M
Madagaskar
Kdo fragovaně ví?! Nemají žádnou vládu, pouze různé pirátské bandy. Obrovský (575 000 čtverečních kilometrů) vnitřek ostrova je ze vzduchu neproniknutelný a žádná procházka to není ani pěšky, bezdůvodně tam jít je spíše bizarním způsobem, jak se nechat zabít. Pověsti uvádějí dinosaury, dračí doupata, tajné základny a starověká města skrytá v džungli, ale už celé dekády nemáme nic konkrétního. VITAS je stále postrachem kvůli tomu, jak drsně ostrov poškodil, snížil sečtenou populaci dvaceti dvou milionů lidí na zhruba dva miliony a rychlý růst a přesouvání džungle jej zahalilo tajemstvím, které se nechce nechat odhalit. O důvod více se tam podívat, ne?
Maersk
Věřil bys, že Maersk je tu už téměř dvě stě let? To je pravda – společnost byla založena v Dánsku v roce 1904. Dnes je to jedna z větších AA megakorporací, největší kontejnerová přepravní společnost na světě (celkově větší je už jen Wuxing, ale ti nemají tak rozsáhlé přepravní operace) a jedna ze dvou megakorporací operujících ze Skandinávské unie (druhou je Erika, pohrobek NeoNETu). Stejně tak jsou silně zapojeni do pobřežní těžby ropy, stavby lodí a námořní bezpečnosti (a.k.a. protipirátské operace). V posledních letech se rozšířili i do Afriky a jihovýchodní Asie a existují zvěsti tvrdící, že jejich dalším cílem je něco na severu NAN.
Mafie
Kdysi největší syndikát organizovaného zločinu na světě, nicméně mafie sklouzla, v nejlepším případě, na druhou příčku, zůstala nejsilnější v Evropě a její moc v Severní Americe bledne. Nedůvěra k magii a metalidem, stavění na etnických kořenech, které již neexistují, lpění na své mocenské základně ve vládních službách a odborech, které oboje zmizely v rámci privatizace a feudálního kapitalismu, zkrátka přestali stíhat rozvíjející se svět kolem nich. Někteří se dokázali přizpůsobit, vpustit do svých řad metalidi a magiky, ale většina z nich se stále drží starých způsobů.
Mafie je zapojena do překvapivě vysokého množství legálních podniků, které byly léta používány k praní špinavých peněz, ale ke stáru mnoho rukou zjistilo, že tyto podniky jsou samy o sobě dostatečně ziskové, aby mohli snadno odejít do důchodu spíše než na smrt, jako tomu bývalo za starých časů. Vskutku, z mafie vzniklo několik menších rodinných korporací, které se z velké části staly legálními, často podnikají v kasinech, bankovnictví nebo v turistickém průmyslu. Díky svému celosvětovému dosahu a složitým finančním ujednáním se mafie dlouho zaměřovala na nejrůznější zločiny založené na Matrixu a je patrně na tomto poli nejschopnější ze všech hlavních zločineckých syndikátů. Starší mafiánští donové takové věci ovšem nechávají poskokům a trvají na tom, že nic nikdy nenahradí osobní jednání.
Pevnosti mafie se nacházejí v západní a střední Evropě a ve východních částech UCAS a CAS. Východní Evropa z velké části spadla pod vory, ale mafie i nadále posílá do tohoto regionu své zdroje, aby ho vybojovala zpět. Vedou i drobné operace v severní Africe a latinské Americe, ale ty jsou ve srovnání s jejich nejsilnějšími regiony zanedbatelné.
> Přes všechny pomluvy jak jsou úzkoprsí a konzervativní, mafie se zbavila téměř všech starých způsobů. Myslím, že při tom ztratila část své duše.
> 2XL
> Od doby, kdy ve čtyřicátém šestém začala Alta Commissione rekrutovat trpaslíky, dosáhli mnoha úspěchů. Tradiční trpasličí rodinné smýšlení, stoický klid, smysl pro čest a fyzická síla k sobě skvěle pasují. Zatímco trogové mohou dělat leda lamače kostí, z trpaslíků jsou kápové i vyšší šarže.
> 0rkCE0
> Tradiční trpaslíci... Duchové! Není to rasismus?!
> Lyran
Mandžusko
Domov teplých hrnců s kysaným zelím (díky vlivu z blízkého Ruska), Mandžusko je známé především působivě velkým množstvím duchů, kteří se toulají po venkově, místní je nazývají ta'ren. Mandžuský šamanismus se po příchodu Šestého světa a kolapsu komunistické Číny pořádně rozjel, Mandžusko dnes soupeří s Amazonií a elfskými státy v úctě k magii obecně a zejména k duchům. Je to také jedna z mála zemí, která navzdory prosperujícímu těžařskému průmyslu nepodepsala smlouvy BRA, což roztrpčuje Korporační soud už po celé dekády.
Manhattan
Poté, co byl víceméně srovnán zemětřesením se zemí, může se znova směle poměřovat s kteroukoliv metropolí světa. Když to NYC schytalo (a Manhattan byl nejhůře zasažený), mnozí si mysleli, že už se nikdy na nohy nepostaví. Ale žádný z těchto pochybovačů nebyl pravý Newyorčan. Velké jablko ze stromu nespadlo, znovu povstalo a oprášilo minulost stovek let podnikání. Katastrofa dopadla na slabé a umožnila silným, aby znovu zesílili. Silní si pak začali říkat Manhattan Development Consortium (MDC = Manhattanské rozvojové konsorcium, pozn. překl.) a přestavěli srdce tohoto roztříštěného ostrova podle svých představ, jako výkladovou skříň korporačních úspěchů (a dystopické nadvlády).
Členství v MDC se mění, ale aktuální megakorporační vládci Manhattanu jsou následující: Ares, Aztechnology, CitiGroup, Erika, Horizon, Novatech, NYPD Inc., Prometheus Engineering, Renraku, Saeder-Krupp, Shiawase, Sony, SpinGlobal a Trans-Orbital. Erika, Novatech a SpinGlobal se zaručeně nikdy se na ničem neshodnou, protože se vzájemně přetahují o kusy rozpadlého Neo-NETu, nicméně všechny tyto korporace znají hodnotu udržení Manhattanu bezpečného a nablýskaného.
Prostřednictvím NYPD Inc. jsou zákony na Manhattanu prosazovány s výhodou univerzální exteritoriality. Celý ostrov je konsorciem vlastněn a konsorcium se skládá z megakorpů s exteritorialitou. Celý Manhattan je tedy fakticky exteritoriálním korporačním majetkem a má nejtvrdší korporační zabezpečení na této planetě. SINy a speciálně kódované AR-ID karty určují, kam mají obyvatelé i hosté povolen přístup. Drony a korporační bezpečáci monitorují a skenují téměř všude s cílem udržet pořádek a zabránit potížistům v poskvrnění lesku města.
Tyto problematické elementy byli vytlačeny ze středu ostrova, většinou do Terminalu, což je tamní obdoba pustiny. Liší se od jiných pustin mnoha jiných sprawlů tím, že je malý a sevřený korporačními škrtícími stanovišti. Zbytek ostrova tvoří různé čtvrti, které pokračují ve staré newyorské tradici etnické segregace podle adresy. Čtvrť lze snadno rozpoznat už pouhým určením, jaká tam žije kulturní skupina. Také to usnadňuje selektování nevyhovujících.
V posledních letech kvůli kolapsům Chicaga, Bostonu a současným potížím v Detroitu dochází v New Yorku (zejména na Manhattanu) k nárůstu počtu obyvatel i dohledu. NY vlastně nikdy neztratil titul největšího metroplexu UCAS, ale nedávný nárůst populace ji navýšil až do bodu, který už nikdy žádné jiné město nebude schopné dohnat. Tento příliv občanů přinesl příliv nápadů a zdrojů, ale také spravedlivý podíl problémů, včetně pověstné kolonie monádů žijících v Terminalu. Zvýšení korporační aktivity znamená taktéž zvýšení aktivity shadowrunnerů/anarchistů, a to je, alespoň za mě, dobré.
Maroko
Severoafrická strana Gibraltarského průlivu, Maroko, může být v tuhle chvíli nejrušnějším pašeráckým přístavem ve středomoří, ještě více než Kypr. V poslední době země zažila pár let šíleného vývoje a všechny korporace tam lační po větším zastoupení, zejména Global Sandstorm, arabská polovina Spinrad Global. Samozřejmě, pro nás neoanarchisty to není dobré. Lepší je to zarazit hned, než tam budou mít šanci zakořenit
> O této zemi najdete tuny detailů v downloadu "Maroko".
> Traveler Jones
Mars
Vykašleme se na vědecký drek o planetě a zaměříme se na to, na čem skutečně záleží. Pokud chceš gravitaci, hmotnost atd., jdi se podívat do své korporační knihovny, možná vyjma té v Evu – pravděpodobně budou lhát, aby zakryli své aktivity na této planetě.
Mars se díky odchodu monádů stal velkou zprávou, ale důležitější je to, co nechali za sebou. Masivní podpovrchové výkopy zralé pro budoucí vývoj a kvanta dat o vývoji technologií na úrovni sci-fi. Jistě, patří někomu jinému, ale tato data bude chtít každý, kdo má mít nějakou naději na dohnání technologického náskoku Eva.
Červená planeta je poseta výkopy, doly a malými základnami, které monádi využívali pro vývoj a materiály DSECI. Nikdo neví, kde všechny jsou, ale jsem si jistý, že někdo by určitě vědět chtěl.
Pověsti přinesené těmi na oběžné dráze kolem planety říkají, že tam nějaká geneticky modifikovaná populace Eva zůstala, užívá si na izolovaných bázích ticha při postupném terraformovacím procesu za pomoci technologií dalece převyšující to, co korporace zveřejňují na modré planetě. Kolonizace vesmíru je připravena a čeká, jen kolonistů zatím moc není.
Stále ještě nejsme ve stavu války červených proti modrým, ale určitě jsme v raných fázích špionáže a korporačního zasahování kvůli udržení kontroly i mimo naší planetu. I když je základna Gagarin na povrchu jedinou formální strukturou (zbytek je rozeset v různých lokalitách), existuje spousta míst, kam se schovat.
Mars má určitě své místo ve stínech budoucnosti, a pokud někde existují stíny, my anarchisté budeme schopni vyhlásit nárok na svobodu a svobodný život, i tam venku. Dostaň se na výpravu na Mars, získej informace, nahlédni pod pokličku a uvidíš, zda můžeme tuto korporacemi uškrcenou skálu pustit ze zřetele ve prospěch naší vlastní planety.
Masaru
Pokud by se na draky daly aplikovat metalidské stereotypy, Masaru by byl "liberální vysokoškolský studentský aktivista". Je zdaleka nejmladší z velkých draků, poprvé se objevil na světě na filipínském ostrově Luzon v roce 2014, ale status "velkého draka" (ať už to znamená cokoli) dosáhl až v roce 2042. Masaru se mezi metalidmi poprvé opravdu proslavil, když podpořil osvobození Filipín, když erupce Prstence ohně v Roce komety donutila imperiální japonskou armádu stáhnout se zpět do vlasti.
Od Krachu a konečného vyhoštění Japonců z Filipín v roce 2067 se Masaru více zaměřil na budování svého osobního vlivu a brandu mezi metalidmi. Spolu s Hestaby byl velmi blízko k titulu skutečného Dunkelzahnova nástupce (nejvíce pro-metalidského draka) a její pozdější odchod z veřejného života poskytl Masaruovi ve světle ramp ještě více času. Po rekonstrukci Alexandrijské knihovny, na které se Masaru silně podílel, je na sedmdesáté výročí Probuzení v roce 2081 plánováno její plné otevření. Rozvíjel své vazby i s nadací Draco i Dunkelzahnovým institutem pro magický výzkum, i když se zdá, že se ze střetů Hestaby s radou nadace Draco poučil a spíše než aby se snažil manipulovat s nadací pro své vlastní cíle (zatím), převzal roli patrona.
S čím se zdá, že Masaru trochu bojuje, je jeho rozšiřování magických znalostí. Měl v posledních letech nějaké námluvy se Společností na ochranu astrálního prostoru, ale její Wuxingem ovládaná rada ho odmítla. Masaru v odpověď obešel prostředníka a domluvil si schůzku přímo se Sharon Chiang-Wu. Zdá se, že rozhovory mezi nimi uvízly na mrtvém bodě, i když… pravděpodobně proto, že podle dračího způsobu uvažování je Hongkong (a tedy i Wuxing) součástí Lungova "teritoria" a ani jedna strana nechce riskovat vztek staršího velkého draka.
Matrix
V roce 2018 vznikla první generace technologie systému umělé smyslové indukce (ASIST = Artificial Sensory Induction System Technology, pozn. překl.) umožňující vkládat umělé vjemy přímo do mozku. Korporace brzy vyvíjely na tomto základě postavené kyberterminály umožňující uživatelům přímo propojit své centrální nervové systémy se světovou datovou sítí. Pak se to pokazilo.
Krach ve dvacátém devátém
8. února 2029 byly počítačové systémy napříč celým světem zasaženy, zdánlivě náhodně, počítačovým virem lišícím se od všeho, co přišlo před tím. Kódy byly vymazány, hardware vyhořel a virus bez námahy trhal všechny známé internetové obrany. Nikdo se nepřihlásil k odpovědnosti, ale během několika hodin se celý internet zhroutil. Kopie virového kódu skákaly ze systému do systému, jakmile se infikovaný počítač připojil k jinému. Globální ekonomika se zhroutila, nesmírná jmění zmizela, státy se rozpadaly a následoval chaos. Armáda Spojených států vytvořila pracovní skupinu s kódovým názvem Echo Mirage, aby pomocí nejnovějších technologií s tímto virem bojovala (šlo o experimentální smyslové deprivační nádrže se schopností umožnit uživateli vnímat internet radikálně novým způsobem). Polovina týmu byla ztracena hned při prvním setkání s virem a většina z těch, kteří zůstali, byla v následujících střetnutích také zabita, nebo i hůř.
1. března major David Gavilan přebudoval Echo Mirage, nabral namísto rigidních vojáků a vojaček, ze kterých se skládal první tým, počítačové hackery a excentrické vědce. Než se 30. srpna utkali s Krachovým virem, strávili pět měsíců tréninkem, přípravou a vynalézáním nové technologie. Do dvaceti minut byli čtyři členové mrtví, ale virus utrpěl první skutečné poškození, a to ho donutilo ustoupit a lízat si rány. Jeho pronásledování a očištění zbytků internetu trvalo další dva roky, kdy byly poslední zbytky jeho kódu zničeny. 8. listopadu 2031 byl virus oficiálně prohlášen za mrtvého. Pouze sedm členů Echo Mirage přežilo, aby mohli slavit.
Mezi zrozením Krachového viru a jeho vymýcením se svět změnil. Množství ztracených znalostí bylo nevyčíslitelné, také bylo vymazáno vlastnictví akcií, stejně tak identity a celé vědecké studie se vypařily, jako by nikdy neexistovaly. Technologie byla vržena nazpět o celá desetiletí a trvalo dlouho, než svět opět začal alespoň trochu počítačům důvěřovat. Letadla padala z nebe, telemedicínské zákroky byly pokřiveny, zhroutily se (nebo explodovaly!) celé rozvodné energetické sítě… a ti u moci, kteří zkoumali bitvy Echo Mirage s virem, viděli, že "kyberdecky", které vyrostly ze starých senzorických deprivačních tanků, dovolovaly počítačovým hackerům vysmát se jakýmkoliv neprostupným obranám, o kterých si mysleli, že je mají. Čas kyberdecků nastával a díky nim povstal i Matrix.
Téměř kdokoli byl nyní schopen pojmout ponoření do celosvětového Matrixu. Musely být vytvořeny protokoly diktující překážky, aby mysl neprožívala 3D podstatu Matrixu příliš intenzivně.
Více než pár technologických společností začalo plánovat implementaci bezdrátového Matrixu, který by umožnil spojit zařízení celého světa bez nutnosti fyzického připojení. Časem Korporační soud shromáždil bezpečnostní matrixový personál všech AAA megakorporací a založil GODy (Grid Overwatch Division = Divize pro dohled nad mřížkou, viz samostatný článek, pozn. překl.) pověřené vymáháním zákona jménem korporací.
Krach 2.0
2. listopadu 2064 Matrix zrozený na obětech Echo Mirage zemřel, tentokrát rukou maniakálních teroristů a zásahem jedné nebo více umělých inteligencí. Stejně jako předtím byla ve vlnách chaosu ztracena obrovská suma znalostí, letadla padala z nebe a smrt skákala od domu k domu. Na rozdíl od prvního Krachu byly podniknuty kroky k uchování některých dat; ne dost a mnoho z těchto datových úložišť bylo při náhlém druhém Krachu zničeno také, ale zůstalo dost na to, aby se svět nevrátil tak daleko zpět. Do dvou let vznikl nový Matrix, silnější a rychlejší než kdykoliv dříve a co bylo možná nejdůležitější, otevřený pro dostatečnou šířku vlnového pásma prostřednictvím bezdrátového připojení, které umožnilo deckování posunout se na úplně novou úroveň. Toto období bylo dobře známé odfláknutými matrixovými ochranami, novorozený Matrix 2.0 stál na vratkých nohou a nedokázal se bránit jako ten, který byl před ním. Říše Matrixu změnila majitele, z téměř exkluzivního vlastnictví korporací přešla do rukou obyčejných lidí a deckerů, kteří pomocí komlinků ohýbali Matrix dle své vůle bez potřeby drahých kyberdecků. Zatímco první Krach vedl k většinovému odmítání počítačů, druhý povzbudil celý svět, aby šel online. Korporační vládci nemohli připustit takovou ztrátu kontroly, takže se přiblížila další změna, jediná, která ke svému příchodu nepotřebovala Krach.
Matrix 3.0
Koncem roku 2069 se rozmnožily zvěsti, že existují lidé, kteří se dokáží připojit k Matrixu pouhou silou své mysli. Tito "virtuální kinetici" byly nejprve veřejností bránii jako pouhá fantazie, ale korporace začaly v tichosti objevovat pravdu. Ponořující se virtuální kinetici byli zatýkáni, převáženi do soukromých zařízení, poté testováni, týráni a v některých případech doslova rozmontováni, jak se korpy snažily přijít na to, jak je to možné. Jak začaly náznaky těchto hrůz pronikat ven, ponořující se lidé, kteří se rozhodli sami sebe nazývat "technomanty", začali bojovat a ukázali korporacím, že Matrix vůči jejich síle není imunní. Korporace obávající se třetího krachu srazily hlavy dohromady a vrátily se s plánem na vytvoření Matrixu 3.0. Prvotní základní nová verze byla spuštěna pouze na samotném Zürich- -Orbitalu, ale kód, který to umožnil, a který odolal pokusům tisíců hackerů, kteří ho chtěli sami zkoušet, byl brzy sdílen s Velkou desítkou a vypuštěn, aby převálcoval předchozí Matrix. V rychlém sledu Matrix 3.0 celosvětově nahradil druhý Matrix a ukončil velkou hackerskou vlnu poslední dekády.
> Stále se snažíme zjistit, jak se to stalo. Teď už víme, že Zdroj byl postaven z myslí stovky technomantů, kteří byli rozpitváni a použiti na části (ne, že by si to Velká Média přála odhalit), a že nové protokoly jsou poloorganické. Nové oblasti jsou pěstovány, ne kódovány, a snaha pohlédnout za oponu může roztrhat deckerovu mysl na kousky.
> Slamm-0!
> Věděla jsem to, hned jak jsem se ho poprvé dotkla. A nyní mi rezonance šeptá svá tajemství.
> Netcat
> Pokud vám někdo někdy řekne, kde je Suit, dejte mi vědět. Celá tahle věc smrdí po něm a tom bezcitném parchantovi, který ho mentoroval.
> Icarus
> Frag, právě jsem se dostal na kloub druhému Matrixu!
> Bull
Nyní je ve svém jádru Matrix sítí tvořenou každým kabelovým i bezdrátovým zařízením na planetě. Čerpá ze všech těchto zařízení energii, takže je schopen zpracovávat skoro okamžitě téměř neomezené množství dat. Propojená povaha Matrixu umožňuje čtení zpráv, placení účtů a komunikaci na jakoukoli vzdálenost. Monitoruje finance jednotlivců stejně jako celé ekonomiky. Spravuje nástroje, řídí provoz v ulicích měst, pomáhá zbraním střílet přesněji, poskytuje lékárničkám přístup k lékařským záznamům a výzkumu, ba dokonce detekuje opotřebení oblečení. Dominuje téměř každému aspektu našeho každodenního života.
Vstupem do Matrixu ve VR se dostaneš do virtuálního vesmíru, konsensuální halucinace sdílené se všemi dalšími entitami uvnitř. Všechno je vykresleno neuvěřitelně detailně poháněno stoletím inovací digitální grafiky. Většinou rozdíl mezi světem Matrixu a tím skutečným rozeznat dokážeš, ale ne vždycky – tak je prožitek sofistikovaný. Uvnitř můžeme cestovat téměř neomezenou rychlostí a všechny naše interakce probíhají s ikonami, digitálními 3D reprezentacemi osob, míst a věcí Matrixu. Lidé v Matrixu získávají virtuální formu zvanou persona. Persona uživatele je neoddělitelně svázaná s jeho vzory mozkových vln a globálními metadaty. Všude kolem jsou persony jiných uživatelů Matrixu. Vedle person jsou v Matrixu zařízení. Jakékoliv zařízení reálného světa připojené k Matrixu se zobrazuje jako ikona. Což jsou v roce 2080 téměř všechna.
Výchozí nastavení VR odfiltruje další vizuální podněty jako například dataproudy, značky a soubory, pokud nemá uživatel zvláštní důvod, proč je chce vidět. Dataproudy jsou vizuální reprezentace souborů, programů a dalších dat, které se neustále pohybují Matrixem. Pokud by tyto datové toky nebyly filtrovány, nebylo by vidět nic jiného než všeobjímajícího proudy dat. Soubory v Matrixu jsou malé a nejčastěji mají podobu naznačující svou funkci. Například sbírka příběhů se může jevit jako kniha, zatímco hudební soubor se může jevit jako hudební nota nebo hudební nástroj.
Sítě se tyčí nad průměrnými uživateli Matrixu velké jako obrovská plovoucí ostrovní města. Uvnitř sítí platí fyzikální pravidla, pouze pokud jsou naprogramována. Většinou používají kvůli intuitivnímu používání fyziku podobnou reálnému světu, ale není tomu tak vždy. Sítě jsou v podstatě tím, co staří harcovníci nazývali uzly, jsou to instance v Matrixu.
Kromě zařízení existují v Matrixu i další ikony, se kterými lze vzájemně interagovat, známé jako soubory. Soubory mohou být tak jednoduché jako prvotní data, třeba jako elektronická pošta nebo účetní detaily, ale mohou být také sofistikované jako programy, které analyzují místní fyziku, podrobně zkoumají ikony v okolí a poté předpovídají všechny pohyby, které tyto ikony mohou udělat, to vše během několika milisekund.
GODi vládnou Matrixu ze sítě mimo samotný Matrix. Jejich fyzické servery jsou na družicích na oběžné dráze. V Matrixu jsou neviditelní a neustále hlídají sítě, svou přítomnost odhalují pouze v případě potřeby ukázkou síly porušovateli pravidel.
Zdroj je podstatou, díky které Matrix existuje a je substancí, ze které jsou vytvořeny i sítě. Sítě se připojují ke Zdroji prostřednictvím malého "zdroje" unikátního pro tuto síť.
Matrix je přístupný pouze prostřednictvím mřížek. Mřížky umožňují přístup do Matrixu a určují "brýle" prostřednictvím kterých uživatel vnímá základní Matrix a reklamy. Aby ses dostal na Matrix, musíš si vybrat mřížku, přes kterou se k němu připojíš. Žádná mřížka, žádný Matrix. Existuje sice i veřejná mřížka, ale její použití znamená pomalou rychlost, šum a další překážky, které musíš při pokusu o přístup k informacím překonat.
Většina velkých měst má své vlastní místní mřížky, nabízejí přístup pouze z tohoto konkrétního místa, zatímco deset hlavních megakorporací má své vlastní celosvětové mřížky. Kromě veřejné mřížky jsou rozdíly mezi různými mřížkami převážně kosmetické. Mít přístup k Matrixu prostřednictvím mřížky Aresu znamená, že jejich mřížka tě bude zaplavovat reklamou propagující nejnovější produkty Aresu, zatímco při použití Smaragdové mřížky v Seattlu to pravděpodobně budou politické reklamy nebo reklamy na místní restaurace.
Po vstupu do Matrixu přes bezdrátové připojení se tvá ikona zobrazí v digitálním geografickém prostředí v blízkosti dalších bezdrátových zařízení a uživatelů. Při vstupu prostřednictvím kabelového připojení se tvá ikona zobrazí v bezprostřední blízkosti od zařízení používaného pro připojení. Ve většině verzí Matrix vypadá jako uhlově černý podklad pod ještě temnější oblohou. Svět osvětlují ikony uživatelů a jejich zařízení všude kolem. Komlinky, kyberdecky a další zařízení uživatelů Matrixu obvykle odfiltrují většinu ikon, které by za normálních okolností bylo možné zobrazit; pokud ne, uživatelé by neviděli nic jiného. Zařízení a persony, které jsou vzdálené ve skutečném světě, se jeví vzdálenější od místa, kde uživatel vstoupil do Matrixu (jak velikostí, tak i svítivostí), ale uživatelé mohou své místo vstupu vždy opustit. Při pohledu vzhůru vystupují sítě daleko nad pouliční úrovní Matrixu. Některé lokální sítě zůstávají v oblastech Matrixu odpovídajících jejich skutečnému umístění a jsou blíže k zemi. Daleko výše se vznáší vzdálenější sítě, jako ty na online nakupování nebo matrixové hry pro více hráčů, jsou větší a zůstávají ve výhledu uživatelů bez ohledu na to, kam jdou. Ještě výše jsou globální sítě megakorporací. Ty vypadají jako neuvěřitelně obrovská orbitální města, vytesaná k zobrazení korporačních log a symbolů, dominují obloze jako množství měsíců a připomínající uživatelům, kdo opravdu vládne světu.
Matrix je tak obrovský a rozmanitý, že poskytuje domov i několika zvláštnostem a zázrakům. Zde je několik z nich.
Město
Matrixová legenda, "Město" (nikdo mu nikdy nedal jiné jméno), je obrovské město, vykreslené v dokonalé nejrealističtější formě virtuální reality, která kdy byla vynalezena. Chodníky mají popraskané textury, zdi jsou teplé od slunečních paprsků, zápach je... no… městský. Je perfektní v každém detailu kromě jednoho: Nejsou tam žádní lidé. Celé místo je zcela bez života. Existuje několik matrixových legend o lidech, kteří Město jednou našli, ale nikdy nebyli schopni ho najít znovu. Kolují řeči o setkání s Alicí, jiní říkají, že zaslechli smějící se dívku pobíhající kolem, ale nikdy ji nedokázali spatřit, zatímco ostatní… je to fantaskní místo.
Příběhy o Městě se změnily po druhém Krachu. Teď říkají lidé, kteří na něj narazili, že slyšeli strašidelný šepot a sténání, pláč lidí, nebo ozvěny proseb o pomoc. V oknech vysoko nad ulicemi se objevují stíny a za závěsy se někdo pohybuje, ale nikdy nikoho neviděli. A tady je ta nejšílenější věc: Město existovalo už ve třicátých letech, tedy dlouho před moderním zpracováním, které umožnilo Matrixu spojit všechno se vším, takže někde na Zemi musí běžet zařízení za miliardy nuyenů, které Město hostuje. Stovky lidí se ho už pokusily najít. Nikdo ho nikdy nenašel a nevrátil se, aby svůj příběh vyprávěl.
> Jednou jsem tam byl. Bohužel, když jsem se odpojil, záznam zmizel.
> Plan 9
> Samozřejmě.
> Snopes
Říše divů
Alice měla pravděpodobně kolem Města ukrytých pár králičích děr umožňujících jí spadnout dolů do Říše divů, šíleného blázince představivosti Lewise Carrola, který je ještě legendárnější než Město. Její osobní hřiště a stále v UV kvalitě, všichni uvnitř jsou ale úplně šílení. Pravděpodobně zmizela po Krachu 2.0. Znám pár lidí, kteří znají lidi, co mají bratrance strýce bratra, který mluvil s deckerem, který tam byl, ale nikdy jsem nepotkal nikoho, kdo by potvrdil, že tam byl osobně.
> Byl tam Thomas Roxborough. Nevím, co se tam stalo, ale utratil několik milionů tím, že získal tolik prvních vydání knihy, kolik jen mohl, a nechal je spálit. Skutečná zášť.
> Bull
Karneval
Nedlouho poté, co šla údajně Říše divů offline, zača ly prosakovat zvěsti o nové matrixové legendě nazvané Cirkus, Lunapark nebo většinou ponejvíce Karneval. Je to jako staromódní zábavní park s horskými dráhami, atrakcemi, zrcadlovými bludišti, závody, vše vedené ja kýmsi mixem vyvolávače a klauna, kterému lidé začali říkat Scaramouche. Místo je plné pobíhajících a hrají cích si dětí, zdá se, že se dobře baví, ale jsou vždy mimo dohled, schovávajících se za rohy nebo ve stínu. Některé děti, které tam byly, mluví o tom, jak zábavné to bylo a jak se tam chtějí vrátit; jiní říkají, že se bavili, pak se ale začali bát a pak jen těsně utekli. Říká se, že někteří tam i zemřeli a nikdy se nevrátili. Údajně můžeš dostat vstupenky, které tě tam dostanou, ale jak je získat, to fakt nemám ponětí.
> Je pár docela vzácných vzpomínek na to místo, ale musíte být docela čiperní, abyste se k nim dostali.
> Cerberus
> Ach, drek. Sprout mluvil o tom, že tam jednou půjde. Myslel jsem, že jen snil.
> Slamm-0!
> PROČ JE TO POPRVÉ, CO O TOM SLYŠÍM?!
> Netcat
M'Boi
Amazonii vládne Hualpa, ale další velký had má na starosti nepřetržitou práci udržování mnoha dalších dra ků v pozoru. Tímto drakem je M'Boi. Během války proti Aztlanu působil jako Hualpův hlavní poskok, přičemž úkoloval jiné draky, aby zasahovali do válečného úsilí, často se smrtícími účinky. Po prohrané válce a ztrátě Bogoty se zdá, že si Amazonie nepřátelství s Aztlanem nadále nemůže dovolit, takže se M'Boi musel zaměřit na hlídání některých agresivnějších draků, aby znovu nevy provokovali otevřený konflikt. Není pochyb o tom, že sám aktivně pracuje proti Aztlanu, ovšem nyní už jem nějšími prostředky.
McMulkin, Ramsay
Svatý Duchu, co je to se simsensovými hvězdami, že se tak ženou do politiky? Je to tak zlé, že kdykoli vidím nejnovější trhák, okamžitě v něm vidím skrytou reklamu a s pokrčením ramen si pomyslím: "No, určitě půjde do voleb." Vážně. Nezáleží na tom, na jaké platformě vedeš kampaň; pokud jsi dostatečně charismatický, abys přitá hl média, pak pro tebe budou ovce hlasovat pouze na zá kladě známého jména, zvlášť pokud budeš opakovat po pulistické mantry, které přitáhnou průměrné sararimany.
To je v podstatě to, co se přihodilo Ramsayovi Mc - Mulkinovi, ikoně Technokratů. Hrál ve čtyřicátých le tech v několika trideo hitech a využil téhle prchavé slávy k tomu, aby se dostal jako viceprezident do volebního týmu Dr. Rozilyn Hernandezové ve volbách v UCAS 2057. Legrační je, že Roz kandidovala na platformě New Century Party. (Tolik k tomu, aby lidi nepřevlékali kabá ty, že?) Ta kampaň shořela jak papír (asi chtěli všichni hlasovat pro velkého draka), ale McMulkinova politická kariéra naopak odstartovala… v úplně jiné zemi.
V roce 2072 vyhrál prezidentské volby v CAS. Ještě legračnější je, že se voliči nestarali o to, jaká byla jeho strana – byl prostě slavnější a profláknutější než všichni ostatní kandidáti včetně stávajícího prezidenta Aarona Franklina. Voličům samozřejmě velmi záleželo na tom, že se mu nepodařil splnit ani jeden ze slibů, co dal během kampaně, nezískal Texas od Aztlanu a nepodařilo se mu přilákat žádnou AAA megakorporaci, aby v CAS zapustila kořeny, takže v roce 2080 jeho stranu odvrhli a zvolili senátorku Estelle Pattersonovou. Vtipné je, že se Ares nakonec opravdu rozhodl přestěhovat do Atlanty a Pattersonová samozřejmě posbírala veškerý kredit, byť na tom měl lví podíl právě McMulkin.
Sláva může být mocná, ale je to dvojsečná katana. A honič slávy jako McMulkin ji nenechá být tak snadno. Vsadil bych poslední nuyen na to, že na něm Aresu záleží. Položil základy jejich příchodu do CAS a vsadím se, že z tohoto spojení bude chtít vymačkat maximum.
Megakorporační audit
Na tomto světě je jen málo věcí děsivějších než megakorporace, stále větší a silnější. Žijeme pod jejich botami a vlády se ohýbají podle jejich vůle, nebo rozpadající pod jejich patou. V polovině 70. let, kdy Korporační soud tento proces zahájil, bylo původním cílem jednoduše přehodnotit různé korporační hodnocení a zajistit organizovanější systém měření ratingu a oceňování podniků. Co jsme dostali, byl šílený boj v zasedačkách a stínové aktivity pozměňující horní příčky mezi megakorpy a vedlo to spoustu A, a dokonce i pár AA megakorporací, aby fúzovaly pod zastřešení AAA a ochránily svůj status. Co mělo být auditem, se ve stínech stalo známým jako Revize, jak AAA megakorpy rozšířily svou mocenskou základnu a revidovaly status quo.
Teď už ale všichni víme, že to byl účel od samého začátku, že jo? Korporační soud se skládá z AAA a ty viděly příliš mnoho menších korpů, jak se vymaňují zpoza jejich kontroly a poskytují služby a podporu vládám, které odmítly dohody BRA, nebo se pokoušejí vyplazit zpoza masivních korporačních palců.
Audit bude dokončen 1. ledna 2081 a pro nejbližší budoucnost budou stanoveny nové standardy. Pravidla mají v celku více než gigapuls textu, ale v zásadě je to pět bodů:
- Podřiďte se AAA a Korporačnímu soudu, jinak budete zničeni.
- Rating se mění čtvrtletně. (Takže očekávejte horečný spěch každé tři měsíce!)
- Status AAA se každoročně přehodnocuje.
- Status AA a A bude přehodnocován dvakrát ročně. (Více šancí na vyfragování se slabšími!)
- Korporace s hodnocením A, který postoupí na AA, musí po roce podstoupit podrobné šetření, které jasně prokáže jejich růst a potvrdí jejich nový status, jinak riskují automatický návrat na status A. (Udržujte nováčky hladové a agresivní!)
Memphis
Trvalo to desetiletí, ale Memphis se konečně zotavuje ze zemětřesení, které tento přístav a letecký uzel před padesáti lety zdecimovalo. Zlaté dítě západního Tennessee bylo coby jako nejdůležitější město státu zastíněno Nashvillem a jen z milosti Duchů se úplně nerozpadlo. Nedávný přesun Aresu do CAS vedl k velkým investicím i v Memphisu, jak se korp snaží zablokovat své konkurenty a využít výhod volnějších omezení ERLA v případě nutné ekonomické sanace. Memphis zůstává centrem hudební vitality, často přidává k jinak nevýraznému korpspinu trochu autentičtější vibrace.
Menší draci
Viz tabulka a poznámky níže.
| JMÉNO | POHLAVÍ | DRAČÍ TYP | TYPICKÁ METALIDSKÁ FORMA | MÍSTO | POKLAD |
|---|---|---|---|---|---|
| Adalbern | Samec | Západní drak | Troll | Evropa | Předvádění své převahy (?)¹ |
| Aelia Zlatá šupina | Samice | Západní drak | Elf | Východní Evropa | Neznámý |
| Aesop (Pseudonym?) | Samec | Sirruš | Elf | Celosvětově | Unikátní, nikdy nevyprávěné příběhy |
| Agni | Samice | Opeřený had | Neznámá | Jižní Amerika | Neznámý |
| Alexandria Badatelka² | Samice | Východní drak | Člověk | Celosvětově | Staré knihy |
| An | Samec | Sirruš | Neznámá | Celosvětově | Oblaka (JAKŽE?)³ |
| Ao | Samec (?) | Leviathan | Neznámá | Pacifik | Neznámý |
| Aparna | Samice | Sirruš | Neznámá | Celosvětově | Salátové recepty (?)⁴ |
| Argon | Samice | Opeřený had | Elf | CAS | Neonové poutače |
| Bakunawa | Samec | Východní drak | Neznámá | Filipíny | Laskavosti (speciálně od duchů) |
| Basil Rohatá koruna | Samec | Východní drak | Elf | Celosvětově | Kreditčipy |
| Baxia | Samec (?) | Leviathan | Neznámá | Pacifik | Starověké zvony (zvlášť bronzové) |
| Beast | Samec | Západní drak | Troll | Celosvětově | Smrt⁵ |
| Bebinn | Samice | Západní drak | Elf | Tír Tairngire | Neznámý |
| Bhavanjot | Samec | Východní drak | Trpaslík | Seattle | Automobily |
| Bradan | Samec | Západní drak | Elf | Tír na nÓg | Osobní rybářské vybavení |
| Cadmael | Samec | Opeřený had | Elf | Amazonia | Starověké zbraně |
| Caratacos | Samec | Západní drak | Ork | Celosvětově | Automobily |
| Chalchiuhticue | Samice | Opeřený had | Trpaslík | Jižní Amerika | Nefrit |
| Chandra | Samice | Sirruš | Neznámá | Celosvětově | Stříbro |
| Chilong | Samec | Východní drak | Troll | Čína | Předvádění své převahy (?)⁶ |
| Concordia | Samice | Západní drak | Elf | Evropa | Ticho a klid |
| Dazhdbog | Samec | Západní drak | Člověk | Rusko | Země a písně |
| Drexel | Neznámé | Západní drak | Člověk | Neznámé | Neznámý |
| Ebren | Samec (?) | Sirruš | Neznámý | Centrální Asie | Stromy |
| El⁷ | Samec | Západní drak | Člověk | Aztlan | Kytary a zbraně |
| Elpis | Samice | Neznámý | Elf | Celosvětově | Relikvie |
| Glaurung Nesmrtelný⁸ | Samec | Sirruš | Ork | Evropa | Neznámý |
| Haring | Samice (?) | Východní drak | Neznámý | Asie | Semenáčky a rostliny |
| Hatshepsut | Samice | Sirruš | Člověk | Střední východ | Budovy a monumenty |
| Hephaestus⁹ | Samec | Západní drak | Trpaslík | Řecko | Nástroje |
| Hong Duhokovář | Samec | Východní drak | Člověk | Hong Kong | Umění a artefakty Čtvrtého světa |
| Ixchel | Samice | Opeřený had | Člověk | Amazonia | Živí (!)¹⁰ |
| Kemet | Samice | Západní drak | Elf | Egypt | Neznámý |
| Naga Padoha | Samec | Východní drak | Trpaslík | Bali | Doly, horniny a minerály |
| Nebelherr | Samec | Západní drak | Neznámý | Střední Evropa | Vysoká společnost |
| Nimue | Samice | Západní drak | Člověk | Evropa | Historické chladné zbraně |
| Ninevah | Samec | Sirruš | Člověk | Střední východ | Neznámý |
| Pryce (Pseudonym?)¹¹ | NB | Sirruš | Neznámý | Neznámé | Paydata a laskavosti (dohazovačů) |
| Tackaberry | Samec | Západní drak | Člověk | UCAS | Staré konstrukční nářadí |
| Xoc | Samice | Opeřený had | Elf | Chile | Neznámý |
| Zmaj | Samec | Opeřený had | Ork | Rusko | Předvádění své převahy (?)¹² |
> 1) Adalbern není nic jiného než kriminálník, který chodí v různých trollí formách a vyvolává barové rvačky. O co mu opravdu jde, to není známo – a to je u draků nebezpečné.
> Frosty
> Matt Wrath si myslí, že by mohl mít rád boj. Matt Wrath miluje boj jen kvůli boji samotnému.
> Matt Wrath
> 2) Dovolte mi říct, jak dopadl ten ubohý reportér, který jí řekl, že Alexandrijská knihovna byla zničena už před staletími. Zotavil se z toho, co nastalo, docela dobře, bylo to jen takové upozornění, jen plácnutí ocasem. Osobně si myslím, že draci opravdu znají svou vlastní sílu.
> Sunshine
> 3) A tak si sedí a rozjímá o oblacích, zatímco mraky a vítr se pohybují a rozjímají o něm.
> Man od Many Names
> 4) To je vtip, že? Že jo?
> Zhaganaash
> Nikdy, opravdu nikdy nepředpokládej, že draci vtipkují o svém pokladu.
> Frosty
> 5) Beast je ve skutečnosti jedním z mála, kteří mají na svědomí větší počet těl a vyšší vypsanou odměnu na svou hlavu než já. Snažil jsem se ho předehnat, nakonec jsem dostal špatného menšího draka a skončili jsme... s děláním věcí. Zatracená myšlenková magie mi nedovolí o tom mluvit – ani psát!
> Kane
> 6) Možná čínská odpověď na Adalberna? Nebo původ, proč je předvádění se jejich pokladem – možná jde o závod mezi nimi dvěma?
> Plan 9
> 7) Je to jako "the", ale ve španělštině. V současné době není ve své části světa z různých důvodů tak úplně vítán, a když armáda Aztlanu navždy sundala jistého draka, prásknul turborychle do bot.
> Zhaganaash
> To je to, co chce, aby si lidé mysleli. Jen se schovává a hraje na kytaru.
> Plan 9
> 8) To "nesmrtelný" je oprávněné. Máme tři nezávislé potvrzení "úspěšného" lovu na něj, ale nikdo nebyl schopen poskytnout tělo. Jeden z těch, kdo tvrdili, že ho dostali, byl jiný menší drak!
> Ecotop
> 9) Myslíme, ale nemáme nepotvrzené, že je to alias. No, stejně jako jiní draci používá své "skutečné" jméno.
> Fianchetto
> 10) Nezabíjí, ale drží živé jako rukojmí. Buď v klecích, nebo pomocí vydírání a nutí je, aby dělali, co chce. > Frosty
> 11) Online kšeftař. Tým korporačních obleků, který se rozhodl vyřídit "malého zloděje dat", nevěděl, že jde o draka, a skončil v boji s fragovaným drakem. Zpravodajské záběry zachytily část tohoto boje a všechna znamení naznačují, že tím drakem byl Pryce.
> Sunshine
> 12) Dobře, tohle je směšné tři draci bojují, aby se předváděli? Nebyla tahle tabulka tvořena někým, kdo jen tahal sirky?
> Slamm-0!
> Myslím, že šlo jen o to, oklamat zdejší korektory.
> Marko
Mercurial, Maria
Původní hvězda Maria Mercurial zmizela dávno před tím, než jsem se narodila. Byla to legenda, ale zmizela z hudební scény. Když jsem utrpěla pubertu, vzbouřila jsem se proti normě, proti chladu a začala zkoumat starší hudbu. A tak se stalo, že jsem slyšela její první singl "Kdo pláče pro děti," (z alba se stejnojmenným názvem). Chytlo mě to za srdce. Byly to tak neuvěřitelně oduševnělé a smutné tři a půl minuty plné emocí, více než jsem za svých třináct let na světě kdy pocítila. Pak jsem poslouchala "Vezmi to Pánovi," její druhou píseň popisující vztek, rozhořčení, frustraci z megakorpů, volání do zbraně v této písni mi změnilo život. To byl ten okamžik, kdy jsem se rozhodla, že nechci být součástí mašinérie, že se před Pánem neskloním, ať už je to korp, šéf, nebo muž. A od té doby bojuji.
Mercurial v průběhu let čelila různým výzvám. Když se znovu objevila na hudební scéně, byla jsem u vytržení, i když její novější věci byly méně intenzivní než její předchozí práce. Dalo by se říct, že bojuje se svými vlastními démony. Ale je stále krásná, stále jako zářící maják a o to silnější a úžasnější, když znáš její vnější i vnitřní bitvy. Pro mnoho z nás je symbolem vzpoury, nezávislosti a naděje v tomto drekstastickém světě.
> Maria je úžasná žena. Život jí fakt dost nakopal, ale vždycky vstane, opráší se a svěří tu zkušenost své hudbě. Mám to štěstí, že ji znám osobně – kdykoli vystupuje v Seattlu, matrixově zabezpečuji její show. Opravdu mi chybí její syntlinkové dny.
> Bull
> Plně souhlasím, Bulle. Ale chápu, proč s nimi přestala. Syntlinky jsou fantastická zařízení, pokud chceš udělat něco jako virtuální karaoke, ale pro profesionály to mohou být složitá zařízení. Překládají nejen hudbu z tvé hlavy, ale i emoce, které cítíš, a pro hudbu Mercurial jsou emoce to nejdůležitější. Pokud opravdu necítíš hněv, nebo smutek, nebo radost, která jsou součástí písně, opravdu to necítíš hluboko ve svém srdci a duši, pak z toho vychází plochá a dutá hudba. Příležitostní fanoušci si toho nevšimnou, ale ti hardcore jo. A ze všeho nejvíc samotný interpret.
> Kat o' Nine Tales
> To zní, jako bys s tím měla nějakou osobní zkušenost, Kat.
> Pistons
> Její poslední show bude za pár měsíců na Underworld 93. Myslím, že to bude fakt emotivní.
> Bull
> Počkejte, ona jde vážně do důchodu? Tentokrát opravdu?
> Winterhawk
> Asi jo. Z toho, co řekla, přechází do managementu. Bude spolupracovat s Perianwyrovým studiem, hledat nové talenty. Stejně jako většina z nás už není nejmladší a vystupování na živých koncertech si na ní vybralo svou daň. Ačkoliv doufám, že občas nějakou novou hudbu nahraje. Mám za to, že má stále co říct.
> Bull
Mercury, Ryan
Jen málo lidí může tvrdit, že pracovalo společně s velkým drakem (Dunkelzahnem), nebo prezidentem UCAS (také Dunkelzahnem), nebo byli u toho, když se Probudil první draken Šestého světa, ale jen jeden z nich je Ryan Mercury, a.k.a. Quicksilver, který si může nárokovat všechny tři body slávy (hanby?).
V desetiletích od smrti Dunkelzahna Quicksilver provozoval Assets Inc. placené Nadací Draco, většinou používá svá odepsatelná aktiva k záchraně jiných Probuzených drakenů z otroctví jiných draků (velkých i jiných). Je častým spojencem Dunkelzahnovy poslední tlumočnice (Nadji Daviar) a bývalé viceprezidentky UCAS (také Daviar).
Metalidské matky
Politkluby. Musím je milovat. Většinou, když nějaký zmíníš, všichni hned myslí na politklub Humanis. Ti je proslavili. Ale každá akce inspiruje opačnou reakci. Stejné je to i s metalidmi a drsnými časy, které zažívali (největší eufemismus století).
MOM (zvukomalebná zkratka Mothers Of Metahumans, pozn. překl.) se zformovaly krátce po dnech goblinizace a Noci hněvu. Je to organizace vzešlá zespoda, věnuje se obhajování metalidských práv. Začínali jako charita pro rodiče z rodin s metalidskými dětmi, ale rychle přešli k politickému aktivismu, protestním pochodům, politickým eventům, programům a celkově demonstracím. Zesílili a dokonce získali z odkazu Velkého Déčka skvělý milion nuyenů.
I když jsou primárně soustředěni v UCAS, za ty roky se rozšířili do celého světa, působí i pod jinými názvy, ale vždy jsou jasně spojitelní s MOM. Mají přátelské vztahy a kooperativní projekty s ostatními podobnými skupinami, jako jsou Výbor pro orkská práva, ba dokonce i s Ligou pro osvobození ghúlů. Někteří už navrhovali, aby se všechny tyto skupiny spojily do jediné větší entity, ale znalci radí, že fungují mnohem lépe jako aliance s nezávislým zaměřením na konkrétní potřeby a zároveň kombinují sílu kdykoliv, kdy mají stejné zájmy.
Pomlouvači je rádi malují jako bandu pomatených aktivistů prodávajících domácí koláčky, avšak kdokoli, kdo běhá stíny nebo kdo zná situaci, ví, že peníze za koláčky neváhají za kvalitní informace obětovat i runnerům a že mají více politického vlivu než by kdokoli hádal. Pokud nejsi zuřivým rasistou, pak je MOM ideálním zaměstnavatelem pro různé Robiny Hoody a také důkazem, že i ti nejdrsnější pouliční válečníci mohou odvést svou špinavou práci, zaplatit účty a přesto chodit spát s hřejivým pocitem u srdce.
Metaroviny
Takže ty ses Probudil, jo? Nyní můžeš vidět magii a tvé oči se mohou ponořit do astrálního světa a tvá duše může vyskočit z tvého těla a létat volně v éteru. Ale rozhlédni se a uvědomíš si, že stále nemáš žádnou představu, odkud pocházejí duchové. To proto, že se musíš osvobodit ze svého 5D vnímání a vykročit směrem, který neexistuje, do míst zázraků a hororů! Ano, do metarovin!
Co jsou tedy metaroviny? Jaká úžasná otázka, na kterou ovšem nemám odpověď! Neexistuje žádný důvěryhodný zdroj, takže to, co víme, je dalece zastíněno tím, co ne. Ale tady je alespoň nástřel: Metaroviny jsou řadou extra/mimo dimenzionálních rovin/plánů, které existují v pseudo-reálném stavu, často zahrnující snové/
jungiánské archetypy nespecifické pro návštěvníka. Což v podstatě znamená, že je to jako prožívat sen. A pokud si myslíš, že popsat vlastní sen je těžké, zkuste ho popsat někomu jinému. Zdá se, že každý plán má nějaké ústřední téma, a některé se zdají být větší než jiné založené na výskytu této myšlenky. Takže elementální metarovina Vzduchu nebo konceptuální metarovina Války mohou mít stejnou velikost, alespoň pokud je možné něco měřit na místech, která nejsou přizpůsobena trojrozměrným konceptům velikosti.
Pak tu máš hluboké metaroviny, dimenze tak vzdálené, nebo alespoň nám vzdálené a cizí, že se tam metalidská duše začne rozpadat jen díky pomíjivosti svého bytí. Víš, že existují někteří výjimečně strašliví duchové, kteří potřebují lidské hostitele, aby zde přežili, jako třeba brouci a shedim? Tak to platí i obráceně. Pokud se dostaneš… řekněme do Úlu, odkud údajně pocházejí všichni hmyzí duchové, začneš blednout bez možnosti uzdravení, dokud se tvoje duše nepromění v prach v nějaké cizí říši. Nebo možná můžeš uchvátit broučího hostitele! Ha! Otočit hru! Dokázal bys to udělat? Ne, teď vážně, nedělej to.
Nicméně proč by někdo chtěl jít na místa tak matoucí a nebezpečná? Příležitost, samozřejmě! Tak určitě, je tu riziko poškození těla, příčetnosti i duše, ale je to také celá řada nových světů k prozkoumání. Lze tak odhalit starověká a cizozemská tajemství, setkat se a porozumět novým formám inteligence a magickým formulím všeho druhu, které jsou tam k mání. Díky zkoumání metarovin byly objeveny celé nové magie a tradice a ty formule mohou být správným kupujícím vysoce ohodnoceny. Když jsem řekl "vysoce "a pomyslel jsi na nějakou sumu, tak k ní přidej dvě nuly. Taková je hodnota skutečného objevu prodaného té správné korporaci, přitom je to fér cena a žádné šizení.
Sbal si zubní kartáček, osvěž si svou psychologii a vydej se na cestu za pravým jménem Lofwyra! To nejhorší, co by se ti mohlo stát, je ztráta příčetnosti, pozření tvé duše, nebo tělo ukradené nějakým monstrem. To není tak špatné, ne? S tímhle základem si můžeš vybrat, kam planárně vycestovat!
Blízké metaroviny
Nejbližší metaroviny mají své astrální energie silně ovlivněné metalidskými kulturami a legendami, které nevědomky formují magickou energii... nebo které existovaly vždy a jejichž existence vytvořily myšlenky a koncepty v myslích lidí? (Toto, jako stejně jako mnoho dalších aspektů magické teorie, je stále vášnivě debatováno a zůstává nevyřešeno.) Kouzelníci v astrálním prostoru, který se prolíná například s Evropou, mají relativně snadný přístup do metarovin Vzduchu, Země, Ohně and Vody. Ti v astrálním prostoru Asie mají přístup do trochu jiných rovin Vzduchu, Ohně a Vody, ale mají usnadněnu cestu do metaroviny Dřeva a Kovu, do kterých se tak snadno nedostaneš z Evropy, zato nemají snadnou cestu do metaplánu Země. Ze Severní Ameriky a z celého světa, kde se nadále rozvíjely šamanské tradice, je snadná cesta do metaroviny Zvířat a je skutečně jednoduchá pro všechny, kdo tuto cestu následují, ale vůči jiným je naprosto uzavřená.
Stručně řečeno, blízké metaroviny jsou ovlivněny (nebo je samy ovlivňují) lidmi, kteří žijí ve velkých koncentracích a podobají se konceptům a ideám, kterým je relativně snadné porozumět. Ty vzdálenější, jsou často více konceptuální (například Válka nebo Bohatství), ale jsou přesto všechny, nějak, uchopitelné.
Hluboké metaroviny
V ostrém kontrastu k nim jsou hluboké metaroviny, ty jsou natolik vzdálené od jádra Země, že tam nalezené energie jsou… těžko pochopitelné. Jsou tam malé "kapesní plány" ovládané jedinou spirituální entitou, nebo malým kruhem vyrovnaných vládců, kteří definují svůj svět, jak uznají za vhodné. Existují i další metaroviny, které je ještě těžší vysvětlit. Jedna z nejhlubších z hlubokých metarovin je neformálně známá jako "domov brouků" (nebo jen "Úl") a může být zdrojem hmyzích duchů, kteří jsou povoláváni na Zem. Domov shedim je pravděpodobně ještě vzdálenější. Tyto planární rozměry mohou být prozkoumávány pouze nejodvážnějšími a nejsilnějšími astrálními průzkumníky a za každého, který něco objeví, je daleko více takových, kteří jsou pozřeni a zmizí z existence.
A dál
Představ si magický svět jako naši sluneční soustavu: Naše hmotná rovina je hvězda v jejím středu a astrální prostor je korónou energie, která ji obklopuje. Blízké metaroviny jsou vnitřní planety (Merkur, Venuše a Mars), zatímco hluboké metaroviny jsou jako vnější planety (Jupiter, Saturn a tak dále.) Dál existuje obrovský neprozkoumaný region, který je ještě spekulativnější. Může tam být domov shedim, spíše než v hlubokých metarovinách, a vně se mohou skrývat ještě děsivější věci – neznámé a (možná) nepoznatelné.
> Zajímavá alegorie. Ptolemaiovský model by získal na nové důležitosti.
> Marko
Metavarianty
Mezi nebem a zemí je mnoho věcí, Horatio, více než bys snil ve tvém Intro to Metahumanity (MET 101 = kategorizace metaras, pozn. překl.). V průběhu času se objevily divoce divergentní proudy metalidstva s kosmetickými, fyzickými, a dokonce i magickými rozdíly.
Chytráci si myslí, že se jedná o manové rezonance v jedinečných geografických oblastech ("Oni se Probudili v Japonsku"), nebo je to genetická predispozice ("Oni se probudili z Japonců"), nebo je to podvědomými kulturními vzorci víry ("Oni se Probudili, protože o nich Japonci ve své mytologii sdíleli příběhy"). Metabiologové, kulturní experti a doktoři jsou v pohledu na to, proč a jak, rozděleni.
Nicméně nakonec koho to zajímá? Co se počítá, je, že někteří elfové jsou wakyambi, někteří trpaslíci jsou gnómové, někteří trollové jsou fomoriáni, ale my všichni společně jsme lidé. Buď v pohodě pokud potkáš nějakou metavariantu. Jejich zvláštnost jim přináší hodně dreku za to, kým jsou.
Média/popová kultura
Slyšel jsem, že o tom JackPoint vyhodil vlastní download, ale nám nepatří, takže pojďme udělat vlastní přehled, na který se ti žvanilové nezmůžou.
Lidi dostávají své radosti nejrůznějšími způsoby. Svět je propojen na více úrovních reality, což znamená, že nové módy nebo subkultury se objevují, och, každou nanosekundu. Tak kde začneme? Co právě frčí? Co je v módě? Fragovat to! Nemáme celý den! Pojďme si to rozebrat. Nejprve se rozhodni, jak to budeš přijímat.
Trideo: Říká se, že televize nebyla 3D. Což je tragické. Stejně tak mohli sledovat loutkové představení. Ale ačkoliv si dnes může dovolit trideo každý, ne každý se tím obtěžuje. Protože kdo by potřeboval trideo, když máme...
Rozšířená realita: Tohle pravděpodobně čteš na svém komlinku a brýlích, kyberočích, nebo kontaktních čočkách, nebo na čemkoliv. Jo, TV všude a kdekoli. Zatraceně, na své AR si můžeš pouštět tridy do libosti! Leda bys to chtěl nakopnout ve starém stylu…
Holo: Ano, někteří lidé mají rádi analogické hologramy. Já ne. Ani to nechápu. Ale co, svoboda znamená možnost volby. A víš, co ti opravdu dává na výběr?
Simsens: Připoj se a zažij to tak, jako bys tam byl! S uznávaným zázrakem simsensu můžeš cítit pot, bolest, potěšení, textury kůže. Můžeš dokonce cítit jejich emoce. S PolyPOV můžeš i přepínat, nebo dokonce cítit více než jednu osobu najednou. I když se jedná o čistě digitální zážitek, je to jako doopravdy! Pokud se ovšem nerozhodneš pro...
Naživo: Jo. Stále se nic nevyrovná osobnímu zážitku. Úplně tě to vcucne.
Teď, když sis vybral své médium, co budeš sledovat? Sporty: Starý dobrý fotbal, baseball a bojové motorky a urban brawl a wrestling a sumo a kopa-fot-kopa- -fotPŘESTAŇ REINIERE!kopanou a kriket a… ne. Musím zastavit. Jinak tady budeme celý den.
Fikce: Existuje mnoho příběhů pro každé publikum. Braver's Fortune, Spitfire Resurrection, The Kellogg Chronicles, Lonely Blade, El Amor Es Más Que Una Palabra, Real Housewives of Kowloon (a každého jiného místa, o kterém jsi kdy slyšel), ze všech myslitelných žánrů a směsí žánrů, které si dokážeš představit, si určitě vybereš. Byl by to upřímně zázrak, kdyby ne.
Reality TV: Realita je subjektivní, ale tady není scénář, nebo něco takového. Od Desert wars přes Dessert wars k Toxic hunter zkrátka cokoliv, co Kane vysílá. Také můžeš zapnout MeFeeds a sledovat skutečná životní dobrodružství skutečných lidí, jako jsi ty!
Porno: No… jen se nestyď.
Hudba: Ó člověče, hudba. Neustále nové žánry a nové verze starých věcí a staré verze nových věcí a další a další. Některé z nich ani neuvidíš naživo, protože jedou jenom simsens. Jiné jsou stejně jednoduché jako jamování na koleji nebo akustická sada na Underworld 93. Zvuk budoucnosti je dán chaosem nekonečných možných vyjádření. Nedokážu to ani popsat. Nikdo nedokáže.
Ale pro ty, kteří chtějí být trochu interaktivnější, jsou tu hry! AR hry jako MiracleShooter přemění tvůj komlink a AR na masivní online multiplayerovou řežbu. Dawn of Atlantis je klasické RPG, zatímco Red Samurai Run 12, Little Mutant Vic Ninja Cyborg Motocycle Vengeance Aquamarine 33 XL Legendary Edition a Firefight jsou všechno akční platformy a Whisper je interaktivní hypnotická relaxačně průzkumná hra. A to jsou jen ty velké komerční hity, což mě přivádí k…
Underground: Ach ano, příteli, pokud si myslíš, že korpy chrlí dobré věci, tak počkej na zvuky ulice! Dokonce i velká jména jako Shawn Gaffrey a Pariah Soul začínali s pípáním na kapesní sekretářku a teď formují branži. Nikdy nevíš, co se dostane na vrchol. Ale to je jen v případě, že ti záleží na žebříčku Top Ten. Někdy je pro tebe nejlepší show, píseň, hra, cokoliv… ta, co se hraje hned vedle. To je kouzlo médií, kámo: Všichni to dokážeme a můžeme to dělat kdekoli. Je to ozvěna, kterou sdílíme s ostatními a otisk, který za sebou zanecháme navždy. Takže nalaď, jamuj a rozjeď pořádný rock!
Stará dobrá Luna má tři hlavní báze, ale pouze jedna z nich je skutečně funkční. Cesta tam je pouze na vlastní riziko:
Artemis Lunar Arcology: Ares tuto těžební a výzkumnou stanici v sedmdesátém devátém roce konečně dokončil. Funguje – svým způsobem – ale snížené hodnocení Aresu na žebříčku Korporačního soudu způsobilo, že se Artemis se svou téměř plnou kapacitou hned tak nikam neposune.
Sigmund Jähn Lunar Station: Tuto těžařskou a distribuční základnu vlastní Saeder-Krupp. Je to jediná stanice, která na Měsíci běží na plný provoz.
Olympia Lunar Base: NeoNET ji začal stavět v roce 2061, ale Krach 2.0 výstavbu zcela pohřbil. Aby to bylo ještě horší, NeoNET vypadl ze sestavy AAA, což znamená, že pokud se neobjeví nějaký zájemce o koupi, tento projekt nebude nikdy dokončen.
Městští duchové
I když je možné, že si už městští duchové nepřejí, aby byli nalezeni tak snadno jako v minulosti, nezmizeli. Projdi se klikatými uličkami Konstantinopole, pasážemi Pekingu nebo uličkami Metrópole a najdeš jejich echa, skrze vrstvy celých věků kultury, lidí a činů, zvláštní příchuť/zabarvení/stín duchů, se kterými se jinde nepotkáš. Hermetici ti doporučí jít po zvláštních astrálních pozadích, geomanti hledat siločáry, ale i když to má váhu, žádné měření nebo klasifikace nedokáže postihnout městské duchy.
Stejně snadno bys mohl chtít měřit i sny.
Miami, Florida
Vyjma Gundersona byl prostor vyplněn piráty kontrolovanými námořními společnosti. Asi bys nemyslel, že piráti budou trpět korporačními manýry, ale tyhle nové generace scalawagů mají naleštěné fasády, dokonce i Kane pere své peníze přes nastrčené společnosti. Piráti jsou v podstatě třetím ramenem Karibské ligy. Nic z toho však nezabránilo tomu, co bylo v podstatě nevyhnutelné. Piráti jsou mizerní protektoři a ještě horší byrokraté. Není tedy divu, že když CAS pohrozily, že zasáhnou proti pirátům samy a následně skutečně zaútočily, piráti nebyli schopni invazi zastavit. Vítejte zpátky na Floridě, Miami! A vítejte zpátky v CAS, Jižní Florido!
Mitsuhama Computer Technologies
Teď nastal ten pravý čas popovídat si o tom, jak se MCT dostala na vrchol megakorporační pyramidy. Namísto sebeuspokojení a pouhého udržování pozic využili svou moc k tomu, aby se dostali ještě výše.
Jednoduchá historie je pro takový korp nejlepší. Taiga "Tiger" Mitsuhama během recese na začátku století dobře zahrál korporační hru. Jeho úspěch získal pozornost, ale pozornost vedla k žárlivosti a problémům. Raději než aby dělal kompromisy a kšefty se svými kolegy, uzavřel dohodu s jakuzou. Za pomoci zločineckého syndikátu Mitsuhama upevnil kontrolu a MCT od té doby roste. Jasně, přeskočil jsem spoustu komplikací a detailů, ale koho to zajímá? Všichni víme, jak se korporace dostaly tam, kde teď jsou. Po našich zádech!
Důležité rozdíly mezi megakorpy se nejčastěji objevují v jejich základních filosofiích a kultuře. Dokonce i japanokorpy se od sebe kulturně dost liší. Zároveň i různé úrovně uvnitř jednotlivých korpů vidí stejné věci trochu jinak.
Nejdůležitější je celková filozofie megakorporace. V MCT věří v čest, respekt, úctu k císaři a udržování tváře. Ve skutečnosti je úplně nejdůležitější ta tvář, je směsicí úspěchu všech ostatních stránek. Osobní čest a tvář člověka není jedno a totéž. Ať kdokoliv udělá cokoliv, neodráží se to jen na něm, ale i na jeho rodině, jeho spolupracovnících, jeho oddělení a z jejich pohledu dokonce i na celé říši a MCT jako takové. Tato tvář musí být udržována a od občanů se očekává, že odčiní svá selhání. Selhání, která se dají odčinit pouze smrtí, nejsou běžná, ale i taková mohou nastat. A očekává se, že každý občan MCT zná obřad seppuku. Jsou takto od mala vychováváni, a pokud plánují spáchat nějaký nečestný čin, musí to uvážit.
Z pohledu svých občanů je MCT nejlepší megakorporací na světě. Jsou poctěni, že mohou být její součástí. Jsou chráněni a žijí s požehnáním císaře. Nejsou vzteklými zvířaty jako jinde ve světě a nemusí žít pod neustálou hrozbou odvety svých pánů, pokud se náhodou zblázní domácí mazlíček AI. Většina jejich světonázorů je postavena na pochopení katastrof ostatních korporací a států, svá vlastní selhání svalují na nečestné jednání jednotlivců.
Na vrcholku řetězce velení najdeš trochu více reality. Zaměřili se na tvrdou práci a na úspěchy, které s tím souvisí. Neúspěch musí být pochopen a odčiněn. Když dělají na svých projektech, tak už firemní kodexy a edikty tak slepě nenásledují. Ano, může dojít i na seppuku, aby si zachovali svou čest a své jméno i všech kolem sebe. Ve skutečnosti však, dokonce i u případů nejhorších selhání, má MCT celou řadu nejvýznamnějších vědců a vedoucích pracovníků, kteří svou seppuku zfalšovali. Nezemřeli, ale jejich příjmení byla natrvalo vymazána a nyní žijí pod smyšlenými jmény a bez rodiny, kterou zostudili. Vytváří to problémy, nad jejich hlavami se pak neustále vznáší sekyra MCT, protože korporace už kvůli nim nemusí udržovat jakoukoli formu tváře.
Těsně pod tím je pohled ze zasedaček dalších nejvyšších obleků a výzkumníků. Krutou pravdu o světě znají, ale nedostali by se tam, kde teď jsou, bez toho, aby před tím kulturu MCT nepřijali. Vědí, že seppuku je o kontrole a ne o uklidnění duchů, ale tuto kontrolu ve většině případů respektují více než ty duchy. Celkově lze říct, že jde o udržování kontroly jakýmikoli nezbytnými prostředky a vědomí, že MCT je větší než jakákoliv jednotlivá osoba. Vědí, že je třeba přinést oběti. Obvykle jsou činěny v nižších patrech, ale někdy musí padnout i hlava z vrchu, pro dobro všech.
Na ulici, viděno očima runnerů, je MCT podivně dichotomní. Zero zóny, kde při přestupku propadáš životem, jsou vyvažovány solidní odměnou a respektem za úspěch, alespoň dokud budeš dodržovat jejich pravidla. S úspěšnými runnery zacházejí jako s váženými občany. Při selhání přichází očekávané odčinění. A pokud ho neodčiníš sám, MCT pravidelně nasazuje SAS (Seppuku Assistance Squads = asistenční oddíly při seppuce, pozn. překl.), aby zajistili, že bude tvé selhání vyváženo krví.
Pojďme si ale promluvit i o jejich odvrácené straně. MCT se jen málo stará o cokoliv jiného mimo jejich vlastní říši. Místa, kde jdou po zdrojích, často končí znečištěná bez možnosti nápravy. Ať už je to příběh Tsimshianu nebo Glowglassu (v záznamech MCT je to metarovina 2134, pokud se do nich dokážeš dostat). Podle nich si můžeš udělat obrázek, jak zacházejí s místy, která nepovažují za místo k životu, ale pouze za zdroj surovin.
U lidí se to neliší – i když slovo "lidé" často úzce definují tak, aby se netýkalo mnoha forem sapientů. Přeživší by mohli vyprávět o MCT hororové příběhy, ale předtím to byli Probuzení, ještě předtím metalidi a vůbec jakékoliv maso, které korporace potřebovala ke svým testům. Tito současní přeživší – technomanti všeho druhu – byli podrobeni strašlivým věcem, když se MCT z jejich talentu snažila profitovat.
Spojení s jakuzou stále existuje, ale už nemají šanci poškodit MCT dřív, než by byli umravněni. Jednotlivci mohou být ztraceni, ale také nahrazeni. Jejich vztah je nyní spíše obchodní, jakuza zajišťuje stínovou sílu a distribuci zboží na černých/šedých trzích a také síť pro jejich testy v terénu. Současné spojení s jakuzou už monolitní megakorporaci nemůže nijak ublížit.
Pohled do budoucna ukazuje tři věci: růst, růst a větší růst. Jistě, budou muset bojovat o své místo, ale jakmile jsi jednou na vrcholu, můžeš už jedině ztrácet. Dokud se bude MCT dařit vyhýbat stínovým válkám nebo nějakému škodlivému mezinárodnímu konfliktu, který by je stáhl do globální bouře, měli by být v pořádku. MCT dokonce vytvořilo výkonnou radu pouze za účelem jejich udržení se na vrcholu a rozšiřování náskoku.
Rada se skládá ze šesti samostatných vedoucích managerů vytažených z poboček po celém světě, se interně nazývá "Ichi" (s odkazem na japonské slovo pro číslovku "první"), na ulicích pak "Zlověstná šestka". Byli vytvořeni na začátku tohoto roku, a když se pustí do akce, tak po nich sto let tráva neroste.
Ze Severní Ameriky mají Evena Teega, který přináší spojení mezi zasedačkami a stíny.
Domovská centrála poskytla Kinetsu Motashi. Její jediné spojení s ulicí představuje jakuza, ale má silný smysl pro vydělávání peněz.
Z MCT-Europe máme Killiana Kujiyawu. Strávil většinu svého dospělého života bojem s S-K na jejich domácím hřišti a odváděl sakra dobrou práci. Chybí mu skutečné pochopení ulice, ale zase nemá skryté kostlivce, kteří nevyhnutelně přichází s dotykem reality.
Afrika stvořila Grace Mombasi, mistrovskou zpravodajskou ředitelku, která ztrojnásobila aktiva MCT-Africa, zatímco zvládala stíny Azanie.
Jižní Pacifik vyslal Kennera Ashwooda z australské kanceláře a i když začal jako outsider, rychle se zabydlel.
Konečně Ilyena Mitsuhama (bez závazků) přišla z NAN v Severní Americe a nejhlasitěji vykřikuje svou lásku k MCT.
Těchto šest bude jako tým vypracovávat plány na další úspěchy MCT. Někteří lidé si mysleli, že by jeden vůdce byl býval lepší, ale vedení MCT se nemohlo rozhodnout, koho vybrat. Osobně si myslím, že to byla asi nejbezpečnější sázka, ale nechat šest žraloků v jediné nádrži je přesto riskantní.
Mnguni, Joseph
"Nikdy nezkřižte cestu Josephu Mngunimu." To je to, co se o něm říká v ulicích New Hlobane. Extrémně starý elf Mnguni je něco jako lidový hrdina smíchaný s pouličním vůdcem, který se chová jako generální ředitel. Zastupuje v jistých záležitostech Izolo Inc., ale má konexe po celém New Hlobane. Bylo mi rychle naznačeno, že když ho nějak naštveš, zemřeš, ale pokud mu prokážeš alespoň trochu respektu, nebo pro něj odvedeš dobrou práci, pak se ti to bohatě vrátí. V minulosti byl Mnguni viděn ve společnosti Dunkelzahna a Ehrana Písaře, také na exkluzivní aukci zastupoval Lady Brane Deigh. Říct o něm, že má jen "dobré styky" je těžké podcenění.
Monádi
Zdvořilý / politicky korektní termín pro entity vytvořené infekcí CFD, kdy umělá inteligence částečně nebo úplně přepíše původní osobnost těla hostitele. Může také odkazovat na osobu, která své tělo s umělou inteligencí dobrovolně sdílí, a jejíž původní osobnost tělo stále kontroluje. Další nejběžnější termín pro ně je "skořápky", což ale většinu Monadů urazí, takže je nejlepší ho nepoužívat, pokud se nebojíš urážet bytost, která nepřátelsky převzala něčí cizí mozek. Díky své vládě nad nanity někdy monádi dalece posouvají metalidské normy svých těl, když těla jejich pomocí "přetaktují". (Někteří lidé věří, že tito noví "techno-adeptští" technomanti čerpali inspiraci právě z monadů.)
V celém světě jsou monádi přijímáni velmi smíšeně, mírně řečeno. Vítací typy poukazují na to, že se monádi jen snažili uniknout mučení z rukou svých věznitelů (jmenovitě Eva a NeoNETu) a že ani úplně nerozuměli tomu, co dělali, když přepsali své hostitele, nebo že zkrátka neměli jinou možnost. Získali také podporu od transhumanistů nejrůznějších typů. Na druhé straně existuje mnohem větší skupina kritiků, často lidí, kteří kvůli CFD trpěli, ať už přímo nebo nepřímo. Oběti, které byly částečně přepsány proti své vůli nebo rodiny lidí, jejichž osobnosti byly zcela vymazány.
Nepřátelství většiny metalidstva je důvodem, proč se monádi rozhodli opustit Zemi a účastnit se expedice do hlubokého vesmíru; DSECI bylo zahájeno v létě roku 2079 a vzalo s sebou velký počet monadů (soudě podle nejspolehlivějších údajů, které máme, kterých samozřejmě není moc). Většina z těch, kteří zůstali, pracují ve výzkumu a vývoji pro Evo. Zbytek je ve stínech, buď se mstí Evu a tomu, co zbylo z NeoNETu, anebo se jen snaží přežít ve světě, který je nenávidí.
Mongolsko
Sice o tom asi nikdo mimo východní Asii neslyšel, ale Mongolsko většinu z posledních dvaceti let rostlo do tesákům přátelské vlasti. Oficiálně mají svou vlastní národní vládu, ale realita je taková, že moc v Mongolsku je rozdělena mezi buddhistické sekty (Bogd Khan zemi skoro vládne) a kmeny nomádů, z nichž více než třetina jsou orkové. Korporační pokusy vybudovat železnici napříč pouští Gobi se po druhém Krachu rozpadly, takže hodně z místní ekonomiky pochází od kočovných talismongerů – a od příležitostných goblinských rockových megahvězd jako jsou Tchoi a Mongolorci.
Monobe International
"Vždy za družičku, nikdy za nevěstu" je příběh Monobe International, čtvrté největší japonské megakorporace a největší z korporací s hodnocením AA. Z hlediska pouhé velikosti a hodnoty je Monobe větší než několik společností s hodnocením AAA, ale nikdy se jim nepodařilo získat zlatou vstupenku a vstup do nejprestižnějšího klubu, který existuje. Stejně jako každý skutečný megakorp mají prsty v každém odvětví, ale jsou nejvíce známí v biotechnologii, genetickém inženýrství, bioinženýrství a medicínskými službami, často se srážejí s Shiawase, jedním ze zakladatelů Korporačního soudu. Fakt, že představenstvo Monobe silně oponuje současnému císaři, jehož manželka je dcerou Tadashi Shiawase, generálního ředitele Shiawase, k řešení tohoto sporu příliš nepřispělo.
Mořská dračice (Velký leviatan)
Podle posledních pozorování je nyní ve světových vodách více leviatanů, ale až do poloviny sedmdesátých let byl známý jen jeden a to tahle velká dračice. Leviatani jsou jako velcí draci, ale specifikem všech mořských draků je, že všichni uspokojují ego téhle Mořské dračice. Říká se jí Mořská dračice, protože nikdo nad vodou nedokáže vyslovit její jméno. Nikdy také neměla Hlas jako jiní velcí draci, ale má celé houfy přisluhovačů, nad i pod hladinou moří.
Nejznámější je svou ochranou světových vod, od zastavování znečištění po svrhávání podmořských stanic do hlubokých propastí, je zdaleka největší světovou (jak co do velikosti, tak i do množství aktivity) ekologickou teroristkou. Jsem si jist, že kdyby ses zeptal jí nebo některého z jejích zbožňujících následovníků, že by tomu terorismus neřekli, ale myslím, že rodiny tisíců obětí, které zemřely v důsledku jejího snažení, by nesouhlasily. Jsem všemi deseti pro svržení systému, ale masové civilní ztráty prostě nejsou moje parketa.
Ale zpět k tomu bodu o nových leviatanech, o kterém jsem se zmínil výše: Pokud kdysi existoval jen jeden leviatan a nyní jich je hodně, pak musíme dojít k závěru, že buď došlo k obrovskému podmořskému Probuzení, nebo, jak všichni rozumíme základní biologii, Mořská dračice vrhla mladé. Nicméně nevšiml jsem si, že by ji to nějak zjemnilo.
Jen abych se ujistil, že tomu všichni rozumí, Mořská dračice je nejbohatší z velkých draků. Teď se nehádej o Lofwyrovi a hodnotě akcií. Mořská dračice má všechno bohatství moří (každý vrak, přístup k hlubinným zdrojům atd.) a docela solidní portfolio akcií. Nemusí předvádět svou moc jako někteří z jejích současníků, ale nenech se zmást – i ona hraje velkou globální stínovou hru o moc.
Muchalinda
Muchalinda je velký východní drak s významnou skupinou nágských následovníků, což by ti mělo okamžitě v mozku rozsvítit varovnou kontrolku "ach… zatraceně". Pozitivní je, že Muchalinda je buddhista, svou základnu má v Sanchi, starobylém buddhistickém komplexu, a jako většina buddhistů bývá docela v klidu. Sanchi leží uprostřed Indické unie, takže okolní populace je převážně hinduistická. Nicméně vztahy hinduistů a budhistů v Indii bývaly obvykle docela dobré. Ačkoliv se ve dvacátém století uvnitř budhismu objevil populistický proud, který způsobil dost rozruchu, není pravděpodobné, že by se drak k tomuto názorovému proudu připojil – draci mají sklon upřednostňovat nad populismem oligarchii.
Mujaji
Pokud jsi v Azaniánské konfederaci a chceš zažít opravdu ošklivé chvilky, zkus si zahrávat s lidem Xhosa nebo metalidmi a divokou zvěří v a poblíž Kapského města. Zatraceně, stačí jen odhazovat po ulicích odpadky, když na to přijde. Udělej něco z toho a velký opeřený had (respektive dračice) Mujaji slétne dolů ze svého doupěte na Stolové hoře a sejme tě tak rychle, že nebudeš vědět, odkud to přišlo. Samozvaná Královna deště netrpí znečišťovatele, pytláky, otrokáře nebo jiné blázny, kteří by si chtěli pohrávat s těmi, které považuje za své.