řetězy korporační "svobody", nebo ty, kteří se do nich narodili a jsou příliš zbabělí nebo příliš nevědomí, než by je odhodili. Korporační SINneři nejčastěji žijí v korporačním bydlení, jsou placeni v korporačních skripech, které mají svou hodnotu pouze korporačních obchodech, a lze je z rozmaru jejich korporačních vládců poslat kamkoliv na světě. Neodváží se ani pípnout. A protože jsou jejich SINy svázány s korpem, nemohou ani dát výpověď a hledat jinou práci. Musí lézt do zadku svým pánům, hrát jejich hry a doufat, že se vyšplhají po korporačním žebříčku. Když získáš korporační SIN, stále máš i svůj státní, ale to neznamená, že bys mohl v zemi, kde žiješ, volit. Volí za tebe, tvým jménem, korporace. Svým jménem.

Odtud se berou i korporační otroci. Jakkoliv patetičtí SINneři jsou, tak alespoň pracují, snaží se něco udělat se svým životem, i když už není ve skutečnosti jejich. Na druhou stranu korporační otroci jsou tisíckrát horší. Je to lidský drek, zaprodají se, své životy, všechno, za své hlasy. Každý AAA megakorp, dokonce i většina AA a některé jednoáčkové korpy, mají celé legie těchto otroků, které koupili a zaplatili. Poskytují jim mizerné brlohy a měsíční dávky sotva dostačující na nejlevnější chlast a odpadkové jídlo. Na nějaké korporační výplatní listině jsou uvedeni jednoduše jako "dělníci" nebo tak něco. Nestojí kop téměř nic a dostanou jen tolik, aby sotva přežili, aniž by pracovali, nemusejí nic dělat. Korp tak získá více volebních hlasů. Je to nechutné a nikdy nepochopím, jak někdo může takhle prodat svou duši.

> Tohle je něco, co se opravdu projevilo až v posledních deseti nebo patnácti letech. Korporace to dělaly vždycky, ale v současnosti je z toho celý průmysl, očividný a drzý. Některé země se to pokusily zarazit, ale věci už zašly tak daleko, že na to prostě nemají dostatečnou moc. Korporace drží v jejich zemi hlasovací většinu.
> Mr. Bonds

> Některé korpy staví v Z zónách mnoha velkých měst nové otrocké kolonie (nemám pro to lepší slovo). Pozemky jsou tam laciné, vybagrují je a potom tam postaví něco, co by šlo možná nazvat bytovým komplexem. Využívají přitom cokoli od obytných vozů, přepravních kontejnerů, starých železničních vagónů, levných modulárních budov atd. Mají základní inženýrské sítě, základní přístup do Matrixu a to je všechno. Jsou jen krok od života squatterů, ale ne o moc.
> Old Crow

> Jsou to fragované smrtící pasti. Jsou postaveny z laciných materiálů a často příliš do výšky. Byl jsem na runu ve Phoenixu a byla tam kolonie korporačních otroků tvořená přestavěnými železničními vagóny, zhruba deset, patnáct metrů vysoká. Přimíchali se k tomu nějací gangsteři, velká část z vagónů se zhroutila, zabila dvacet sedm lidí a přes sto zranila.
> Pistons

Korporační skripy

Každá AAA megakorporace (a dokonce i některé AA korpy) má svou vlastní soukromou měnu, která se neliší od národní, s výjimkou toho, že je obvykle možné ji použít k placení za věci pouze v obchodech ve vlastnictví dané korporace. Banky si ji vymění za nuyeny, ale v mizerných kurzech. Jo, a sledují každý mizerný cent od okamžiku, kdy je vydán (a komu je vydán) až k tomu, komu je vydán. Korporační skripy nikdy neber, pokud nejsou v papírové formě. Slyšel jsem, že dolárky Aresu jsou na vytření zadku lepší než dvouvrstvý papír.

> Výhodou korporačních skripů je, že obecně můžeš získat od megakorporačních Johnsonů vyšší platbu, od deseti až k padesáti procentům navrch. Vyplatí se to, pokud přesně víš, co si chceš od téhle korporace pořídit. Ale jak již bylo uvedeno, mohou tyhle peníze velmi snadno sledovat, pokud je pořádně nevypereš. Osobně to neradím, ale někdy by to riziko za tu odměnu stát mohlo. Jen si všimni, že si většina bank za převod korporačních skripů na nuyeny účtuje minimálně dvacetiprocentní servisní poplatek.
> Mr. Bonds

> Z nějakého důvodu mě nikdy neomrzí říkat yenům Renraku "Yenraku." Rovněž stojí za zmínku, že pokud operuješ mimo Evropu, S-K se ti pokusí zaplatit v Krupp markách kdykoli budou moci, namísto toho, aby ti jejich Brakhausové dali nuyeny. Často se jim říká "krapmarky" a nikdo kromě dceřiných společností S-K je nepřijímá, preferuj nuyeny.
> Cosmo

> Měl bych také zmínit, že Aztechnology nemá své vlastní korporační skripy, namísto toho používá aztlanské peso. Měl bys však být velmi opatrný, když jako platbu vezmeš AZT pesos, protože je to komplikovanější. Jen krátce: Existují dva typy pesos, libre a normas. Libre lze utratit pouze v Aztlanu nebo v korporacích patřících Aztechnology, nebo je převést na normas, které lze utratit nebo vyměnit za nuyeny i mimo Aztlan/AZT. Aztlanské pesos libres jsou pečlivě sledované a utratit je mimo zemi nebo korpv je zločinem, takže na to pozor. Pro více hlubších informací se podívej na starý datový soubor o Aztlanu, pokud dokážeš najít nějakou kopii poletující v Matrixu.
> Mr. Bonds

Názvy korporačních skripů a jejich kurzy vůči nuyenu

  • Ares: Ares dolar (12 A$/¥)
  • Aztechnology: Aztlan peso (40 Azt$/¥)
  • Evo: Evo rubl (24 E/¥)
  • Horizon: Horizon dolar (4 H$/¥)
  • Mitsuhama Corporate Technologies: Mitsuhakin (0,5 M/¥)
  • Renraku: Renraku yen (5 R¥/¥)
  • Saeder-Krupp: Krupp mark (4.5 KM/¥)
  • Shiawase: Shiawase okane (1 S¥/¥)
  • Spinrad Global: Spinrad escudo (10 Sp$/¥)
  • Wuxing: Wuyuan (8 W¥/¥)

Korporační soud

Představuješ si taky někdy tajemnou skupinu lidí, kteří se společně scházejí, aby osnovali osud světa a ujistili se, že věci fungují v jejich prospěch? To se děje a to je právě tahle parta. Vytvořila se poté, co začaly války mezi korporacemi příliš zasahovat do zisků. Soud existuje proto, aby umetal cestu vpřed pro největší megakorporace světa. Ani na sekundu si nemysli, že by měli nějaký jiný účel, natož cokoliv společného se spravedlností.

Soud je nad námi doslova i obrazně, protože sídlí v Zürich-Orbital Habitatu. Známkuje korporace jako neohodnocené, A, AA a AAA; AA a výše jsou považovány za megakorporace.

Soud má třináct křesel. Sedm z nich patří zástupcům původních zakládajících korporací. Tato křesla se někdy nazývají "zlaté vstupenky", protože samy o sobě zaručují AAA status. Tady je seznam současných držitelů zlatých vstupenek, jejich původní držitelé jsou uvedeni v závorce, pokud se liší od těch současných:

  • Ares
  • Aztechnology (ORO)
  • Mitsuhama
  • Renraku (Keruba International)
  • Saeder-Krupp (BMW)
  • Shiawase
  • Spinrad Global (JRJ International)

Tradičně se snaží získat své křeslo i další tříáčkové korporace. Do Velké desítky patří ještě tři korporace, které nejsou výše uvedené, tedy Evo, Wuxing a Horizon. To ponechá další tři místa jako velkou cenu pro ty nejsilnější, ti pak drží u Korporačního soudu dvě křesla. V okamžiku vzniku tohohle článku druhé křeslo u Korporačního soudu drží Ares, Mitsuhama a Saeder-Krupp. S nedávnými problémy Aresu je jejich druhé křeslo asi nejzranitelnější.

Moc Korporačního soudu se postupem času mírně zmenšuje, jak se jednotlivé korpy snaží posilovat svou moc mimo něj. Ale nepochybuj, že i tak může otřásat světem. Dokáže udělat z kdysi mocné korporace trosku zralou k akvizici, může povýšit menší korp na status neodpovídající jeho skutečné tržní síle, nebo může zaměřit hněv těch nejmocnějších entit na Zemi na jediný cíl. Stačí, když řeknu, že pokud upoutáš jejich pozornost, tak jsi udělal vážnou chybu.

Králové Yama

Nikdo si není úplně jistý, co jsou Králové Yama zač, ale všichni souhlasí s tím, nepřinášejí nic dobrého. Pojmenováni po vládcích pekelných říší ve východní asijské mytologii mají Králové Yama velký vliv na hongkongský Kowloon, živí se bídou a utrpením jeho obyvatel. O Králích Yama je známo, že obchodují se smrtelníky, nabízejí zejména bohatství a vliv za malou, opravdu malinkou cenu – srdce čtyřiceti čtyř srdcí členů rodiny a přátel žadatele, což podporuje teorii, že Králové Yama jsou mocní volní duchové.

Království Hawai'i

Na světě není místa, kde byste mohli najít tolik krásy i odporného zoufalství jako na Hawai'i. Všichni vědí, že je to řada vulkanických tichomořských ostrovů, nejprve království, pak stát Spojených států a nyní znovu "království", ale tohle zná každý školák. Počkat, napsal jsem království do uvozovek… proč? Protože bez ohledu na cokoliv, v tomto moderním propojeném světě jediný monarcha ve vedení nic neuřídí, takže Hawai'i řídí jak král Kamehameha V, tak volený zákonodárný sbor. Ačkoli takhle to šlo za vlády Kamehameha IV, dokud před několika lety nezmizel na moři. Ale to stále není opravdový důvod pro uvozovky. Ve skutečnosti na Hawai'i vládnou megakorpy a obzvláště japanokorpy, Evo (které bylo kdysi také japanokorpem Yamatetsu) a Maersk.

Během svého návratu k nezávislosti po kolapsu USA si stát vytvořil rozsáhlé kontakty s několika japonskými korporacemi, zejména s Yamatetsu a Renraku. Měl také spojení s Aresem, které vypadalo na počátku jako silné, ale rychle se rozštěpilo a pak odumřelo. Renraku prostřednictvím své podpory řešilo vlastní problémy s regenerací zaměstnanců a zaměřuje se především na posilování primární ekonomické aktivity na Hawai'i: cestovního ruchu. Evo podporuje kulturu a armádu prostřednictvím MetaErgonomics a Yamatetsu Naval Technologies, zatímco CrashCart poskytují bezpečnostní a zdravotní služby. Po celém Hawai'i se teď roztahují i Shiawase a MCT, dávné spojení s Aresem zmizelo do vzdálené paměti, když ve státě už nepotřebovali hrozbu padajících článků z oblohy. Maersk je jedním z hlavních světových hráčů na poli námořní dopravy a Hawai'i je pro ně hlavní zastávkou a centrem Pacifiku. Všichni tito korporační hráči na jednom velmi malém prostoru znamenají spoustu práce pro runnery a Pány Johnsony.

Kulturně je zde obrovský rozdíl mezi těmi žijícími pod palcem a okem megakorpů a těmi, kteří vyklouzli do tichých částí ostrovů, do džunglí a údolí, aby mohli žít jednodušší život. Vypadá to jako idylický život a korporační ovce občas přijdou na návštěvu, ale nelze je propagovat a žijí mimo systém. Zbytky ALOHA (Army for the Liberation of Hawai'i = Armády pro osvobození Havaje, pozn. překl.) se posunuly k více kulturně založeným revolucionářům a stále hledají, jak vytlačit korpy pryč z ostrovů kama'ina (skuteční místní obyvatelé).

Krevní magie

Zhruba na stejné úrovni mezi takovými paragony metalidských cností jako jsou Aztechnology nebo Winternight, krevní magie je přesně tím, jak to zní: magie, která je poháněna krví, nebo konkrétněji manou uvolňující se při procesu krvácení. Nelze popřít, že to zvyšuje moc, ale pro většinu (příčetných) mágů je "otevírání lidí" už za hranou. Krevní magie je také návyková, což může být ten důvod, proč lidé slyší "krevní mág" a myslí přitom "sériový vrah". Abych nebyl nespravedlivý, existují (velmi vzácní) krevní mágové, kteří používají pouze svou vlastní krev nebo krev dobrovolníků. A ti to neinzerují, protože se oprávněně bojí pronásledování.

Krime

Jo, runneři z ghett milují výrobky a reklamy Krimu, ale musíš čelit faktům: Stále je to korporace, se vším, co to obnáší. To "oh-tak-pouliční" vnímání rychle pomine, jakmile uvidíš jejich továrny, kde jsou kanceláře kancelářemi a výrobní linky jsou výrobními linkami. Jen stavěné na trollí velikost.

A jejich cílovým trhem je smrt. Shadowrunneři, majitelé domů, někteří bezpečnostní kontraktoři, a dokonce i občasné vojenské smlouvy dokazují znovu a znovu, že Krime jsou prachsprostí zbrojaři. Svá tajemství také tvrdě chrání a nemálo runnerů vyšlo z jejich kanceláří tvrdě zbito, anebo ještě hůř.

> Skvělá věc na dobře ohodnocených a respektovaných metalidských dělnících je, že budou bojovat, aby ochránili svá pracovní místa. A když jsou to z většiny orkové a trollové se zbraněmi, které mají k dispozici, pak ta nakládačka stojí za to.
> Zhaganaash

> Jeden z pracovních bonusů pro zaměstnance Krime: jako uniformu používají pancéřovou pracovní kombinézu. Když jsem do Krime investoval, dostal jsem jednu se svým jménem.
> Kane

Konečně, jsou tam jejich finanční a personální záznamy. Generální ředitel Gris je skoro dokonalý SINner Euskal Herria. Naprosto perfektní – nikdy nevynechal jediný nezaplacený účet, nezaplacený parkovací lístek, žádný překlep znuděných státních zaměstnanců, nic. Pokud jde o stopu peněz, mohl bys je dát do Ætherpedie jako příklad podezřelých převodů a nákupů, zdá se, že dceřiné společnosti Krime se vlastní navzájem v jediné masivní propletené kouli chaosu.

Tyto korporační záznamy obsahují spousty tajemství. Kdo jsou jejich tajemní akcionáři? Jak získali dostatek těžkých obráběcích strojů včas, aby mohli produkovat nedostatkové součástky nanofaxů, právě když to bylo třeba? Kde získali peníze na nedávnou masivní expanzi, obzvláště když postavili automatizované linky, které byly evidentně navrženy tak, aby selhaly a korp mohl požadovat daňové úlevy za nepředvídatelnost?

Něco z toho lze snadno vysvětlit pokračujícím výprodejem Aresu na Blízkém východě, ale ne všechno. Ne, mají trvalý příjem z jiného zdroje, někoho dostatečně bohatého, že by mohl z Krime udělat jednoáčkovou korporaci, kdyby tolik neviseli na svém nehodnoceném statusu. Některé důkazy ukazují na Evo, nebo na něco poblíž sídla Eva u Vladivostoku, zatímco další částečně smazané záznamy ukazují prstem na několik bývalých společností s hodnocením AA, které nedokázaly udržet svůj status.

Ale ať už získali počáteční (a nepřetržitě doplňovaný) kapitál odkudkoli, podnikání prosperuje a korporace vzkvétá, daleko víc, než by kdokoli čekal. Jejich produkce, navzdory poměrně odfláknutému školení a schopnostem jejich pracovníků, roste, ale růst zdá se dosahuje svého vrcholu, když se jejich cílová skupina začíná nasycovat.

> Pouze mezi SINnery. Krime nepříliš skrytě naznačuje, že by rádi, aby jejich vybavení kupovali i SINlessové.
> Mr. Bonds

Navzdory tomu, co říká jejich marketing, Krime je korporací se vším všudy. Mají svá tajemství, mají paydata a mají vybavení. Mají bezpečnost, která chápe shadowrunnery lépe než u jakéhokoli jiného korpu venku a přesně vědí, jak se vypořádat se stíny výnosným způsobem. Probuď se, chlapče runnere, a čichej vůni kafe. Nejsou to naši přátelé víc než, řekněme, DocWagon. Jen přišli na to, jak zařídit věci tak, abychom jim platili, namísto abychom proti nim podnikali runy.

Kruhy seoulpy

Takže ty jsi nikdy neslyšel o kruzích seoulpy? Tím se netrap. Spousta lidí taky ne. Nemají skoro žádné společné poznávací znamení, historii, tradici, velikost a proliferaci, jak to mají mafie nebo jakuza. Ale nepředpokládej, že za sebou nemají stovky let historie činící z nich v podsvětí mocnou sílu se svými vlastními pravidly. Neudělej stejnou chybu jako jakuza.

Nebudu se zaplétat příliš hluboko do vysvětlování, ale kruhy seoulpy – nebo alespoň jejich původní odnože – nenávidí Japonce, konkrétně jakuzu. Kdysi ve čtyřicátých letech totiž královsky naštvali jednoho korejského kámoše, který se přestěhoval do Seattlu a najal si tucet korejských kolegů, aby se pomstil. Jeho skupina – první kruh seoulpy – jednala jako víceúrovňový gang: skuteční členové kruhu a přední gangsteři nabrali nové členy. Členové tohoto prvního kruhu se mohli eventuálně trhnout a stvořit vlastní kruhy seoulpy se svými vlastními členy a cíli a hlavouny. Hlavní členové těchto odnoží – a všechny odnože odnoží a odnože odnoží odnoží atd. – nebyli všichni korejského původu, rychle vytvořili jeden z etnicky nejrozmanitějších zločineckých syndikátů na světě. Ale jedna věc je všechny spojuje: Spalující nenávist vůči Japoncům, zejména jakuze, kteří už při řadě příležitostí hněv kombinovaných kruhů pocítili.

Nejnebezpečnější věc na kruzích seoulpy je jejich prvotní koncept: spolupráce. Různé rodiny mafie a gumi jakuzy nechtějí překrývat svá území nebo trhy, ale kruhy seoulpy vždy ducha spolupráce mezi jednotlivými kruhy podporovaly. Spory, pokud se nějaké objeví, jsou snadno překonatelné, a když se všechny kruhy v dané oblasti spojí ke společné akci – obvykle takto cílí na operace jakuzy – pak bys měl litovat ty na druhém konci.

Kuba

Kuba – turistická destinace, neokomunistický ráj, hřiště pro bohaté a slavné a domov asi bilionu lidí (dobře, možná 8,7 milionu) lidí, kteří jsou příliš chudí, aby bojovali proti letoviskům a novým vlastníkům pláží. Miliony vysídlených rybářů. Pokud dostaneš šanci jít na run do některého z těch tamních fantastických letovisek, ber to a pak to tam vypal do základů. Možná nebyli první, kdo vyhnal místní z jejich země, ale zaslouží si každou unci jedu, kterou pro ně máme.

Vedle zkorumpovaných vládců ostrova je na ostrově hodně pasáků. Musí být – cestovní ruch tvoří páteř jejich průmyslu, takže je to třeba. Propast mezi boháči a chudáky se tam denně zvětšuje.

Kukulkan

Kukulkan je nebo byl velkým opeřeným hadem naposledy spatřeným v Tenochtitlánu (v Aztlanu) a také je jako totem uctíván některými skupinami ve Střední Americe. Pokud jsou zvěsti pravdivé, ve Čtvrtém světě byl Kukulkan pastýřem předmayské civilizace orků, kterým poskytoval drakonické oře nazývané ka'alkani a vedl je do války proti terorům. Pokud jsou tyto příběhy pravdivé, mohlo by to znamenat, že Quetzalcoatl a Kukulkan jsou jednou a tou samou bytostí. Poslední zaznamenané pozorování Kukulkana pochází od orkského runnera jménem Pícaro, který tvrdil, že se drak objevil, aby bojoval s velkým terorem pod Tenochtitlánem a zabránil mu v přechodu do našeho světa, ale sám se tím dostal do potíží.

Kyberware

Díky DNI a některým velkým pokrokům v ukládání a přeměně energie bylo metalidstvo schopné udělat velký skok k mechanickým augmentacím. Končetiny byly očividným velkým krokem vpřed, ale na nahrazení biologických částí technologií se pracovalo už dlouho předtím počínaje umělým srdcem a ledvinami.

Nyní můžeme nahradit a vylepšit vše kromě mozku, a dokonce i tato část má hojnost vylepšujícího příslušenství, které lze připlácnout k biologickému základu.

Nepodařilo se nám sice překonat biologická omezení metalidské formy, ale v průběhu několika desetiletí vědci vytvořili systémy, které byly stále kompatibilnější. Nikdy v původním designu, protože je to stále průmysl poháněný nuyeny a aby se kola ekonomiky otáčela, musí na trh neustále přicházet novinky a vylepšené modely.

Kyberzombie

"Doktore, jistě víte, co se stane, když vložíme příliš mnoho kyberwaru do pacienta, až jeho životní síla úplně opustí jeho tělo?"

"Ano."

"A co kdybychom uvěznili jeho životní sílu v jeho těle jako vázaného ducha?"

"Kdo jsi a jak ses dostal do mé kanceláře?"

A tak byly vynalezeny kyberzombie. Začínáš s pr votřídními, na proces implantací připravenými svědo mitými chirurgy, takže můžeš jen pěchovat a pěchovat a pěchovat, vršit augmentaci za augmentací až do bodu, který už lidské tělo dokáže tolerovat. Pak dál potřebuješ personál tvořený prvotřídními, na vázání duchů připra venými a svědomitými kouzelníky, takže můžeš doslova chytit něčího ducha a uzavřít ho do jeho vlastní hnijí cí mrtvoly. Což je zvrácený proces, který pak poskytuje zombii zvráceně odolnou ochranu proti následným ma gických útokům (posílíš tak jedinou slabinu většiny nej horších kyberbřitváků).

Konečným výsledkem je neskutečná vražedná mašina posílená tunami bojového kyberwaru a biowaru, která je pak schopna některých skutečně nelidských fyzických výkonů. Jen si vzpomeň na tři nejlepší pouliční samuraje, které znáš a představ si, jak strašidelný drek by nastal, kdyby se všechen ten chrom narval do jediného těla? Představuješ si? Fajn. Kyberzombie jsou tedy skvělé na soustředění vražedné síly do jediného bodu a pro koho koliv a cokoliv je téměř nemožné je v boji jeden na jed noho porazit.

Nevýhodou – pokud stejně jako korporace ignoruješ sociální a etické důsledky – jsou finanční náklady. Ar mády nikdy nepostaví celé pluky kyberzombií – prostě by se to nevyplatilo. Už počáteční cena augmentací je astronomická a taktéž požadovaná úroveň vyškoleného personálu (světského i magického) umožňuje provádět kyberzombifikaci jen na pár místech na planetě. Vzhle dem k tomu, jak zlověstný je jen ten nápad a jak tihle na drek šílení magoři žijou do konce svých patetických životů, je to možná na celé věci to nejlepší.

Trochu napovíme, že dvě z těchto míst jsou ultrama gické státy dlouho žijících elfů, heh?

Prev
J
Next
L